x
Hoe je brandstof uit de lucht haalt..
© vertaling 2011 – WantToKnow.nl – Dresden, Germany (CNN) –
x
Zou het niet een krankzinnig idee zijn, als we in staat zouden zijn om de CO2 uit de lucht te ‘zeven’ en het weer om te zetten in brandstof..?
Volgens het bedrijf Sunfire, dat zich bezig houdt met nieuwe energie-bronnen, is dit wel degelijk mogelijk. “Feitelijk is het idee niet nieuw, er werd al over gesproken in de jaren 1970.”, aldus Christian von Olshausen, het hoofd van de afdeling Technologische ontwikkeling van Sunfire. Het proces is echter nogal kostbaar.
Von Olshausen: “Dat betekent dat er té weinig vraag zal komen naar deze ‘CO2-brandstof’, zolang de prijs van fossiele brandstoffen op het niveau van vandaag de dag blijft. Maar er wordt gesproken over een afnemende voorraad fossiele brandstoffen, hetgeen betekent dat de prijs ongetwijfeld alleen maar een opwaartse beweging te zien zal geven.”, zo vertelt Von Olshausen. “Ook de wereldwijde roep om CO2-niveau’s af te bouwen draagt bij aan het idee om deze CO2-brandstof weer in een nieuw daglicht te zetten”.
De brandstof die we zouden maken van CO2, zorgt ervoor dat we natuurlijk een continue recycling krijgen van CO2 in de atmosfeer. Von Olshausen noemt de brandstof die uit de ‘lucht’ wordt gehaald ‘synthetische brandstof’. Hij ziet een goede toekomst voor deze nieuwe energiebron. Synthetische brandstof is in elke vorm te maken, van diesel tot benzine en zelfs was kan ervan worden gemaakt. Het systeem ziet er op het theoretische schoolbord vrij simpel uit, maar de praktijk is echter een beetje weerbarstiger! Het hele proces vergt nogal wat extreem-hoge temperaturen, die bergen electriciteit vreten..
“Deze hele operatie is alleen praktisch haalbaar, als we een relatieve bron van herwinbare electriciteit tot onze beschikking hebben”, aldus Olshausen. “Conventionele elektriciteit gebruiken voor dit proces was nooit een optie”, gaat hij verder, “want wat heeft het voor zin om CO2 uit de lucht te halen en deze tot brandstof te maken, met elektriciteit die wordt opgewekt met processen die weer CO2 de atmosfeer inblazen..?”
En hier ligt precies de Achilleshiel van het systeem: de synthetische brandstof die Sunfire produceert met dit systeem, kan maar 70% van de toegediende energie opslaan, omdat de rest verloren gaat in de vorm van hitte, tijdens het productieproces. Dus is de vraag waarom je de met bloed, zweet en tranen gewonnen groene elektriciteit aan zou wenden om ouderwetse, luchtvervuilende brandstof te gaan maken..!
Dr. Jeff Hardy is het hoofd van het Engelse National Energy Research Network (NERN) en hij verklaart dat het voor veel industrieën niet eens mogelijk zal zijn, om –ondanks de afname van de olievoorraden- over te stappen naar alternatieve vormen van ‘brandstof’, omdat de ‘oude fossiele brandstoffen’ een enorme hoeveelheid samengeperste energie bevatten op een relatief kleine inhoud. “Voor sommige takken van de economie, zoals de luchtvaart, is een andere energie dan uit de gangbare, vloeibare kerosine-brandstof gewonnen wordt, een heel problematisch geval; het is nog niet zo 1,2,3 duidelijk wat daarvoor in de plaats zou moeten komen”.
Volgens het CIA-World-Factbook, ligt de wereldwijde consumptie van olie, op dit moment rond de 30 Miljard vaten per jaar. Jeff Hardy maakt duidelijk dat, ook al slagen we erin om onze oliedorst met een of twee procent te verlagen, er nog steeds een miljoenen vaten brandstof nodig zijn, voor industriële toepassingen, zoals het genoemde voorbeeld van de luchtvaart, die geen gebruik kunnen maken van elektriciteit als energiebron.
Zou de synthetische brandstof waarover Sunfire beschikt in deze behoefte kunnen voorzien? Inmiddels is Sunfire bezig om haar product marktgeschikt te maken; ze komen uit het laboratorium en zijn bezig met praktijkproeven met auto’s en evaluerende gesprekken met automobielfabrikanten. Het bedrijf hoopt natuurlijk of een stijgende vraag naar industriële brandstofproductie op een industriële schaal. Men hoopt op een testopstelling die de komende paar jaar in staat is 1 vat brandstof per dag te maken. En als dat klinkt alsof het weinig is, dan komt dat ook omdat het weinig is…!
“Het wordt al met al een hele toer” geeft Olshausen toe; “Ik schat dat het nog wel een of twee decennia duurt voordat we in staat zijn om 1% van de fossiele brandstoffen te vervangen door industrieel geproduceerde, gerekend met de behoefte van dit moment.”
“Het probleem is vooral dat we productie-apparaten moeten maken die de enorm hoge temperaturen kunnen weerstaan, die het productieproces oplevert, en dat voor langere tijd achter elkaar en zonder snelle slijtage. Maar we gaan het voor elkaar krijgen,” zo houdt Von Olshausen vol. “Er zijn natuurlijk veel innovaties in de afgelopen eeuwen, zoals de auto en de computer, die ook problemen moesten overwinnen, die schijnbaar onmogelijk leken, zoals onze thermisch-dynamische obstakels.”
De Zwitserse ingenieur Dominique Kronenberg hoopt er vast op dat bedrijven zoals Sunfire succesvol zullen zijn op de lange termijn. Hij is directeur operations bij het bedrijf Climeworks, een bedrijf dat zich specialiseert in het vangen van CO2 uit de atmosfeer.
“Het probleem is alleen, dat we ons afvragen wat we doen met die koolstofdioxide, als we het eenmaal uit de lucht gehaald hebben. Op dit moment gebruiken we de afgevangen CO2 voor allerlei niches, zoals koolzuurhoudende trendy drankjes, computer koelsystemen en industriële kweekkassen voor groenten en fruit”. Het is dus geen verrassing dat Kronenberg en zijn team al een tijdje samenwerkt met Sunfire, teneinde de logistiek van een mogelijk toekomstig partnerschap vorm te geven. “De potentiële markt voor het gebruik van CO2 is erg groot”, aldus Kronenberg, “veel winstgevender dan de CO2 op te vangen en deze in de grond te stoppen, dat is in ieder geval zeker”.
Hoe krijg je brandstof uit de lucht..?
Stap een: Gebruik schone energie om water te splijten in waterstof en zuurstof, door middel van een hoge-temperatuur electrolyse-apparaat.
Stap twee: Doe deze mix in een conversiekamer en voeg CO2 toe, teneinde een ‘synthetisch gas’ te maken.
Stap drie: Induceer een chemische reactie, teneinde dit synthetische gas te converteren tot een vloeibare koolwaterstof-substantie, die we kennen als ‘synthetische brandstof’.
Is bovenstaande artikel een betaalde ad voor wanttoknow ? Graag transparantie in deze 🙂
& alvast bedankt voor de medewerking betrekking hebbende op de oorsprong van dit artikel en de gang naar het venster op deze site !
Als de duurzame agenda (zie onder) een onderdeel is van de gedeelde boodschap (zie boven) moeten we blijven opletten bij de inhoud van de informatie-deling ? 🙂
Het is geen betaalde add. En als ie dat wel was..?
Een Siciliaanse opening..? Er is dan toch eerst een wit-zet voor nodig?
Leip artikel over de CO2-Heip 🙂
Als we de huizen in Nederland eens langs zouden lopen (http://www.sapadvocaten.nl/letselschade-dossier-balansventilatie.php) heel misschien gaan we dan in de gaten krijgen dat de CO2-heip in onze huizen en gebouwen en in onze hoofjes zit
in plaats van in de buiten-lucht ?
Tis een eye-opener en eentje die – mogelijk – veel meer CO2-waarheid bevat dan ooit ……. ge-dacht ? (CO2/O2 disbalans in het lijf leidt tot line-air denken ?)