Als een stelletje schooljongetjes die straf hadden gekregen en de juf hun excuses kwamen aanbieden. Zo stonden de directeuren van de grote autofabrikanten in 2008 bij het Amerikaanse Congres op de stoep, om subsidie te vragen voor hun autobedrijven, die op omvallen stonden. Maar het waren wel de grote automobielbedrijven die al in de jaren 1930 en ’40 bezig waren om het publieke openbaar vervoer de nek om te draaien, ten gunste van autoverkopen..! Lees het hele verhaal..
x
GM vermoordde het openbaar vervoer!
2009 © WantToKnow.nl/.be
x
General Motors is nu het haasje van de kredietcrisis, zo beweerde de CEO van dit bedrijf, samen met 2 andere grote bazen van de autobedrijven Ford en Chrysler in de VS. Maar bij het zien van dit filmpje krijg je toch echt een gevoel van ‘boontje komt om zijn loontje’. Want achter dit probleem zit vooral de volkomen arrogante houding van deze bedrijven ten opzichte van de maatschappij om hen heen.
Hier zijn vele voorbeelden van, zoals het maar doorgaan met produceren van grote SUV-auto’s, terwijl de markt vroeg om zuiniger auto’s, terwijl de CO2-moraal in de wereld steeds maar sterker werd. Gm voelde zich heer en meester. Toen de Senaatscommissie die de hoge heren had aangehoord hen vroeg, wat dan hun plan was met het geld, was er geen plan!! Gewoon met je privatjet naar Washington vliegen en brutaal je hand komen ophouden voor staatssteun..
Maar een ander voorbeeld van deze houding van General Motors lig in het verleden, zo’n vijftig jaar terug. In de jaren 1930-1950 was GM ervoor verantwoordelijk, dat in het overgrote deel van de Amerikaanse steden het openbaar vervoer verdween. Het werd simpelweg opgekocht, daarna uitgemolken en toen gedumpt.
General Motors verving de schone, electrische trolly’s door stinkende bussen en sloot tegelijkertijd een lucratieve deal af met 2 benzinemaatschappijen, die de brandstof zouden gaan leveren én 1 groot autobandenbedrijf, dat de banden van de bussen zou leveren.
Dit was werkelijk een bijzonder gouden deal voor deze bedrijven, met GM aan het stuur, zo bleek, want deze partijen konden heerlijk hun gang gaan. En dus zónder dat de overheid ingreep in deze ontmanteling van het openbaar vervoer in de Amerikaanse steden.
Toen het ten slotte toch tot een rechtszaak kwam, was het kwaad al geschied. GM werd weliswaar veroordeeld, maar de boete was meer symbolisch dan praktisch; deze bedroeg het lieve sommetje van US$ 5.000,- … De grote baas van GM, die door de rechtbank verantwoordelijk werd geacht voor deze economische malversaties, die daardoor als misdrijf te boek gingen, werd veroordeeld tot een symbolische boete van US$ 1,- .
Op dit moment wordt er in de grote Amerikaanse steden weer hard gewerkt aan het herstel van openbaar vervoer. Maar je kunt je voorstellen, dat dit heel wat moeilijker is, dan dat de infrastructuur van het openbaar vervoer in de steden, was meegegroeid met de stad zelf. Dat had een veel natuurlijker groei geweest. Watn op dit moment worden de kosten voor het aanleggen van (een deel!) van het openbaar vervoer netwerk in Los Angeles, geraamd op US$ 150 Miljard!!
Lang leve het kapitalistisch ondernemerschap?