Advertentie

Vermenigvuldigen door te delen..!


life is about sharing

x

Vermenigvuldigen door te delen..!

2013 WantToKnow.nl/.be (bron: Sprout)

x

Zo’n 53% van de Amerikanen leent, huurt of krijgt spullen die ze voorheen nog kochten, en 83% van de Amerikanen zegt het prima te vinden om spullen te delen met anderen als dat makkelijk gefaciliteerd wordt. We komen er gewoon niet meer om heen: onze economie gaat veranderen. En we gaan vooral naar een ‘sharing economy’, of de economie van het delen! Loic Le Meur, oprichter van de internetconferentie LeWeb, vertelde erover bij The Next Web.

Loic le Meur
Loic le Meur, oprichter van’Le Web’, een initiatief om kennis, ervaringen en inzichten te delen via praatsessies op het internet.

De cijfers geven aan hoe mensen zijn gaan denken over het delen van hun eigendom. Helemaal in de trend van nu: ‘sharing’ is duurzaam, sociaal en gecrowdsourced. Loic le Meur hierover: “Mensen hechten steeds minder aan eigendom; spullen hoeven alleen nog beschikbaar te zijn. Veel nieuwe producten worden nu gemaakt voor een lange levensduur, niet alleen voor zolang als jij ze nodig hebt”, vertelt Loic Le Meur, founder van LeWeb (vergelijkbaar met de TED-talkssessies).
“Dat komt allemaal dankzij de recessie waar we in verkeren. Het gaat economisch niet goed, maar tegelijkertijd is er ook veel téveel waste, hebben we allemaal teveel spullen die we niet gebruiken en worden onze huizen groter”, zo vertelt Le Meur.

Lokaal, sociaal en mobiel
De oplossing komt in de vorm van een ‘social local mobile revolution’, aldus Le Meur. Dat is een hele mond vol, maar simpelweg komt dat erop neer dat spullen worden gedeeld met mensen bijvoorbeeld bij je in de buurt, vaak gefaciliteerd door een mobiele applicatie.Er is al een ware vloedgolf aan internationale startups die volgens dat principe werken.
We noemen hier Liftshare (samen reizen), Cookening (vreemden kunnen aanschuiven bij jouw diner) en Wikihouse (architectonische ontwerpen delen). Ook in Nederland zijn startups met sharing-concepten in de weer, denk aan Peerby, Thuisafgehaald en Snappcar.

“Mensen nemen het heft in eigen hand om oplossingen op te zetten voor de gebreken in een sector. Neem Lyft, waarmee je mensen met een auto kunt zoeken om jou een lift te geven. Als er geen taxi in de buurt is, zoek je via Lyft naar iemand die je wel kan rijden. En dan mag je gewoon voorin zitten en leer je iemand kennen die het leuk vindt om jou een lift te geven, dat is heel wat anders dan instappen bij de onbeschofte taxichauffeurs die we in veel landen kennen. Dat is ontwrichtend voor de taxi-industrie.”

Verdienen met delen
Het lijkt frustrerend voor de ondernemer. Want kan die nog zijn boterham verdienen aan consumenten die alleen nog spullen willen delen in plaats van ze aan te schaffen? “Jazeker!” zegt Le Meur, “We zullen alleen andere ondernemingen krijgen, en van ondernemers wordt gevraagd zich hieraan aan te passen! Typische sharing-bedrijven als Airbnb, Lending Club en Zipcar zijn miljoenenbedrijven geworden. Mensen vinden hebzucht slecht, maar dat iets geld kost vinden ze ok. Ze willen best betalen voor een sharing service.”

burning man festival
Het indrukwekkende ‘Burning Man’-festival dat jaarlijks in de VS wordt gehouden laat zien dat een festival niet de laatste Euro of Dollar uit je zak hoeft te tillen. Samen delen en vermenigvuldigen van blijheid en vrijheid door sociale interactie.

Een festival als Burning Man (foto hierboven) in de VS toont zelfs aan dat je een dergelijk concept kunt opzetten zonder enig geld of marketingbudget. Het festival krijgt maar liefst 50.000 man op de been om in de ‘middle of nowhere’ samen iets op te zetten. Le Meur: “Ook dat past in de trend: mensen willen niet meer dingen die gepusht worden met een groot marketingbudget. Spullen moeten bruikbaar zijn, of een goed doel ondersteunen. No brand is the new brand.” 

Vertrouwen is de sleutel
Het succes van de nieuwe ‘sharing-economy’ zit in vier factoren volgens Le Meur:

  1. Het concept moet simpel zijn, eenvoudig toe te passen in dagelijkse leefwereld
  2. Het idee moet volledig transparant zijn, zodat er geen ‘addertjes vanonder het gras’ tevoorschijn komen.
  3. Het concept moet traceerbaar zijn, zowel in kwaliteit als in kwantiteit. Hoeveel mensen doen mee bijv. En wat zijn de regels die we afgesproken hebben.
  4. Het is bijna altijd noodzakelijk, dat er een community omheen wordt gebouwd, mensen met commitment.

“Met alleen het platform kom je er niet; je moet mensen zo ver krijgen om écht te participeren. Je hebt een kritische massa nodig die meedoet en je moet mensen het vertrouwen geven dat ze spullen kunnen uitlenen aan vreemden. Daarnaast moet het gaan om zaken met een prijskaartje dat hoog genoeg is om de moeite van het delen waard te zijn.”

We komen er niet meer omheen, aldus Le Meur, nu ook de grote namen aan de slag gaan met sharing. Neem een moloch als de Amerikaanse supermarktketen Wal-Mart. Als je daar een bestelling doet, en iemand bij je in de buurt heeft ook een bestelling gedaan, dan vraagt het bedrijf of je het OK vindt als je boodschappen dáár worden afgeleverd. Le meur: “Daar krijg je dan een korting voor. Dat maakt de bezorging efficiënt voor Walmart, duurzaam voor het milieu en voordelig voor jou. En je ziet je buren weer eens..!”

* * *

Loesje gebrek werk bouwvakkers

1 gedachte over “Vermenigvuldigen door te delen..!

  1. Mooi artikel. Waarom zou je bepaalde dingen die je weinig gebruikt maar niet steeds nodig hebt niet delen. We zijn het niet gewend maar wat niet is kan komen. De wereld veranderd en ik denk dat zo’n crisis als dit hierin helpt. Als iedereen het goed heeft, alles kan doen en kopen waar hij zin in heeft gaat de overproduktie gewoon door. Maar alles komt wel vanuit onze Aarde, die wordt geplunderd, en misbruikt. Zij is ook een levend wezen en heeft er onder te lijden. Op de puinhopen bloeien ook bloemen, wat ik wil zeggen is dat het eerst minder moet worden zodat men in gaat zien dat het echt anders moet. Wij kunnen nog niet zien wat hieruit groeit maar ik denk vast en zeker dat hier iets moois uit voortkomt. Want niets gebeurt voor niets, toeval bestaat niet. Wij hebben hier geen zicht op maar de onzichtbare wereld werkt met ons samen en daarom ben ik er rotsvast van overtuigd dat het goed komt. Omdat de mensen genoeg hebben van alle “rotzooi” in de wereld, wie wil geen betere wereld, en de geschiedenis hoeft zich niet te herhalen, dat weten we nu. Het Tijdperk van samenwerken, verbondenheid, is aangebroken. Het oude systeem werkt niet meer, dat is duidelijk. Daarom zijn dit prachtige initiatieven, oplossingsgericht; bovendien een andere manier van denken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.