Advertentie

‘Kassa Groen’: succesvol duurzaam Tv-programma!!


kassa groen

x

‘Kassa Groen’: succesvol duurzaam Tv-programma!!

januari 2013 © P+ (origineel HIER)

x

logoPplusWat omroep ‘Linkk’ niet lukte, krijgt het nieuwe consumentenprogramma ‘Kassa Groen’ wel voor elkaar: méér dan een half miljoen kijkers. Presentatrice Brecht van Hulten is blij verrast. Is de kritische massa bereikt?

Brecht van Hulten kijkt terug op de kijkcijfers van de eerste aflevering: “Ik was enorm verbaasd. Ik heb zelf gezegd: als we de 300.000 kijkers halen, dan mogen we blij zijn. Het werden er 585.000, het dubbele. Iedereen was er ontzettend blij mee. We kregen als redactie taart van de directie van de Vara.”

Maar ook de tweede uitzending was voor de makers van ‘Kassa Groen’ minstens zo spannend. Deze werd toen op hetzelfde tijdstip uitgezonden als ‘De Wereld Draait Door’, met natuurlijk presentator Matthijs van Nieuwkerk als ‘kijkcijferkanon’. En dan is er rond 19:30 ook altijd de concurrentie van het nieuws op RTL.

“Maar we haalden zelfs nog meer kijkers binnen dan de eerste keer: 686.000 kijkers. Ook dat was weer een verrassing, want het kan natuurlijk zo zijn dat de mensen de eerste aflevering kijken en het dan voor gezien houden. Voor ons was de vraag: komen ze terug? Ja dus, en zelfs meer dan dat. Het wordt blijkbaar doorverteld en er wordt enorm veel over getwitterd ook..!”

Is het Tipping Point bereikt, de kritische massa van consumenten waarna er geen weg meer terug is.
“Ik ken dat begrip niet, maar het lijkt inderdaad alsof mensen er nu aan willen, op grote schaal, aan het duurzaam consumeren. Wij kijken met die consumenten mee en stellen de vraag: krijg je ook waar voor je geld, ben je beter af, wat kost het? Dat is een hele belangrijke vraag, want het is crisis. Als je wilt kun je nu overal groene producten krijgen, ook de Lidl en Aldi hebben biologische spullen”

Kassa Groen profiteert waarschijnlijk ook mee van de goede naam van het al lang bestaande programma Kassa, dat in december nog een aflevering had waar maar liefst 1,5 miljoen mensen naar keken. Ook eindredacteur-presentatrice Antoinette Hertsenberg van Radar bij de Tros stopt vrij regelmatig duurzame onderwerpen in haar consumentenprogramma. Zij scoorde in december eenmaal zelfs iets meer dan 2 miljoen kijkers.

KassaGroen-presentatrice Brecht van Hulten.
KassaGroen-presentatrice Brecht van Hulten.

Vind je het leuke onderwerpen om te presenteren? Of moeilijk, zoals het item over de bewijzen van herkomst van groene stroom?
“Dat is vreselijk ingewikkeld, maar het is wel een kwestie die iedereen aangaat. Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen die groene stroom kopen, die hebben het recht om precies te weten hoe dat zit. De voorlichting van de energiebedrijven schiet tekort, want wat hier als groene stroom wordt verkocht, kan in het echt stroom zijn van waterkrachtcentrales in Noorwegen, die al lang door de Noren zelf is gebruikt. Wij kopen dan niet meer dan de certificaten, terwijl je denkt: nou, mijn groene stroom komt echt van zonnepanelen. Dat leggen we uit.”

Je klom de eerste aflevering zelfs bovenop een windmolen. Was dat niet doodeng?
“Nou, ik moet zeggen, van te voren dacht ik dat ook. En als je dan op het dak zit, denk je: Wow, wat hoog. Maar als je eenmaal je teksten uitspreekt vergeet je helemaal waar je bent. Het voelde niet echt meer als iets gevaarlijks. Ik zat goed gezekerd, maar ik maakte bewegingen waarvan de cameraman dacht: wat doe je nou allemaal?”

Is het moeilijk zoeken naar aansprekende duurzame onderwerpen?
“Nee, helemaal niet. We hebben onderwerpen te over, heel veel om uit te zoeken. We blijven als redactie heel dicht bij onszelf, onze eigen ervaringen en keuzes.”

Wat zijn voor jou zelf dan de grootste dilemma’s in de supermarkt?
“We hebben het over hele basale dingen. Er ligt in de supermarkt andijvie uit Spanje en uit Nederland. Welke moet ik nou nemen? Drink ik nou het beste koffie uit een mok of uit een plastic bekertje? Ik sta zelf wel eens te piekeren wat ik nou moet doen als ik appels koop. Dan wil ik biologische, maar dan zitten er maar 4 in een plastic verpakking en een schaaltje. Terwijl ik bij losse appels er net zoveel als dat ik zelf wil in een zak kan stoppen. Wat is dan beter?”

In het programma zit een panel dat geen vlees meer eet. Doe je zelf ook mee met het niet-vlees eten?
“Mijn eerlijke antwoord is: nee, ik doe niet mee. Sommige redacteuren trouwens wel. Ik geef niet veel om vlees, ik zet het mijn gezin maar een paar keer per week voor, maar om dan voor mezelf apart te gaan koken? Ik heb het al druk zat met de programma’s die ik maak.”

Hoe lang gaat Kassa Groen nog door?
“We maken in totaal acht afleveringen. En wie weet, komt er dit najaar weer een blok vrij dat we mogen invullen. Misschien mogen we wel het hele jaar door. Dat zou geweldig zijn, maar dat is nog toekomstmuziek.”

15 gedachten over “‘Kassa Groen’: succesvol duurzaam Tv-programma!!

  1. Kassa groen is een top programma en wij exLLINKERS zijn dan ook blij dat het nu eindelijk door de gevestigde omroepen wordt opgepikt dat groene programma’s er wel toe doen. Ga aldoor kassa groen.
    Groetjes Margot
    Ex LLink

  2. Jajaja, vindt je het erg wanneer ik meteen al niks van geloof?
    Deze mevrouw liet zojuist nog zonder blikken of blozen tamiflu promoten door een viroloog van het AMC.

    1. vergeet voorlopig bovenstaande lexus 10 in een dozijn rammende rant razernij balkenbrij relie speech, is erg warrig, de volgende mevrouw Rosa is van het groene agenda 21 boekkie en veel duidelijker, vanaf minuutje 7, om te beginnen het alleenrecht van de roverheid om bomen te slopen;

      http://www.youtube.com/watch?v=rgvgZLHLhHY

    2. exotische twijfelachtige nieuwsgierige bezoekers in zwarte pakken die soms graag smerige dealtjes met de roverheden op aarde maken, een geheim sovjet zwart boekkie uit 1948 met een signalement van 48 interstellaire oeroude space handelaars die vaak handelen in strijd met aardse mensenrechten en belangen.. us president of ordinair tussen handelaartje in ‘adamic human resources’ ?!

      Alien races: Russian secret book part 1 of 3
      http://www.youtube.com/watch?v=Gz_xxnjT_9E

    3. Heb even met verbazing deze uitzending zitten bekijken !

      Hans Zaaijer, viroloog bij het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam, is duidelijk. Er bestaat geen enkel geneesmiddel tegen griep. Er zijn alleen allerlei middeltjes in de handel die de griepsymptomen verlichten. Weerstandverhogende middelen als Echinaforce en vitamine C zijn volgens Zaaijer volstrekte onzin. “Er is nul wetenschappelijk bewijs dat het werkt. Er bestaan geen middelen die je weerstand verhogen. Het enige wat helpt, is optimistisch ingesteld zijn. Als je je happy voelt en een laag stressniveau hebt, heb je een iets betere afweer.”

      De positief ingestelde Zaaijer zegt ’t zelf al : we blijven lachen…

      http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/weerstandverhogende-middelen-zijn-volstrekte-onzin/speel/1/

    4. Dit is de logica van de wetenschappers.. Het is niet bewezen dus het werkt niet.. Lulkoek natuurlijk en zó verschrikkelijk demagogisch.. ‘Een appel valt nooit ver van de boom’.. Nooit bewezen, dit is NIET WAAR.. enz. enz.
      Het hele enge is, dat volkswijsheden, bijv. de kracht van de Echinicea, niet gebruikt mogen worden, ‘want’ er is geen bewijs..! Verschrikkelijk, vooral omdat wetenschappers zo kotsmisselijk bezig zijn met deze bewijs-logica, dat ze zélf niet eens meer wéten óf ze bestaan..
      En toch zal een omwenteling in de wetenschap, met wetenschappers die én erudiet zijn én bereid uit hun ivoren torens te komen, de grote verandering kenmerken. Wetenschap is op zich natuurlijk niets mis mee, net als met bijvoorbeeld een hamer. Met beide kun je wonderen verrichten, maar ook mensenlevens kapot maken..

  3. Woensdag op Canvas een aflevering van een Britse documentaire gezien over wat er zoal in onze voeding zit/zat.
    “E-Numbers. An Edible Adventure – Colours” van Stefan Gates
    Het deel dat ik zag ging over het eeuwige bedrog en vervalsing van onze voeding.
    Al in de 18de eeuw werden er allerlei giftige stoffen aan de voeding toegevoegd. Hetzij om bedrog te maskeren, hetzij om met kleurtjes een product aantrekkelijker te maken en beter te verkopen.
    Zo werd er een uiterst giftige loodverbinding gebruikt om met water aangelengde melk een romig uitzicht te geven. Een ander, nog giftiger loodpoeder werd, met water tot een papje geroerd, gebruikt om snoepjes een aantrekkelijk vuurrood kleurtje te geven. Dit waren slechts twee voorbeelden van ‘bewerkt’ voedsel.
    Nochtans was de giftigheid van lood toen al algemeen bekend.
    Commentaar van de maker : “Als je al niet vroegtijdig stierf aan cholera of de pest, zorgde het eten wel voor een vroege dood.”
    Vervalsing van eten uit winstbejag is van alle tijden.

  4. Vanochtend voor het eerst ontdekt. In piepkleine lettertjes staat op de verpakking van een kruidenpreparaat “Niet afkomstig van biologische teelt”. Terwijl de merknaam begint met BIO en het hele gamma in alle natuurwinkels verkocht wordt.
    Heb al vaker gemerkt dat men de consument misleidt door het toverwoord ‘bio’ aan een merknaam te koppelen. In België hebben we een keten van matrassenwinkels die ook ‘bio’ in koeien van letters in haar merknaam staan heeft, terwijl zij gewoon matrassen van alle gangbare merken te koop aanbiedt, maar wel een pak duurder.
    BIO doet kopen….. tegen meerprijs.

  5. Ik vind bijvoorbeeld een discussie zoals die is ingezet in bijgaande link door Eva Fransen en Ben Hermans, namens Natuur & Milieu, een geweldig mooi onderwerp voor Kassa Groen.

    http://www.milkstory.nl/artikel/soja-en-gras-voer-voor-discussie

    In essntie gaat het hier over nadere invulling van het Cradle to Cradle vraagstuk in de melkveehouderij. Hoe gaan we wereldwijd op onze Moederplaneet om met het mineralenvraagstuk. Ik wil weg uit de discussie biologisch of regulier. Er is echt geen ontkomen aan, we zullen elkaar moeten zien te vinden in een en/en integrale aanpak. Anders schiet het mijns inziens echt niet op en blijven ze verzanden in welles/nietes discussies. Bij deze discussie zou ” topman” Aalt D. voorop moeten lopen en zich een echte Leider tonen!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.