x
x
Geen complot..! Auto’s op afstand totaal bestuurbaar!
2015 © WantToKnow.nl/.be
x
Het is David Icke die regelmatig verbanden zoals hierboven tevoorschijn tovert, die voor velen op het eerste gezicht niet zichtbaar waren. Zo ook weer met nieuws over een gehackte Jeep, die door een paar hackers tot stilstand werd gebracht in een greppel.. Op afstand bediend en met geen andere apparaten dan een computer die in staat bleek in te dringen in het electronische systeem van deze Jeep.. Vreemd toch, want waarom zit er überhaupt een op afstand bedienbaar circuit in auto’s.. Alarm overal, want dit kon niet.. Maar nogmaals, waarom zit het er überhaupt in..
Dit is het verhaal van die hackers en de overgenomen Jeep zoals het in het nieuws kwam.. De 2 mannen waren op een afstand van maar liefst 15 kilometer met deze Jeep allerlei fratsen met de bediening van de auto aan het uithalen, die je normaal alleen dacht te kunnen doen vanuit die auto zelf..! Ze klungelden met de air-condiioning, de radio en de ruitenwissers..!
Andy Miller, de man achter het stuur, die natuurlijk wist dat ze wat zouden proberen, wist niet tot hoever deze remote-control zou gaan en probeerde zichzelf onder controle te houden met de moed die nodig is, om dit creepy proces te ondergaan..
En toen schakelden ze de automatische versnellingsbak uit..
Onmiddellijk staakte de auto met versnellen terwijl de bestuurder fanatiek op het gaspedaal drukte.. En terwijl het toerental van de motor opliep, verloor de Jeep simpel de helft van zijn snelheid en reed op het laatst nog maar met een slakkengangetje..! En dat gebeurde precies bij een viaduct, waar deze bestuurder geen vluchtstrook ter beschikking had om zijn auto te laten uitrijden. Het experiment was inmiddels voor hem meer dan lolletje…!
Toen de snelweg iets naar boven liep, verloor deze Jeep nog meer vaart en kroop letterlijk bijna voorwaarts, terwijl de rij auto’s achter de Jeep toeterde! Een vrachtwagen naderde me van achteren en ik hoopte dat deze man me zag voortkruipen..! Ik was bijna verlamd door wat er allemaal gebeurde. Valasek, een van mijn beide maatjes achter de computer schreeuwde: “You’re doomed!”, maar ik hoorde zijn stem wegsterven door de blèrende Kanye West op de radio. Kijk naar dit onthutsende verhaal op deze video!
Het verhaal van de bestuurder:
“Ik reed zo’n 100 km/u vlakbij downtown St. Louis toen de mannen op afstand de auto te pakken kregen. Hoewel ik het dashboard absoluut niet had aangeraakt, begon de airconditioning ineens ijskoude lucht de auto in te blazen, op maximum vermogen, waardoor het zweet op mijn rug een bijzonder koude dimensie kreeg via het in de stoelen ingebouwde climat-control-systeem…
Vervolgens schakelde de radio, ook weer zonder dat ik deze maar had aangeraakt, over naar de lokale hip hopzender en schakelde ook op vol vermogen.. Volledig zonder enig resultaat probeerde ik de radio zachter te zetten, uit te zetten zelfs, toen de ruitenwissers plotseling de voor- en achterruit begonnen te vegen en ruitenwisservloeistof werd over de ruiten gespoten..
Terwijl ik probeerde met deze zaken af te rekenen, verscheen er op het digitale display van de auto een foto van de 2 hacker-vrienden die voor deze hacking verantwoordelijk waren: Charlie Miller en Chris Valasek. Ik probeerde zo goed mogelijk het advies van Charlie Miller op te volgen, om niet in paniek te raken en alle dapperheid tentoon te spreiden die in me zat, maar ik graaide naar mijn iPhone om de mannen te smeken met deze hacking te stoppen..!
Het gedrag van de Jeep was natuurlijk niet helemaal onverwacht voor me. Ik zou naar St. Louis gaan om als test-dummy te opereren voor Miller & Valasek. Ze zouden op mij hun hacking-vaardigheden gaan demonstreren, na de studie die ze ervan gemaakt hadden. Het resultaat van hun werk, was een hackingtechniek, die in de veiligheidsindustrie ‘a zero-day exploit’ wordt genoemd.
Deze techniek stelde hen dus in staat deze Jeep Cherokee binnen te sluipen en via draadloze techniek, via internet, de controle van deze auto over te nemen. TOTAAL! En natuurlijk zijn hun bevindingen de nachtmerrie van elke autofabrikant, maar de vraag is natuurlijk hoe het in de eerste plaats mogelijk is, dat al deze functies überhaupt van afstand te besturen zijn..!! En dat alles vanaf een simpele laptop, die zelfs aan de andere kant van de wereld kan staan..
Om me onbevangen deze enge ervaring te laten doorstaan, hadden de beide vrienden me niet precies verteld welke plannen ze met mij en mijn Jeep hadden. En dat vanaf een laptop van Charlie Miller, die 15 kilometer verderop stond. Het enige ‘geruststellende’ dat ik te horen kreeg van ze, was dat ze geen levensbedreigende zaken zouden uithalen; een hele geruststelling… Toen kreeg ik op die dag de vraag of ik me met mijn Jeep op de snelweg wilde begeven om naar hen toe te komen. “Maar wat er ook gebeurt”, had Miller geroepen, “Raak niet in paniek”.
Dit is dan wat je in de mainstream media te zien krijgt over dit verhaal.. En dit citaat komt uit onze eigen ‘Financiële Dagblad’ over deze potentieel fundamenteel ontwrichtende functionaliteit in auto’s:
“Slecht nieuws voor auto- en truckfabrikanten in de VS. De Amerikaanse veiligheidsinspectie voor transport is bang dat de ‘hacking’-problemen bij Fiat Chrysler op meer producenten van toepassing zijn. Fiat Chrysler startte afgelopen week aan een terugroepactie omdat talloze auto’s niet goed genoeg beveiligd zouden zijn tegen ongewilde softwaremanipulatie van buitenaf. Daardoor zouden hackers de controle van de voertuigen kunnen overnemen terwijl mensen aan het rijden zijn.
De Amerikaanse National Transportation Safety Administration (NTSA) bevestigt dat er meer autofabrikanten onderdelen voor draadloze communicatie uit dezelfde fabriek als Fiat Chrysler hebben gekocht en onderzoekt in hoeverre dat een gevaar is. ‘We onderzoeken nu hoe kwetsbaar de betrokken partijen zijn’, aldus een woordvoerder van de NTSA tegen Bloomberg.
Fiat Chrysler riep vorige week bekend in de VS 1,4 miljoen auto’s terug omdat er software moest worden geïnstalleerd die auto’s beschermt tegen hackers. Onderzoekers hebben ontdekt dat nieuwe modellen van Fiat Chrysler die verbinding kunnen maken met het internet, vatbaar zijn voor digitale inbraak. Onder meer de remmen, het gaspedaal en het stuur zouden daardoor extern te bedienen zijn.’
Bizar is, dat het artikel dat we 2 jaar geleden plaatsten, over de mysterieuze dood van Rolling Stone-journalist Michael Hastings (HIER) een ernstige verwijzing bevat naar deze hacking van auto’s. Het zijn daarin de opmerkingen van oud-veiligheidsdiensttopman Richard Clarke, die dit over een dergelijke aanslag zegt.
Richard Clarke was oud-veiligheidsadviseur van Bush jr en op oprecht tegenstander van het beleid van Bush, ná de 9/11-aanslagen. Opmerkelijk is wat hij zegt over het opblazen/vernietigen van auto’s van tegenstanders, door de besturing over te nemen.. Iets wat ten tijde van de aanslag op Michael Hastings, nog volledig onbekend was..
“Er is reden om aan te nemen dat inlichtingendiensten van de grote mogendheden, waaronder de VS, wéten hoe ze op afstand de controle over een rijdende auto kunnen overnemen. Uit het onderzoek van sommige universiteiten blijkt dat het relatief eenvoudig is om in het elektronische systeem te komen van een auto en daar dingen te doen die de feitelijke controle van een auto buiten dat voertuig brengen.
Je kunt dan bijvoorbeeld gas geven, ook wanneer de bestuurder dat niet wil, maar ook remmen als je dat wilt van buiten de auto. Dat kun je bijvoorbeeld doen om een airbag te laten ontploffen. Je bent dan in staat om behoorlijk vernietigende zaken te doen, via het hacken van een auto, en dat is in het geheel niet moeilijk voor elkaar te krijgen. En als er een cyber-attack op de auto is geweest, en ik zeg niet dat dat werkelijk is gebeurd, dan denk ik dat wie er ook de schuldige van is, dat hij er relatief eenvoudig mee weg komt.”
Voor meer informatie kijk je HIER voor het artikel in de Huffington Post over de dood van Michael Hastings en de zeer voor de hand liggende mogelijkheid dat er sprake was van overname van zijn Porsche door hacking. Met zijn gruwelijke dood tot gevolg.
Spokesman from Vokswagen na de crash van Haider destijds,”the damage on the car is not only from the accident”
Ja ook een VW python rijdt volledig drive by wire.
Haider zou toen bekend gaan maken hoe slecht de Oostenrijkse banken ervoor stonden. Dat kwam sommigen blijkbaar ongelegen. En er zullen meer auto crashes zijn waar je hackers vragen bij mag stellen. Prinses Diana, van Traa,.. om er maar een paar te noemen.
Weliswaar heb ik meer verstand van wetteksten dan van autotechniek, maar mijns inziens zou je niks te vrezen hebben, als je auto niet voorzien is van WiFi, Bluetooth of internet-toegang.
Mensen die dit soort ongein alleen al vanuit gezondheidsrisico’s niet door de garagehouder laten uitschakelen, lopen nu dus ook hacker-risico’s.
Je zou bijna over “boontje komt….” beginnen 🙂
Hackers hadden onlangs ook al bewezen dat ze een Tesla konden hacken 😛
http://www.verbruiken.nl/elektrische-autos/tesla-model-s-85
Zit je lekker in je autotje van €82000 met weinig bijtelling 😉
In mijn citroen van 1930 zal dit NOOIT gebeuren!
Er zit 0,0 electronica in dat ding. Moderne auto zitten tjokvol met die rommel.
Wat weinig mensen weten dat in het wegdek op wegen van en naar grote steden, lussen zijn aangebracht welke inductief een signaal naar het motormanagement systeem kunnen sturen waarna de ontsteking ermee kapt. Zo kunnen ze de toegang blokkeren voor auto’s zonder hekken e.d.
Een moderne auto kopen is de ellende in huis halen.
P.S.,
Dat is ook de reden waarom ze de wat oudere auto’s zo snel mogelijk van de weg willen halen omdat deze nog niet zijn voorzien van het agenda 21 systeem onder de smoes van ‘milieuzone’.
Je kunt je garasist toch vragen de electronica te verwijderen, en inderdaad oudere auto’s zijn vrij van die rommel, wordt het niet eens tijd dat we de overheid stoppen ons constant te piepelen, uiteindelijk bestaat er zo iets als een grondwet, die geld voor alle ingezetene van het land !
Waren het laatst niet de Russen die het grootste vliegdekschip van de Amerikanen lamgelegd hebben?
Overal zie ik hetzelfde probleem namelijk er staat nergens in de wet geschreven dat iemand verplicht is een computer te bezitten met internet aansluiting.
Heel veel (overheids)instellingen gaan er heden ten dage vanuit dat iedereen beschikt over een computer en daar ook goed mee om weten te gaan.
Doordat velen altijd de laatste nieuwe gadges willen hebben(bv nieuwe laptops,i Phone en noem maar op)wordt het door de mensen zelf in de hand gewerkt.
Mensen die met de bank,overheidsinstellingen en andere bureaucratische instanties te maken hebben/krijgen weten dat zulke instanties er vanuit gaan dat iedereen met de computer werkt terwijl het niet verplicht is alleen is het een probleem als je er niet aan meedoet want dan kan iemand vaak niet geholpen worden en als je er wat van zegt krijg je als antwoord dat is de moderne tijd en iedereen doet het.
Voorbeelden in overvloed die aantonen dat elektronica ons door de strot geduwd worden om hoofdzakelijk twee redenen.
1.pinpas is controle over je financieen en er zijn minder mensen nodig om vanachter een balie geld te verstrekken waardoor velen ontslagen zijn en de winst verhoogd heeft voor de top die zichzelf dat uitkeerden in de vorm van bonussen.
2.Het is gewoon een manier om iedereen onder controle te krijgen en te sturen want als je niet mee doet val je buiten de boot en kun je bijna niets meer.
Wat betreft auto,s vroeger was het een relatief simpel vervoermiddel waar velen mankementen zelf aan konden verhelpen nu moet overal elektronica ingebouwd zijn want dat zou vooruitgang zijn terwijl het alleen maar achteruitgang is omdat je nu bijna niets zelf meer aan het voertuig kunt doen waardoor de garage kosten stijgen en omdat het vaak nogal ingewikkelde installaties zijn wordt het voor de monteurs ook steeds ingewikkelder waardoor deze soms niet de oorzaak van het probleem kunnen vinden wat de kosten van de klant alleen maar opdrijft.
zelfs een simpel lampje vervangen wat vroeger in vijf minuten gebeurd was daar heb je nu bij wijze van spreken een halve dag voor nodig en een garage omdat nu de halve auto uit elkaar gehaald moet worden en weer in elkaar gezet en dan heb ik het nog niet eens over als je te water raakt waardoor de elektronica crasht en je gevangen zit in het voertuig terwijl je vroeger met een zwengeltje gewoon je raam kon open draaien en dan wordt door de overheid de gordel verplicht gesteld ivm uw veiligheid hoe gek moet het worden?
Wat een overtrokken bangmakerij.
– De auto zoals de titel suggereert is niet “totaal bestuurbaar” geweest. Het enige dat ze effectief voor elkaar hebben gekregen is de snelheid eruit halen en blijkbaar niet eens de motor hebben kunnen laten afslaan.
– Dat dit mogelijk is, is vooral een gemakkwestie. Het is helemaal niet vreemd dat je boordcomputer tegenwoordig de mogelijkheid heeft om met internet verbinding te maken al is het maar om verkeersinfo voor de ingebouwde navigatie software op te halen of een software update binnen te halen en bijna alles aan reparaties vereist ook een read-out met de boordcomputer tegenwoordig, dat dat draadloos kan is zo vreemd ook echt niet want wie zit er nu op gedoe met kabels te wachten. En dan hebben we het nog niet eens over beveiligingssystemen die de auto onklaar kunnen maken in geval van diefstal.
– Dat andere aspecten van de auto (nog) niet naar behoren zijn afgeschermd tegen misbruik is ook vooral een kwestie van dat daar (nog) geen wens toe is (hoe vaak wordt dat nu helemaal misbruikt) en dat maakt autoreparatie vele malen lastiger zelfs tot op het niveau dat een monteur IT specialist moet zijn. Maar dat is iets waar we sowieso naartoe gaan.
– Ik vraag me trouwens ook af in hoeverre zaken hadden kunnen worden uitgeschakeld om een hoop van de uitgehaalde grapjes onmogelijk te maken simpelweg door een paar “vinkjes” wel of niet te zetten ed (wie heeft z’n BT w8w veranderd?).
– En dan kun je wel gaan roepen mijn oude auto heeft daar lekker geen last van maar die rijd ook niet 1:20 oid waar de nodige real time brandstofmix aansturing voor nodig is + tal van andere hedendaagse gemakken.
Zo valt er nog veel meer over te zeggen maar heb verder geen zin om een heel boekwerk te gaan schijven. Ja het kan beter geregeld worden maar om het nu weer meteen compleet aan complotwerken toe te schrijven is veel te kort door de bocht. Er wordt eerder gewoon gebruik gemaakt van systemen die niet bedacht zijn op allerhande beveiligingsaspecten en ja dan is er uiteraard de mogelijkheid om het uit te buiten.