Advertentie

Duurzaamheid bepaalt voortbestaan bedrijven..


x

KPMG: duurzaamheid bepaalt voortbestaan business

Bron: iNSnet

 x

Ondanks de economische crisis groeit de Nederlandse afdeling Sustainability (duurzaamheid) van het consultancybedrijf KPMG gestaag. Dat heeft, volgens haar directeur Bernd Hendriksen alles te maken met het feit dat het bedrijfsleven nu doordrongen is, dat duurzaamheid geen trend meer is die overwaait. “Duurzaamheid is bepalend voor het voortbestaan van je business.”

KPMG-directeur duurzaamheid Bernd Hendriksen

Zoek het zelf maar uit
“Waar moeten we naar toe?, is vandaag de dag de hamvraag wereldwijd. Enerzijds streven de ontwikkelingslanden met het aanjagen van de eigen economie hun inwoners mee te nemen in de vaart der volkeren. Anderzijds moet dat volgens het Westen – Europa, Verenigde Staten en de Golfregio – passen binnen onze ecologische voetstap. We hebben maar één aarde!”

Kopenhagen, zo luidt de analyse van Hendriksen, heeft de onmacht van de politiek laten zien. Westerse landen zijn op dit moment te veel met zichzelf bezig. “Kijk maar naar de EU, die gepreoccupeerd is met Griekenland, eurocrisis etc. Dus daarvan hoef je geen wonderen op het gebied van duurzaamheid te verwachten, terwijl hier juist die ecologische voetstap verkleind moet worden. De Afrikaanse landen die willen wel, maar er alleen het geld er niet voor hebben. En Westerse regeringen hebben zo iets van ‘Zoek het zelf maar uit’.”

Waarden en normen
Nederlandse multinationals als Shell, DSM, Unilever, Heineken en Philips zijn in dat gat van politieke onmacht gestapt. Naar hun zeggen laat hun beleid voor de lange termijn zien, dat zij zo hun verantwoordelijkheid nemen.
“Het gaat hen er om hun business te continueren door zich van grondstoffen te verzekeren. Maar het gaat bij hen ook om waarden en normen door dit op een duurzame manier te doen, rekening houdend met hun ecologische voetstap en wetend dat grondstoffen eindig zijn en steeds schaarser zullen gaan worden.”

In zijn visie krijgt de KPMG-topman ondersteuning van D’66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, speciaal rapporteur Resource Efficiency in het Europees Parlement. Gerbrandy stelde in een rapport dat Europese bedrijven de concurrentieslag louter zullen overleven als ze efficiënter (en dus goedkoper) produceren. “Europa moet kampioen grondstof-efficiëntie worden. In opkomende markten wordt hard gewerkt aan minder gebruik van grondstoffen: er is een wereldwijde groene race gaande. Daarin moet Europa voorop lopen”.

Bedrijven ondervinden het aan den lijve: grondstofprijzen bepalen de winstmarge, niet arbeidskosten. Die prijzen zijn de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen. AKZO Nobel meldde vorige week nog een stijging van de grondstoffenrekening in 2011 van maar liefs € 1 miljard!!. Daarnaast zijn stijgende grondstofprijzen een sluipmoordenaar van de koopkracht van consumenten, en is Europa voor zijn grondstoffen ongemakkelijk afhankelijk van politiek onstabiele regio’s als Noord-Afrika en China. Maar deze enorme prijsstijging geeft natuurlijk een enorme ruimte voor de ontwikkeling van duurzame, goedkopere alternatieven en recycling en re-use.

Het zogenaamde 'GreenWashen' lijkt zo simpel.. Je zorgt ervoor dat er veel publiciteit komt, rondom een 'groene activiteit' van je bedrijf of organisatie. Terwijl deze feitelijk niet 'groen' is..!

Transparantie!
Transparantie vindt de KMPG-directeur Duurzaamheid, hierbij essentieel. Greenwashing, window dressing? Bedrijven kunnen zich niet langer verstoppen. “Je wordt getarget door sociale media of Greenpeace staat voor je deur. Het reputatierisico is te groot. En zonder duurzaamheid of innovatie verlies je het bij voorbaat bij de jonge generatie. Die heeft duurzaamheid in zijn pakket en wil zich alleen verbinden met een bedrijf, dat hierin geloofwaardig is.”

MKB
Nadrukkelijk stelt Hendriksen dat het bij duurzaamheid niet alleen om de grote multinationals gaat. “In de financiële sector zie je bijvoorbeeld dat duurzaamheid maar met mondjesmaat gaat. Ik meen dat minder dan vijf procent in duurzaamheid wordt geïnvesteerd. Wat zouden zij een impact hebben als dat aandeel 50 of 80% zou worden. Dan maken we pas een slag! Alleen die sector moet nog van heel ver komen.”

Het MKB noemt Hendriksen daarentegen ‘een niet te verwaarlozen factor’ in verduurzaming van het bedrijfsleven. “Daar zitten interessante bedrijven/bedrijfjes bij, die heel ver zijn en daar ligt dan ook steeds meer hun kracht en kwaliteit. Het communiceren van hun inspanningen, het zogenaamde ‘Be good and tell it’, moeten ze echter meer in de buitenwereld kapitaliseren door het inzichtelijk te maken voor afnemers en maatschappij.”

Continuïteit in wetgeving
Nu het bedrijfsleven een duurzame trendsetter is, wat blijft er dan nog te doen voor de overheid? Kan deze dan alleen nog volger zijn? Moet ze zich überhaupt nog met duurzaamheid bemoeien of het maar aan de markt overlaten? “De overheid moet zich er wel degelijk mee bemoeien”, vindt directeur Duurzaamheid van KPMG. Aan haar is het minimumstandaarden te stellen en het goede voorbeeld te geven als KPMG’s grootste klant in Nederland.
“Maar vooral om voor continuïteit te zorgen in wet- en regelgeving en daarmee een einde te maken aan haar eigen grilligheid. Daar hebben bedrijfsleven en consument teveel last van.”

Uiteindelijk, zo blijkt maar weer eens uit wetenschappelijk onderzoek, is het beste voor de Aarde ook het beste voor ons..!

De terugtrekkende beweging en de toon van dit kabinet zijn slecht voor het Nederlandse bedrijfsleven. “Het is niet alleen maar nemen, de plicht van de overheid is ook te geven door bijvoorbeeld te investeren in het maatschappelijke debat over duurzaamheid in binnen- en buitenland. Toen de vorige minister-president Jan Peter Balkenende aan tafel aanschoof bij onder andere de G20, was dat goed voor Nederland met haar innovatieve kracht en verduurzaming van ketens. Dat is nu voorbij.”

Kennisdriehoek
De KPMG-afdeling Sustainability doet als kenniscentrum in opdracht veel onderzoek, dat zij soms uitbesteedt aan universiteiten. “Waarom werken overheid, universiteiten en bedrijfsleven niet meer samen en vormen ze geen kennisdriehoek?” vraagt Hendriksen zich af.  “En waarom neemt de Nederlandse overheid niet het initiatief om die krachten te bundelen? Dat ‘wij’ en ‘zij’-denken is dodelijk. Het gebeurt nog te vaak dat de overheid niet weet wat er in het bedrijfsleven speelt en omgekeerd, dat het bedrijfsleven geen flauw idee heeft wat de overheid voor ogen heeft. Laat toch studenten bij ons hun afstudeeronderzoek doen. Integreer al die Research & Development ten behoeve van de samenleving.”

De samenleving heeft juist die jonge generatie specialisten duurzaamheid nodig. Zo ziet Hendriksen een groeiende integratie van duurzaamheid in de van oudsher KPMG-specialiteiten audit, tax en advies, maar acht een afdeling met specifieke kennis op het gebied van verduurzaming noodzakelijk. “Wel trekken we steeds vaker samen op bij een klant.”

KPMG-hoofdkantoor
Tenslotte de onvermijdelijke vraag over het nieuwe KPMG-hoofdgebouw, dat als het toppunt van duurzaamheid door het bedrijf wordt geafficheerd. De gang van zaken rondom de bouw van dit kantoor – van de rol van partners, vastgoedsector tot en met de gemeente Amstelveen – werd door het VPRO-programma Slag om Nederland genadeloos aan de kaak gesteld.

Hoe past zulke huisvesting – met achterlaten van het oude hoofdkwartier enkele honderden meters verderop dat nog steeds leegstaat – in Hendriksen’s analyse over verduurzaming? Hoezo het goede voorbeeld geven, reputatierisico of geloofwaardigheid? Hendriksen bedankt vriendelijk voor de eer om met een verklaring die ‘ontmaskering’ te weerleggen of anderszins erop te reageren. “Ik heb er simpelweg niets over te zeggen en ben er ook niet bij betrokken geweest. Mijn afdeling duurzaamheid is een b-to-b businessunit.”

Désirée Crommelin

www.het-interview.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.