Advertentie

De eerste Cradle-to-cradle middelbare school..


rendiermos lyceum

x

De eerste Cradle-to-cradle middelbare school..

x

2013 © WantToKnow.nl

x

Het energieneutrale Lyceum Schravenlant is de eerste Cradle-to-Cradle-school van Nederland. Het lyceum gebruikt o.a. rendiermos om de lucht te bevochtigen en te zuiveren en regenwater om de wc’s te spoelen. Architectenbureau LIAG maakte het ontwerp voor de school samen met de leerlingen.

Het gebouw heeft de status van energieneutrale school doordat het regenwater gebruikt voor de wc’s, 120 pv-panelen op het dak heeft, een groendak bezit en een wand van rendiermos (foto boven) heeft die de lucht bevochtigt en zuivert. De temperatuur van het Lyceum wordt op peil gehouden met warmte-koudeopslag diep in de grond. De school heeft klasse A voor luchtkwaliteit, een certificaat waar menige school in Nederland een puntje aan kan zuigen. De naam ‘rendiermos’ is afgeleid van de vorm van de ‘plant’ die op een hertengewei lijkt. In sommige gebieden, zoals in Lapland, is rendiermos het hoofdvoedsel van het rendier. Hoewel rendiermos op een plant lijkt bestaat deze uit twee verschillende typen van organismen: een schimmel en een alg (groenwier).

schraveant lyceum
Jan van Beveren, rector Lyceum Schravenlant:
“Opvallend is dat het gebouw niet alleen open en licht is,
maar ook een soort van rust uitstraalt”

Verder zijn er veel hergebruikte en recyclebare materialen gebruikt zoals marmoleum dat naast het Milieukeur en vele andere eco-certificaten onlangs ook de Cradle-to-Cradle Zilver ‘waardering’ kreeg. Producent Forbo Flooring werd al in een vroeg stadium betrokken om het project te doen slagen. Het CO2-neutrale lyceum moet dienen als voorbeeldproject en proeftuin voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen en andere openbare ruimtes. Michael Braungart, een van de bedenkers van het C2C-principe, schreef een brief aan de school waarin hij de samenwerking tussen leerlingen, gemeente en architecten prijst.

De vormgeving van het lyceum is afgestemd op didactisch nut die een duurzame bewustwording bij leerlingen stimuleert. Zo zijn installaties deels zichtbaar gelaten, wordt er met spreuken op de atriumbalustrades verwezen naar de duurzame materialisatie en zijn gevels vormgegeven afhankelijk van de oriëntatie.

schravenlant lyceumDe leerlingen hebben samen met LIAG het gebouw vormgegeven. Zo is de balie in nauwe samenwerking met de leerlingen ontworpen. Ook architect Thomas Bögl van LIAG roemde in zijn inwijdingsspeech bij de opening van het gebouw, de waardevolle inbreng van de leerlingen bij het ontstaan en ontwikkelen van ideeën voor het schoolgebouwontwerp

Jan van Beveren, rector Lyceum Schravenlant: “Opvallend is dat het gebouw niet alleen open en licht is, maar ook een soort van rust uitstraalt. Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten. Ook zijn bouwdelen nu al onafhankelijk van elkaar te gebruiken.”

Voorbeeld voor een nieuwe generatie scholen..!
Dit energieneutrale schoolgebouw zal een voorbeeldproject en ‘proeftuin’ zijn voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen, woonwijken, openbare ruimten en op bedrijfsterreinen. Het lyceum dat het verouderde gebouw vervangt, zal dienen als platform voor educatieve en culturele beleving in Schiedam. Dit ‘Lyceum Schravenlant’ is dus het eerste schoolgebouw van Nederland dat volledig in de filosofie van Cradle to Cradle (C2C) is gerealiseerd. Het totale ontwerp en ontwerpproces vormt een pilot voor het C2C-bouwen. In een brief roemt Michael Braungart, een van de grondleggers van de Cradle to Cradle-filosofie, de manier waarop leerlingen, gemeente en architecten samenwerken om tot een duurzaam geheel te komen.

8 gedachten over “De eerste Cradle-to-cradle middelbare school..

  1. O nee toch, wat is er verkeerd aan de ouderwetse scholen, dit nog verder los weken van de kinderen van hun dagelijkse leefomgeving, alles geautomatiseerd, ook eventueel toegevoegde middeltjes via de rendieren mosfilters, kom op zeg, laar onze kinderen met rust.
    Mijn kinderen hebben op de Engelse scholen Uniformen moeten dragen, op mijn vraag hier over aan de Headmistres, kreeg ik te horen dat dit was om het onderscheid tussen rijk en arm te niet te doen, nou misschien, mijn kinderen moester er wel aan wennen, maar door de grote kameraadschap was dit zo opgelost.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.