Advertentie

Welcome.. In the GOOGLE-village!


Het lijkt een mooi verhaal, de onderstaande YouTube, over het zogenaamde Google-village. Een verhaal met een glimlach, natuurlijk. Glimlachen blijven we doen, maar de ondertoon van dit filmpje, inzake de richting die het verspreiden van persoonlijke gegevens neemt, zijn zondermeer reden tot bezorgdheid. Maar ook de richting die o.a. Google inslaat om met websitegegevens aan de slag te gaan, geeft te denken, zoals uit onderstaand bericht blijkt.

Discussies over privacy-wetgeving zijn al decennia lang aan de gang. Hier in Nederland is er zelfs het College Bescherming Persoonsgegevens, dat al jaren dé instantie is die de privacy-wetgeving uitvoert. Bedrijven, organisaties en overheden op de vingers mag tikken als deze wetten niet gerespecteerd worden. Maar de vraag is of dit college zeggenschap heeft over Google-informatie.  Deze internationale organisatie is natuurlijk van origine Amerikaans, maar heeft een wijdvertakt netwerk. Zodanig dat je je af kunt vragen of zij gewoon in staat zijn, aan te tonen dat hun databanken ‘elders’ staan én dat de gegevens van Nederlandse burgers op andere wijze (bijv. via het buitenland) zijn verkregen.

En die vragen betreffen ook de vragen over Google zélf.
En die vragen aan de Google-zoekmachine, betreffen ook de vragen over Google zélf.

En daarnaast is Google een bedrijf-zonder-gezicht aan het worden. Probeer in Nederland maar eens een persoon te pakken te krijgen die je concreet antwoord geeft op een zakelijke vraag. MONDELING dus.

Schriftelijk kun je van alles proberen, via de website, via mails etc. Maar Google bepaalt of je antwoord krijgt en in welke mate je vraag wordt beantwoord, schriftelijk. Hoor je niets, dan zit je in een doodlopende weg, waar je niet meer uitkomt.

Gisteren kreeg ik een mail van Frank Hoogerbeets, die me attent maakte op het feit dat Google niet alleen automatisch inhoudelijk de teksten van sites vertaalt, als een soort service, maar ook nog eens keihard je site-opmaak gebruikt om deze/haar vertaling in te plaatsen. In feite is dit een ontegenzeggelijke en keiharde schending van het auteursrecht! Zo simpel is het. Zonder toestemming moet Google dus van dit beeldauteursrecht afblijven..!

Afgezien of je nou achter de vertaling staat die door de vertaalmachine wordt gemaakt, of niet, Google gebruikt je site dus gewoon om deze/haar vertaling in te plaatsen. Inhoudelijk en qua vorm wordt je dus gebruikt en lijkt het er voor de argeloze buitenstaander zelfs op, dat de websitebeheerder deze teksten (vaak zeer klunzig) heeft vertaald.. Zo kun je het keihard stellen en dus zonder dat jij als website daarvoor toestemming gaf. Een voorbeeld? Wanneer je de special vertaalpagina van Google gaat gebruiken, krijg je in het geval van WantToKnow deze pagina te zien. HIER. 

Wat vind jij daar nou van?

Maar eerst even de cynische kijk op de ‘Google-village’.

Op onze site zie  je ook de Google-Adds.

Nu we het toch over Google hebben, maak ik even de gelegenheid gebruik om iets te vertellen over de Google-adds, die je dus hier op onze site tegenkomt. Het is voor ons een relatief simpele bron van verdiensten, verdiensten die toch al zo moeilijk te genereren zijn via websites/internet, om de eenvoudige reden dat bijna alles gratis is op het net. Maar het blijft een bijzonder verhaal.

Zijn de mensen in de leiding van Google zich bewust van het gegoochel met censuur op hun site?
Zijn de mensen in de leiding van Google wellicht zélf aan het goochelen?

Deze Google-adds worden namelijk door Google op basis van hun zoekmachine in onze website ‘geschoten’, naar aanleiding van trefwoorden, die de machine op onze site en de specifieke artikelen aantreft. Wij doen hier dus helemaal niets aan, hebben alleen kaders aangegeven.

Want Google adverteert binnen de door ons bepaalde ruimtes en binnen het door ons aangegeven kwalitatieve kader. Dáár worden deze adds dan volautomatisch geplaatst. En WantToKnow krijgt dan van Google betaalt op basis van het aantal keren dat mensen op zo’n add klikken..

Maar wat blijkt als je probeert om de richting aan te geven, van de te plaatsen advertenties, als je probeert advertentieplaatsingen  ‘fijn te slijpen’ o.b.v jouw eigen kwalitatieve criteria? Bijvoorbeeld: wel groene-energie-adverteerders, maar geen kernenergie-bedrijven. Helaas..! Je kunt geen kern-energieadverteerders onderscheiden van groene-stroomadverteerders, om hier dus een dwarsstraat te noemen.

Of nog ‘erger’.. Als we spreken over de gevaren van vaccinaties, dan kan het zelfs voorkomen dat Google een advertentie plaatst van een HPV-vaccinatie-bureau, wat in de afgelopen maanden ook is gebeurd.

Wel krijgen we dan natuurlijk van diverse WantToKnow-bezoekers opmerkingen hierover, want het is en blijft natuurlijk vreemd. Zeker voor jou als bezoeker van WantToKnow. Dát zijn we in  ieder geval met elkaar eens. Maar helaas kunnen wij hier dus niets aan veranderen, anders dan Google-adds helemaal niet gaan gebruiken..

Beeld van de toekomst?
Beeld van de toekomst?

Mijn mening is echter precies omgekeerd aan de mensen die zich lichtelijk verbazen of zelfs lichtelijk ergeren aan deze adds.. Deze adds staan op deze site NIET op de goede plek en DUS zullen er weinig tot helemaal geen klikken op plaats vinden. Zo simpel is het eigenlijk.

Een ander voorbeeld is de ondernemer die van Google via deze adds een bedrag van enkele tonnen tegoed had, via de diverse websites die hij heeft draaien. Hij kreeg een brief van Google waarin keihard wordt beweerd dat veel advertenties op zijn sites vaak achter elkaar worden aangeklikt, wat volgens Google duidt op het overtreden van de spelregels.

Je mag natuurlijk als webbeheerder een groepje mensen bijv. vragen om gezellig een zondagmiddag voor jou te gaan klikken op de advertenties, om geld te verdienen. Maar volgens deze ondernemer was hier absoluut geen sprake van en h Hij wilde met Google in overleg. Maar dat was helaas onmogelijk. De brief die hij kreeg van Google, waarin het bedrijf duidelijk maakte dat hij naar zijn geld (enkele tonnen dus!) kon fluiten, was het laatste teken van leven dat hij van Google vernam.

Het filmpje hierboven over Google-village, geeft op een heel humoristisch-satirische wijze aan, waar het naar toe kan gaan, virtueel gesproken. Of je bent op het net volledig te traceren, van je huisnummer, sofi-nummer, telefoonnummer, schoolhistorie, betaalgegevens etc. etc., óf je wordt/bent in staat gesteld jezelf HELEMAAL uit deze databanken te elimineren, door jezelf als outcast te typeren.

Big Brother is watching you, maar ook steeds meer bedrijven are watching you. Verkopen wellicht jouw adresgegevens (e-mail, woonadres) aan commerciële bedrijven en mogelijk ook aan overheidsdiensten. En wellicht zal het allemaal niet zó’n vaart lopen, maar de machten-achter-de-schermen slapen niet, zullen persoonsgegevens gebruiken om hun spel te spelen.

 

1 gedachte over “Welcome.. In the GOOGLE-village!

  1. [quote]Discussies over privacy-wetgeving zijn al decennia lang aan de gang. Hier in Nederland is er zelfs het College Bescherming Persoonsgegevens, dat al jaren dé instantie is die de privacy-wetgeving uitvoert. Bedrijven, organisaties en overheden op de vingers mag tikken als deze wetten niet gerespecteerd worden. Maar de vraag is of dit college zeggenschap heeft over Google-informatie.[/quote]

    Als website-eigenaar:
    Volgens mij ja! google is een bedrijf dus er kan wat van gezegd worden… maar of google daar waarde aan hecht… ik weet het niet.
    Misschien als de gegevens over of van de werknemers te grabbel worden gegooid misschien wel…

    Over eigen websites en de vertaling door google…
    Tja hier komt natuurlijk wel het auteursrecht kijken… Zelf heb ik ook een website en ik vind het absoluut niet leuk als iemand de foto’s pikt die ik maak. Als de persoon in kwestie toestemming vraagt om een foto te mogen gebruiken wil ik er over nadenken om toestemming te geven… Als aan mijn voorwaarden word voldaan!
    Doe je dat niet, pech! en mocht ik er achter komen dat iemand zonder toestemming misbruik maakt van mijn foto… een advocaat is zo gebeld… Maar of dat kan in de kwestie google… zal wel een hele dure grap worden om je gelijk te halen. Met een groot risico dat een rechter oordeelt: Neem dan geen website…

    Het is een vorm van schending van google.
    Maar aan de andere kant… is het ook wel heel gemakkelijk! Nu hoeven jij en ik geen vertaling toe te passen om de website leesbaar te maken voor anders taligen… vaak zal dit engels zijn…

    Zoals aan veel dingen zitten er twee kanten aan…

    Als je echt zo op privacy gesteld bent emigreer dan er zijn genoeg plekken op aarde waar men je niet 1, 2, 3 vindt
    Neem geen domeinnaam… blijf je ook wat anoniemer…
    Hyves Facebook en myspace… allemaal leuke websites maar voor mensen die privacy willen misschien niet echt geschikt.
    koop een prepaid gsm…
    Neem een email-adres bij hotmail… en gebruik deze voor bijv. op je website…
    en zo zijn er wel meer dingen…

    Of het nu echt keihard misbruik is van de site-opmaak weet ik niet…
    Ook hier twee kanten… ja en nee.
    Ja google maakt misbruik nee het is een service…

    mijn 2 cent…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.