x
Waterstof(poeder), vinding die ons blij maakt..!
2020 © WantToKnow.nl/be
x
Afgelopen maandag de 20ste was groen-ondernemer Ruud Koornstra te gast bij Tv-programma ‘Goedemorgen Nederland’. Sinds dit jaar is duurzaam ondernemer Ruud Koornstra de ‘Nationale Energiecommissaris’. Als het aan hem ligt is Nederland al in 2030 fossielvrij. Hij reist stad en platteland af op zoek naar allerlei duurzame ideeën. De meest revolutionaire uitvinding van dit moment is volgens Koornstra onlangs gedaan op het gebied van waterstof. Een Nederlandse ontdekking: waterstof opslaan in de vorm van poeder.
Waterstof is een opslagmedium van energie, vergelijkbaar met een batterij; als je die energie hebt opgewekt, is deze vast te leggen in waterstof. Je bewaart de energie dan dus in de vorm van waterstof. Heb je de energie nodig, dan deze waterstof door een brandstofcel en wordt het weer elektriciteit. Een uiterst schone vorm van verbranding: de enige uitstoot is.. water. En dus totaal geen CO2-uitstoot. Het enige probleem met waterstof de snelle ontbrandbaarheid en het feit dat het slechts onder hele hoge druk vloeibaar is. Daarmee zijn transport en opslag lastig en kost de opslag ook veel energie.
Ruud Koornstra is vooral om de voor- en nadelen van waterstof, zeer enthousiast over een Nederlandse ontdekking op het gebied van waterstof: het wordt opgeslagen in de vorm van.. poeder. Voordeel ervan is dat de korrels geen hoge druk nodig hebben om het op te slaan. Het waterstof wordt gebonden aan zout en voor gebruik moet er eerst wat zuiver water worden toegevoegd waarna het waterstofgas weer vrijkomt en kan het vele malen efficiënter verbrand worden.
Waterstofpoeder werd vroeger al geproduceerd, dus de vinding is niet nieuw, maar het gaat om de nieuwe toepassingen en het gemak van korrels.. Er gloort dus een toekomst, waarin Nederland opnieuw waterstofpoeder produceert en auto’s laat rijden op een vloeibare vorm van het waterstofpoeder. Het blijkt dat door toevoeging van een kleine hoeveelheid verdund zoutzuur aan de korrtels, de reactie nog sneller geactiveerd wordt. Het blijkt dat het rendement van deze Nederlandse uitvinding volgens deskundigen bijna 100% is..
Waterstofkorrels-proefinstallatie..
Er wordt nu heel veel zon- en windenergie opgewekt, heel vaak op momenten dat we het niet echt nodig hebben. Deze alternatieve technologie kan heel goed gebruikt worden om deze energie op een efficiënte en schone manier op te slaan in de vorm van waterstofpoeder. Daarna kan het poeder vervoerd worden naar plekken waar je het nodig hebt om elektriciteit op te wekken.
De grootste uitdaging is het creëren van maatschappelijke bekendheid, dat vervolgens weer moet zorgen voor acceptatie van de techniek. Natuurlijk zouden auto-fabrikanten, die bezig zijn met waterstof-aandrijftechneken voor auto’s, een groot verschil kunnen betekenen. Kijk eens naar de ontwikkelingen bij BMW hieronder, waar waterstof al ruim een decennia in het hart zit van de R&D-activiteiten.
Binnenkort zal het bedrijf H2Fuel als proef een generator laten draaien om grote energiegebruikers te overtuigen, dat deze nieuwe manier van elektriciteit opwekken, uiterst goedkoop en duurzaam is. Voor de zware industrie die nu nog olie en gas gebruiken, kan het de oplossing zijn om hun bedrijf te verduurzamen. Inmiddels is er concrete belangstelling vanuit het bedrijfsleven, onder meer van energiebedrijven, oliemaatschappijen en chemiebedrijven.
Ruud Koornstra gelooft dat ook huishoudens in de toekomst de waterstofkorrels zouden kunnen gaan gebruiken voor hun energie-in-huis. Dan kun je gewoon in de supermarkt ook een pak waterstofpoeder-korrels kopen.. Thuis gaan de korrels in het waterstof-apparaat en er is dan weer voor een maand elektriciteit in huis gehaald…
Deze waterstofkorrels voor auto’s..?!
De korrels/het poeder zou natuurlijk een prachtige brandstof zijn voor onze wereld van autovervoer. Inzake de ontwikkelingen op het gebied van waterstof voor de aandrijving van auto’s, is vooral BMW goed bezig met de ontwikkelingen Ongeveer een jaar geleden meldde BMW dat uitlaatgassen van de het BMW-model Hydrogen 7 mono fuel (HIER) schoner zijn dan de lucht die erin gaat.
De lucht wordt feitelijk dus ‘gezuiverd’ in plaats van vervuilt. Inmiddels blijkt dat BMW een nieuwe waterstofmotor heeft ontwikkeld, die tweemaal efficiënter is dan een conventionele benzinemotor. Zelfs de uiterst efficiënte dieselmotor wordt verslagen. Deze nieuwe krachtbron zet tot 43% van de schone energie om in beweging; de meest geavanceerde diesels komen tot 42%. De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren.
Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 100 kW/135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd. Met de ontwikkeling van deze waterstofmotor blikt BMW naar eigen zeggen verder vooruit in de toekomst en laat men zien dat een laag verbruik, nul emissie van schadelijke gassen en het typische BMW rijplezier, prima gecombineerd kan worden.
Bedankt Guido voor dit artikel.
Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen.
Een belangrijk punt is dat waterstof een energie opslagdrager is.
Je moet er eerst energie in stoppen voordat je het er weer uit kunt halen.
In fossiele brandstoffen en uranium zit de energie al opgeslagen in het materiaal zelf.
Helaas zijn zonnepanelen en windturbines niet rendabel zonder subsidie.
En ze zijn ook niet vriendelijk voor het milieu of de gezondheid van omwonenden en dieren.
Bovendien kun je met deze ouderwetse energie productie methoden helemaal niet voldoen aan de totale vraag naar energie. Dus niet alleen aan bijvoorbeeld het electriciteitsverbruik van huishoudens, waar zo graag mee geschermd wordt.
Met zonnepanelen is op zich niets mis. Met die huidige Duno Air molens wel. Deze windmolens hebben een te laag rendement en zijn technisch zwaar achterhaald en de subsidie maakt het geheel zo corrupt als de sodeju. De kunst is alleen wel om te zorgen dat de overheid weer niet aan de haal gaat met de ideeën en er weer een vergunningenstelsel overheen plakt.
Ik vraag mij af waar de poeder uit bestaat? Ik zie de waterstoftechniek wel zitten, vooral wanneer je conventionele verbrandingsmotoren zou kunnen ombouwen voor waterstof. Het mooie van een waterstofreactie is dat je implosie en explosie in één procesgang hebt dus het rendement van bijv. de oude Kromhout diesel bij mij in m’n sleepboot uit 1934 zou nog mee kunnen. Ik ben zeker bereid de nodige aanpassingen hiervoor te doen om die 86 jaar oude motor die overigens nog steeds loopt, verder de 21e eeuw in te krijgen. Zo gaat dat dan ook voor andere voertuigen. Ik wil die draaiende krukas en die stampende zuigers niet kwijt.
Met een GEET reactor kun je met een gewone verbrandingsmotor op nagenoeg ELKE brandstof rijden wat je maar wilt. Ik heb die Ruud Koonstra hier over benaderd maar mijnheer had daar geen belangstelling voor…..
Daarnaast weinig vertrouwen in waterstof (poeder?) als brandstof. Dit is wederom een verdienmodel van de elite en dus een economisch gewenste oplossing. Zaken zoals een GEET, aardaccu’s, batterijen die nooit leeg gaan, atmosferische energie, noem maar op, allemaal economisch niet gewenst omdat er (nog) geen verdienmodel aan vast te plakken is. Vandaar mijn dat ik er al 15 jaar voor pleit om HET ZELF TE DOEN!. De verandering waar we op zitten wachten komt heus niet van zakenlieden zoals Koonstra maar zal van onderaf, van de mensen zelf moeten komen. Maar ja, krijg in dit land maar eens 2 neuzen dezelfde kant op…….
Robert,
Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat echt rendement moeilijk te halen valt uit de probeerselen. Ik heb eergisteren m’n 7e of 8e Bedinigenerator aangeslingert en het ‘radient’ wat eruit komt is procentueel heel weinig. Van o.u. is wel sprake maar daar kan een mens niet echt van leven. Ik gebruik die dingen om accu’s te revitaliseren en te laden. En dat gaat enorm goed met die dingen. Ik heb zelfs een tweetal centrifugaalventilators omgebouwd uit een warmte terugwin installatie wat een dikke hoop fraude bleek te zijn ten aanzien van die mensen in die woning. Maar het is een dikke bingo qua Bed. gen. en produceert een flinke bak lucht (zuigen en blazen) èn knalt een doodverklaarde accu vol.
Wist je trouwens dat accu’s geladen dienen te worden met 15,3 volt in het laatste laadstadium? En dat alle dynamo’s ophouden te laden bij 14,2 volt waardoor een accu nèt niet helemaal verzadigt raakt en nèt dat beetje ‘honger’ leidt tot het produceren van sulfaat waardoor de levensduur beperkt is en de handel ook onbeperkt… pure beflikkerderij!
Dus een revitalisator bouwen voor een paar knaken en hoppa, jan splinter vliegt door de winter. Mochten er mensen zijn die meer willen weten hierover, 1 mailtje en het komt eraan.
Er is trouwens nog veel meer te zeggen over de ‘ambiënte vonk’ waar een scalair component in zit! Mijn volgende experiment is een Teslaspoel gevoed door een Bedini generator.
Beste robvdz.
Ik zou graag meer info over die revitalizator willen ontvangen .
Mvg Thomas
Het werkt volgens het principe van John Bedini (rip) Een SSG bouwen is niet alleen leuk het is ook werkzaam en van een flinke gelijkstroom ventilator kun je al iets bouwen.
Twee dioden 2n1007, een potm. van 1k een neonlampje, een transistor 2n 3055, een lampje 12 volt, een voeding 12-24 volt, een weerstand van ±100 ohm.
https://www.youtube.com/watch?v=lCqkuSxFzeo
https://www.youtube.com/watch?v=PCjRKceFjVI
https://www.youtube.com/watch?v=mW_lreC1_aY&t=741s
Het fenomeen omgevingsenergie is een prachtig gegeven en erg leuk om daarmee te experimenteren. Ik weet niet hoe jouw Duits is maar deze ossie, Segelohrenbob, aardige gozer, heeft al waanzinnig veel gebouwd en weet veel. Als je eenmaal snapt hoeveel spanning er in de lucht zit, kriebelen je handen om ermee te klooien. https://www.youtube.com/watch?v=3cfmzgGpHyo
Ik ben graag bereid je te helpen mocht je vastlopen op een onderdeel of spullen. Ik weet de weg. Mocht je een ding willen bouwen met magneten? Heb ik! Ik weet dat suffe oude accu’s een tweede leven kunnen krijgen als je de behandeling toepast.
Beste Thomas, ik heb een kant en klare Bedinigenerator staan die je zo kunt overnemen.
Ik heb daarmee accu’s kunnen al meerdere malen succesvol opladen/revitaliseren.
Ik weet niet of dit op deze site van toepassing is maar ik kan je op geen andere manier bereiken, vandaar.
Bedankt Robvdz
Ik ga kijken wanneer ik hem ga bouwen, en laat het je weten
als hij werkt.
Nogmaals bedankt.
Mvg Thomas
Over de waterstoftechniek weet ik inmiddels heel wat meer.
Het is ècht de toekomst en vergeet die accu’s in voertuigen die aan het einde van de cyclus bij kindertjes in 3e wereldlanden terechtkomen die ze dan uit elkaar mogen peuteren, op blote voetjes. Daar hadden Diederik-charles en Roderik-hein met hun dikke Tesla’s niet bij stilgestaan.
Met de Oostenrijkse brandstofcel kan direct iedere brandstof en wellicht ook waterstof direct worden omgezet naar elektruckiteit! Dus dat wordt in de toekomst, accu’s eruit en een brandstofcel erin of maar meteen naar deze techniek:
https://h2-fuel.nl/werking-van-h2fuel/
SUPER!!!!!!!