x
x
Duurzaamheid levert ook ‘winst’ op..!
2015 © WantToKnow.nl/.be
xx
Het verhaal gaat dat duurzaamheid voor bedrijven alleen maar geld zou kosten, en leuk is als een bedrijf winst maakt. Een investering als een soort PR-speeltje van een Raad van Bestuur, om goede sier te maken naar de buitenwereld. Zo van ‘Kijk eens, hoe netjes wij met de wereld omgaan en hoe keurig we ons gedragen’.. Maar niets is minder waar: duurzaamheid wordt beloond met het -vaak op een niet-verwachte wijze- winstgevender maken van een bedrijf.
Zo heeft Unilever sinds 2008 zo’n kleine € 400 miljoen aan cumulatieve kosten bespaard, vanuit het invoeren van eco-efficiënte maatregelen in de fabrieken. Daarnaast heeft het was- en levensmiddelenbedrijf in 2014 meer dan € 200 miljoen kosten bespaard door minder verspilling in de vorm van efficiëntere productie, logistiek, afvoer- en verwerking. Dat blijkt uit het vierde ‘Progress Report’ dat Unilever publiceerde, over de wereldwijde voortgang van Unilevers zogenoemde ‘Sustainable Living Plan’, dat in eind 2010 werd gelanceerd.
Wat je ook van een dergelijke moloch of bedrijvenconglomeraat mag zeggen, feit is, dat veel medewerkers het hart op de goede plek hebben zitten en mee willen werken aan het verwezenlijken van de 5 P’s van duurzaamheid: People, Planet, Profit, Passie & Plezier. En zónder dat dit natuurlijk ten koste gaat van mens en planeet, is het bedrijf vriendelijker geworden en zijn genoemde factoren in steeds belangrijker mate op de voorgrond gekomen..!
Of zoals Unilever het zelf verwoordt: ‘We zien steeds meer dat het integreren van duurzaamheid in alles wat we doen, leidt tot groei en kostenefficiëntie en dat het ons een gezonde uitgangspositie geeft voor de toekomst’.
Veel van Unilevers merken die duurzaamheid integreren en communiceren (waaronder merken als Dove, Lifebuoy, Ben & Jerry’s en Comfort) behalen volgens Unilever een ‘bovengemiddelde groei met hoge enkel- en zelfs dubbelcijferige omzetgroei in de afgelopen 3 jaar’. Deze merken waren in 2014 goed voor de helft van Unilevers groei en groeiden twee keer zo snel als haar andere merken.
Duurzaamheid loont dus en het is te hopen, dat de Raad van Bestuur zich aan dit signaal als aan een vreugdevuur wil verwarmen.. Ga zo door en neem de extra stap naar duurzame producten, die nóg meer natuurlijk zijn en waarbij bijvoorbeeld de menselijke gezondheid niet meer geschaad wordt, door toevoegingen van chemisch-kunstmatige stoffen..
CO2-uitstoot en minder water..
Daarnaast is in de bedrijven/fabrieken van Unilever, de CO2-uitstoot uit energie verlaagd en er wordt minder water gebruikt bij de productie. Deze zijn sinds 2008 respectievelijk met 37% en 32% per ton productie afgenomen. En dat zijn cijfers waar je in onze ogen mee voor de dag mag komen..!
Verder stelt het concern dat binnen de hele leveranciersketen er ‘veelbelovende vooruitgang’ is geboekt. Het blijkt, volgens Unilever, dat meer dan 55% van de agrarische grondstoffen nu duurzaam wordt geproduceerd..! Als je bedenkt wat voor mega-productie aan agrarische producten Uniliever verwerkt, dan kun je je voorstellen, wat deze cijfers betekenen.. Na 4 jaar zit Unilever dus over de helft van haar doelstelling om 100% duurzame productie te halen voor 2020…! Petje af..!
* * *
x
Goede sier maken met duurzame resultaten die in ieder geval hun winst opleveren.
Zolang Unilever door gaat met de productie van schadelijke wasmiddelen, babyvoeding gemaakt van kwalijke grondstoffen, diverse verpakte voeding voorzien van conserveringsmiddellen en smaaakverstekkers zoals E 621 en margarine’s die transvetten bevatten, zoals Becel al dan niet pro actief, hebben ze in mijn ogen boter op hun hoofd.
Een massamoordenaar die in de gevangenis zit en zelf zijn voortgangsrapportage schrijft waarin hij aangeeft met sprongen vooruit te gaan en bijna klaar is om weer aan de maatschappij deel te nemen, diens beweringen moeten we eerst maar eens door buitenstaanders heel goed laten onderzoeken.
Unilever dat opeens met eigen cijfertjes komt waaruit zou moeten blijken dat ze zo duurzaam zijn, ha, neem me niet kwalijk, dit soort bedrijven hebben de mensheid iets te lang besodemieterd, eerst de komende jaren maar eens afwachten of Unilever werkelijk geen wolf in schaapskledij meer is!
Unilever, clean up you’re mess…
Kodaikanal won’t! A message from India. Cool 🙂
http://www.youtube.com/watch?t=69&v=nSal-ms0vcI