Er is een revolutie aan de gang op het gebied van vrachtvervoer over zee… Wellicht heb je weleens bij een havenuitgang naar zee staan kijken waar de megaboten de volle zee opvaren. Enorme hoeveelheden dieselstookolie worden er doorheen gejaagd. Snelheid is geld, laat de boten maar zo snel mogelijk varen. Stookkosten zijn noodzakelijk kwaad, er is geen ander manier. Oh nee? Nou lees maar eens door..
Natuurlijk weet iedereen dat op volle zee vaak zulke krachtige winden waaien, dat deze in staat zijn ook heel zware boten te helpen met hun snelle overtochten d.m.v. een zeil. Maar ja, daar werd geheel niet meer aan gedacht ná afloop van het zeilvrachtschepen-tijdperk..
De tijden zijn echter veranderd, zeker vanuit milieu- en kostenoogpunt. Het mes snijdt aan twee kanten en dat is wel erg aantrekkelijk! Dit prachtige verhaal doet het hart weer sneller kloppen, zeker als je van avontuur houdt.. Een zeer succesvol experiment is inmiddels achter de rug…!
De Beluga group is het bedrijf dat ‘SkySails’ tot prioriteit heeft gemaakt in hun beleid om te besparen op bedrijfskosten en bij te dragen aan CO2-reductie.
Door het ‘simpelweg’ opzetten/oplaten van een zeil op een vrachtboot is een besparing mogelijk van maar liefst 20% op brandstofkosten.. Wow!
Het SkySails experiment is inmiddels geslaagd. Hierbij werd (en wordt!) een 125 lang containervrachtschip uitgerust met een speciale draaibare kraan-arm die in staat is een 160 m2-zeil uit te zetten en ook volledig te ‘managen’. Want iedereen die een béétje kan zeilen weet dat je er nog niet bent met ’n lekker windje en een stevig zeil…
Kijk eens rustig naar deze YouTube:
Een gedurfd en dus avontuurlijk verhaal zo lijkt het, maar het werkt dus… Een applaus dus voor Neils Stolberg, CEO van deze rederij.
‘You have to have the courage to try out something new..!’ Zo is het precies ome Neils..! Maar ome Neils staat een mooie beloning te wachten..
Als de tests succesvol blijven, kan met dit SkySail per jaar een bedrag van US$ 400.000,- per boot worden bespaard op de brandstof voor deze containervrachtschepen… Let wel: de vrachtschepen blijven dus gewoon varen op dieselmotoren, maar het zeil is eigenlijk een prettige bijkomstigheid, zo kun je het zien.
Het testschip de ‘Beluga SkySails’ vertrok vorig jaar Januari voor haar maidenvoyage uit Bremerhaven voor een zeereis van 4400 zeemijl naar Venezuela. Daarna kwam het via Boston weer terug naar de thuishaven Bremerhaven.
Doel was dus om tijdens de reis voor het eerst het SkySail te proberen en dat is prachtig gelukt..! Juist ten zuiden van Engeland gaf de kapitein opdracht voor het eerst in de historie ‘het zeil te heisen’ op een containervrachtboot en hij liet dit opstijgen naar zo’n 200 meter. (Op deze hoogtes zijn de oceaanwinden op hun sterkst)
Het zeil is zelfs in staat naar 300 meter door te stijgen en dat wordt allemaal gemanaged door die speciale, computer-gestuurde kraan/arm, die ook voor lancering en inhalen van het zeil zorgt. Mooi verhaal niewaar?
Kijk voor alle technische achtergronden van dit fenomeen op de site van Beluga. Hier
Overigens is deze Beluga test het resultaat van veel studies en ontwikkelingsprogramma’s elders. Kijk maar eens op deze site voor meer achtergronden over ‘zeilende vrachtschepen’..
Dit is echt een waanzinnig mooie vinding. Er komen wel heel wat krachten op de kraan die het zeil bedienen maar genoeg testen en met zijn allen weer zeilen!! Mooi artikel Guido.