Advertentie

Klimaatverandering? Kouder of juist ‘op’warming’…!?


X
X

Vrachtschepen ingesloten door ijs..

De snel dichtgevroren Noordpoolroute..!

x

Op de Noordpoolroute boven Rusland zijn vrachtschepen ingesloten geraakt doordat het zeewater aanzienlijk eerder dan in voorgaande winterseizoenen is gaan dichtvriezen. Dat meldt ‘The Barents Observer’, een Noorse internetkrant gespecialiseerd in Noordpool-nieuws. Volgens het bericht in deze krant, zijn zo’n 20 schepen in de problemen gekomen, waarvan sommige geen kant uit kunnen en muurvast zijn komen te zitten. Sommige andere boten, kunnen zich met grote moeite door de ijzige wateren worstelen. De op nucleaire kracht varende ijsbreker ‘Taymyr’ is volgens deze ‘The Barents Observer’ al een aantal schepen te hulp geschoten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek,.

Ook de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse heavy-load-shipping United Heavy Lift (UHL), heeft de hulp ingeroepen van deze ijsbreker. United Heavy Lift is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook haar schepen ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd, in het rijtje schepen dat in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’.

De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar eerstgenoemde ijsbreker arriveert op zijn vroegst komende maandag en de andere pas in het weekend daarna. De Russische president Poetin heeft er de afgelopen tijd op gehamerd om de Noordpoolroute zo snel mogelijk te ontwikkelen als een route voor de internationale containervaart, als nieuwe concurrent voor de Suezroute.

Verkeerde gok van de Russen?
De Russen namen daarvoor deze zomer zelfs al terminaloperator DP World in de arm, die momenteel onder meer de mogelijkheid onderzoekt om in Vladivostok een containerterminal aan te leggen. De Noordpoolroute was de afgelopen jaren voor steeds langere periodes in het jaar bevaarbaar, doordat ijzige winters almaar korter leken te worden, en de verwachting was dat opwarming van de aarde de maritieme mogelijkheden op termijn alleen maar zou vergroten, maar deze winter lijkt moeder natuur dus even een stokje te steken voor de noordelijke scheepvaartambities. (HIER)

De penibele situatie van dit moment, lijkt een dikke streep door de rekening te zijn voor de Russen; hun ambitie is het om Noordpool(route) ook geschikt te maken voor de containerscheepvaart en de concurrentie aan te gaan met het Suezkanaal. Die ambitie lijkt in werkelijkheid echter niet aan het wankelen te zijn gebracht. De Russische minister van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool Aleksey Chekunkov, is zojuist teruggekeerd van een bezoek aan Zuid-Korea. Daar probeerde deze bewindsman het Zuid-Koreaanse bedrijfsleven warm te maken voor een Koreaanse rol bij de ontwikkeling van containervaart via de Noordpool.

Het blijkt dat Zuid-Korea daarin meegaat, en niet alleen bereid is, zijn scheepswerven nieuwe tankers te laten bouwen die goed tegen de Noordpool-omstandigheden bestand zijn, maar ook om samen met Rusland een containerrederij voor de Noordpoolroute op te richten, zo verklaarde de Russische minister na afloop van zijn Korea-bezoek. En de oprichting van een speciale rederij zou hierin een sleutelrol kunnen zijn voor de Russen. Zij weten dat in de westerse wereld veel weerzin bestaat tegen het idee van welig tierend scheepvaartverkeer op de Noordpool.

De containerrederijen MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en Evergreen ondertekenden, net als expeditiebedrijf Kuehne+Nagel en verschillende verladers, de Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy, een statement waarin ze met de hand op het hart beloofden geen gebruik te zullen maken van de Noordpoolroute. Maersk liet drie jaar geleden bij wijze van proef wel zijn toen gloednieuwe schip ‘Venta Maersk’ vanuit Zuid-Korea via de ‘blue highway’ naar Europa varen, waarna een jaar later verdere oriënterende gesprekken tussen Maersk en de Russen werden gevoerd, maar daarvan werd sindsdien niets meer vernomen.

Niet alleen de ambities van de Russen om een Noordpool-scheepvaartroute te ontsluiten, stuit op verrassende ‘fratsen’ van Moeder Natuur, maar cynisch genoeg ook dit soort expedities blijken kennelijk té optimistisch van start te zijn gegaan..

Zoals hierboven gemeld, heeft een van de hoofdrolspelers uit de internationale containerlogistiek, DP World, deze zomer wel de handen ineen geslagen met Rusland. Het bedrijf uit Dubai richtte met het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom een joint-venture op om een ‘rendabele en duurzame’ Noordelijke Transit Corridor te bouwen en te exploiteren en onderzoekt nu onder meer de mogelijkheid om in de Russische stad Vladivostok, in het uiterste oosten van Rusland aan de Japanse Zee, een containerterminal aan te leggen.

Omdat containervaart normaliter vraagt om regelmaat en betrouwbaarheid, is het voor de Russen wel zaak dat de Noordpoolroute eerst 365 dagen per jaar bevaarbaar wordt. Moeder natuur bemoeilijkte van oudsher de scheepvaart in het gebied door gedurende een groot deel van het jaar voor een dikke ijslaag te zorgen, maar de laatste jaren deed de klimaatverandering haar werk en werd het zomerseizoen waarin scheepvaartverkeer wel goed mogelijk was steeds langer.

Vorig jaar keek Rusland handenwrijvend toe hoe een nieuw record werd gevestigd en de route al in mei openbrak en in december nóg steeds bevaarbaar was. De enorme LNG-gastankers, olietankers, bulkschepen en general cargo-schepen konden vorig jaar meer dan ooit de Siberische gas-, olie- en metaalindustrie komen bedienen.

Tankers die geen olie maar gas bevatten. Vloeibaar gemaakt, natuurlijk gas (LNG) wordt op deze manier verscheept over de wereldzeeën.

Maar deze winter lijken de milieuorganisaties, die de Russische Noordpool-ambities met lede ogen aanzien, even opgelucht adem te kunnen halen. Vanwege de verrassend snel gegroeide ijslaag heeft de nucleaire ijsbreker ‘Taymyr’ volgens The Barents Observer, een Noorse nieuwsdienst die alle Noordpool-nieuws op de voet volgt, al een aantal schepen te hulp moeten schieten, waaronder het Nederlandse general cargoschip ‘Poolgracht’, dat op weg was met lading voor de grote Russische gasproducent Novatek, en de vanuit China naar Rotterdam varende ‘UHL Flash’ van de Duitse rederij UHL (United Heavy Lift).

UHL is de laatste jaren een van de trouwste gebruikers van de noordelijke zeeroute. Ook de ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Faith’ worden door verschillende bronnen genoemd bij het rijtje schepen dat door de ijsgroei in de problemen is gekomen. Andere getroffen schepen zijn onder meer de bulkschepen ‘Golden Pearl’ en ‘Nordic Nuluujaak’. De autoriteiten hebben nog twee ijsbrekers naar het gebied gestuurd om schepen uit hun benarde positie te bevrijden, de ‘Novorossiisk’ en de nucleair aangedreven ‘Yamal’, maar de afstanden in het gebied zijn groot, waardoor het dagen duurt voordat hulp ter plekke is.

De Russische president Poetin is er de afgelopen tijd op blijven hameren dat de Noordpoolroute zo snel mogelijk moet worden ontwikkeld als een route voor de internationale containervaart, en de Russen lijken niet van plan om zich uit het veld te laten slaan door onverwacht strenge winteromstandigheden. Het Russische staatsbedrijf Atomflot gaf vorig jaar opdracht voor de bouw van drie nucleaire ijsbrekers, de grootste ooit, die samen in staat moeten zijn om de Noordpoolroute het hele jaar door open te houden. De ‘Leader’, zoals het nieuwe type vaartuig heet, krijgt het vermogen om ijslagen van vijf meter dik te verpulveren, waarmee we misschien eerder van een ijsterminator dan van een gewone ijsbreker moeten gaan spreken. In 2027 zou het eerste exemplaar moeten worden opgeleverd.

Dit jaar wordt op de Noordpoolroute circa 35 miljoen ton vracht vervoerd, zo maakte Atomflot deze week bekend; een voortzetting van de groei van afgelopen jaren. Vorig jaar was dit 33 miljoen ton. President Poetin, die al jaren geleden vond dat de ambitie moet liggen op 110 miljoen ton in 2030, zal ongetwijfeld het groeitempo de komende jaren nog wel drastisch willen opschroeven. Minister Chekunkov liet dat deze doelstelling nog ongeveer hetzelfde is gebleven: hij herhaalde de ambitie van Poetin: ‘meer dan 100 miljoen ton in dit decennium, tegen 2030’. De vraag is natuurlijk of Moeder Natuur het óók met beide heren eens is.

Inmiddels zitten de klimaatstrijders in deze zaak met een stevig dilemma.. Niet kunnen varen betekent dat het ijs dus té dik zal zijn voor scheepvaart, waardoor hun vrees voor een milieucatastrofe door bijv. een olietanker-ongeluk fundamenteel wordt verminderd. Aan de andere kant betekent datzelfde pak ijs, dat het met de ‘OPWARMING VAN DE AARDE’ volledig de verkeerde, eh goede.. eh andere kant opgaat, dan zij menen te weten en van de daken schreeuwen..!

* * *

6 gedachten over “Klimaatverandering? Kouder of juist ‘op’warming’…!?

  1. voor zo ver ik het verhaal van de klimaatdeskundigen heb begrepen is het kenmerk van de klimaatcrisis dat alles extreem wordt.
    als het regent, regent het harder dan normaal, als het stormt ontstaan meteen orkanen, als het dooit, dooit het harder dan normaal; als het vriest, vriest het harder dan normaal.
    dus… toch maar veel bomen planten en thorium kerncentrales bouwen.

  2. Dag Rob,

    Oplossen, dat doen we niet…..
    even waande ik mij in Glasgow , daar doen we ook niets, of in elk geval te weinig.
    Thorium Centrales… vloeken in de kerk?
    of vloeken in de ontwerpbureaus van kernwapens ?
    die kunnen sluiten, er is geen kernafval meer voor handen

  3. Bij zo een klimaattop(sic) is er m.i. een “officiële agenda”, en een “verborgen..”. Als ik zie wie daar allemaal aanwezig is, dan zijn die daar niet voor het klimaat. Ik had al enkele andersluidende twitter berichten gelezen van Whitney Webb. Het ging daar blijkbaar achter de schermen over heel wat anders. Een eerste bron :
    https://www.politico.com/news/2021/11/03/banks-climate-promises-519176
    met citaat : “A $130T climate promise is greeted with suspicion “ – Banks are making climate promises, but not everyone is convinced they are sincere…
    GLASGOW, Scotland — Political leaders are showering financial titans with praise at global climate talks. But their show of pageantry and back-patting is masking a deeper concern: that the banking industry’s pledges to help fight global warming are vague and unenforceable……….
    Banks and other financial institutions took over COP26’s main stage Wednesday as companies holding assets totaling more than $130 trillion committed to hit net-zero emissions by 2050, a deadline scientists say is critical to limiting global temperature increases to 1.5 degrees Celsius. Under auspices of the Glasgow Financial Alliance for Net Zero, a coalition led by U.N. special envoy Mark Carney, the industry has pledged to shift trillions of dollars away from fossil fuels as part of a global effort to keep temperatures below the catastrophic level. (=einde citaat).
    Hier denk ik aan het gezegde : “Als de vos de passie preekt, boer pas op Uw ganzen”. Als de financiële roofdieren het klimaat gaan redden dan is er str…. aan de knikker. Een duidelijker beeld is er in de volgende brug, ik voeg enkele citaten toe, maar de volledige tekst is van belang voor een goed begrip :
    https://www.wrongkindofgreen.org/2021/10/13/wall-streets-takeover-of-nature-advances-with-launch-of-new-asset-class/
    met citaat : “Wall Street’s Takeover of Nature Advances with Launch of New Asset Class” – A project of the multilateral development banking system, the Rockefeller Foundation and the New York Stock Exchange recently created a new asset class that will put, not just the natural world, but the processes underpinning all life, up for sale under the guise of promoting “sustainability.”
    Last month, the New York Stock Exchange (NYSE) announced it had developed a new asset class and accompanying listing vehicle meant “to preserve and restore the natural assets that ultimately underpin the ability for there to be life on Earth.” Called a natural asset company, or NAC, the vehicle will allow for the formation of specialized corporations “that hold the rights to the ecosystem services produced on a given chunk of land, services like carbon sequestration or clean water.” These NACs will then maintain, manage and grow the natural assets they commodify, with the end of goal of maximizing the aspects of that natural asset that are deemed by the company to be profitable………………….
    With NACs, the NYSE and IEG are now putting the totality of nature up for sale. While they assert that doing so will “transform our economy to one that is more equitable, resilient and sustainable”, it’s clear that the coming “owners” of nature and natural processes will be the only real beneficiaries…………..
    According to Cory Morningstar, one of the other aims of creating “Nature’s Economy” and neatly packaging it for Wall Street via NACs is to drastically advance massive land grab efforts made by Wall Street and the oligarch class in recent years. This includes the recent land grabs made by Wall Street firms as well as billionaire “philanthropists” like Bill Gates during the COVID crisis. However, the land grabs facilitated through the development of NACs will largely target indigenous communities in the developing world……………..
    En het besluit met een verband met Covid19(84) :
    The climate change panic that is now rising to the take the place of COVID-19 panic will surely be used to savvily market NACs and similar tactics as necessary to save the planet, but – rest assured – NACs are not a move to save the planet, but a move to enable the same interests responsible for the current environmental crises to usher in a new era where their predatory exploitation reaches new heights that were previously unimaginable….. (=einde citaten).
    Opvallend imo is opnieuw het Orwelliaans taalgebruik : een “New Asset Class”. Een synoniem voor een nieuw plunderingswapen. Men heeft eerst het terrein klaargemaakt via de Covid 19(84 ) terreur, en komt men op de proppen met de redding van het klimaat. Ik zie hier dan ook naast de “hold -up” van de eeuw, ook het grootste bedrog uit de geschiedenis. En daarvoor wordt dan de Heilige Greta opgevoerd, samen met de duivel :
    https://www.nytimes.com/2021/10/29/world/europe/cop26-pope-francis-climate.html
    met titel: “With world leaders set to gather for the COP26 climate summit, Francis calls for ‘radical’ action”. (=einde titel).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.