Advertentie

Primeur Hyundai: eerste auto op waterstof in produktie!


x

Hyundai: productie eerste auto op waterstof!

2012 © Duurzaamnieuws.nl

x

Hyundai heeft, als eerste autofabrikant ter wereld, de massaproductie aangekondigd van een zero-emission auto op waterstof. Het gaat daarbij om het model ix35 FCEV.

“Het is nu van groot belang dat we doorpakken en samenwerken met zowel het Europees Parlement als lokale overheden om snel te kunnen profiteren van deze nieuwe en schone technologie. Binnenkort lopen onze eerste waterstofauto’s van de band. Hyundai levert daarmee een geweldige bijdrage aan een zeer milieuvriendelijke vorm van mobiliteit”, aldus Hyundai’s Senior Vice President en COO, Rushforth.

De testmodellen van de waterstofauto, de Hyundai ix35 FCEV, rijden al een tijdje rond en zijn uitgebreid getest.

“We hebben al enkele oriënterende gesprekken gehad met mensen van het ministerie in Den Haag om een aanloop te kunnen nemen naar de introductie van deze bijzondere auto in Nederland”, zegt Hans Kwaad, directeur van de Nederlandse Hyundai-importeur.

De aankondiging van de eerste in serie geproduceerde auto met brandstofcel heeft overal grote indruk gemaakt. “Het ministerie heeft al in kaart gebracht waar de eerste tien waterstoftankstations in Nederland moeten worden aangelegd. Stations die uiteraard aansluiten op het internationale traject.

De opening van de eerste nieuwe tankstations – er zijn er momenteel twee in Nederland – wordt al in 2013 verwacht, de rest volgt in 2014 en 2015. Het is nu van groot belang dat we de krachten bundelen, zodat we spoedig de eerste auto’s met een brandstofcel in Nederland de weg op kunnen krijgen”, aldus Kwaad.


De ontwikkeling van brandstofcelauto’s is een belangrijke pijler in de strategie van Hyundai. De autofabrikant wil in 2020 marktleider zijn in het segment. Volgens Hyundai zullen dan tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen brandstofcelauto’s rondrijden. De fabrikanten hebben de kinderziekten uit de technologie opgelost: het rendement is verbeterd (vergelijkbaar met 3,3 liter op 100 km) en een koude start levert tot -20 graden geen problemen meer op. Nieuwe ontwikkelingen zoals goedkopere accu’s en efficiëntere productie drijven de kosten verder omlaag. Ook de brandstofcel is verder ontwikkeld: hij is 20% kleiner en de levensduur is vergroot in vergelijking met oudere generaties.

9 gedachten over “Primeur Hyundai: eerste auto op waterstof in produktie!

  1. Ja, klinkt allemaal wel leuk, maar wie krijgt al die pompstations
    in handen?. Te verwachten is dat er dan weer sprake zal zijn van kartelvorming en dus kunstmatige prijsverhogingen, uiteraard zal
    de R.overheid ook hier weer z’n klauwen inzetten en wederom onze landgenoten straffen voor het feit dat hun misdadige en economievernietigende hoge accijnzen
    op de koolwaterstoffen uiteindelijk stoppen met binnenstromen.
    Beter voor iedereen is het gebruik van een HydrOxy on-demand systeem,
    waar men zelf water kan tanken, regenwater (zelf opgevangen) wat gefilterd is en daar kan
    de R.overheid geen accijnzen op heffen, noch dat er weer grote economische machtsblokken kunnen bestaan voor wat brandstofproduktie en
    leveranties betreft en zo krijgen we weer een heel stuk vrijheid terug.
    HydrOxysystemen bestaan reeds, al heeft de huidige brandstofmaffia bijna alle ideeën opgekocht danwel geroofd en weggemoffeld, maar beweging is gaande en
    spoedig zullen de eerste systemen worden geintroduceerd!
    Maar goed, de auto’s zijn dan alvast voorbereid en het zal dan alleen een kwestie zijn van die levensgevaarlijke hogedruktanks eruit te slopen wanneer er een degelijk on-demand HydrOxysysteem wordt ingebouwd!

    1. Wat ik het meest logisch vind is dat de overheid belasting heft via de brandstof. Wat NIET logisch is is belasting heffen op het hebben van een auto. Ik heb bijv best een zware auto maar rijd niet veel km, waarom betaal ik dan net zo veel wegenbelasting dan iemand die een veelvoud van de KM rijdt die ik maak?

  2. Was het niet zo dat de aanmaak van waterstof eveneens veel energie vraagt en vervuiling levert ?
    Is het niet zo dat er betere manieren zijn om auto’s te laten rijden.
    Kortom: Waarom eerst verouderde techniek exploiteren.
    Met zo veel kennis in NL moet dat toch uit te sluiten zijn ? Mensen willen een schonere wereld, bevorder dat met alle mogelijkheden.

  3. Wanneer komt deze auto in productie ???
    Vindt dit zeer interessant .
    Ik heb dit al veel eerder aangegeven dat z’n auto zou komen ,heeft al veel te lang geduurd .

  4. Men zou waterstof kunnen produceren met de stroom afkomstig van zon en windenergie.
    Er is namelijk een enorme productie op momenten dat men deze stroom niet nodig heeft de waterstofcentrales zouden dan kunnen dienen om met deze overschotenergie waterstof te maken die men dan op zijn beurt kan gebruiken voor het leveren van energie in de piekmomenten en uiteraard voor deze auto.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.