x
Bankoverstap een gedoe..??!
Nou welterusten dan..!
2019 © WantToKnow.nl/be
x
Misschien gaat het veranderen, als klanten worden behandeld als oud vuil..? Het niet-overstappen naar een andere bank, bedoelen we.. Want hoe ver moet het gaan, om simpelweg een EXTRA rekening te openen bij een andere bank en dan na 1 jaar o.i.d. helemaal over te stappen naar een duurzame bank, waarvan we er in Nederland steeds meer krijgen.. Blijven we op z’n Hollands lekker kankeren op die krijtstreepjongens, die lekker op een geldberg zitten, en als ware Dagobert Duck’s van die berg profiteren..? Of snappen we dat het initiatief voor verandering bij ONS ligt..?? Gedoe..? Wat een onzin..!
Klanten van banken snappen niet, waarom ze telkens, bijna elk jaar, méér moeten gaan betalen, voor de ‘service’ van een bank, terwijl de dienstverlening eigenlijk steeds minder wordt. Minder betaalautomaten, meer automatisering en vooral minder kantoren, waar je met name als bejaarde, even simpel met een mens kunt spreken over geldzaken.. In plaats van gedwongen te worden, met zoon/dochter het internet op te gaan..
Maar mensen begrijpen vooral niet, dat dit allemaal mogelijk is, terwijl ze toch de klant van die bank zijn..? Ontevredenheid is het logische gevolg; maar dan komt het bizarre: tóch stappen mensen nauwelijks over naar een andere bank.. Waar je bij een winkel waar je slecht geholpen bent, of een poot uitgedraaid werd, niet meer terug komt, blijkt dit bij banken allemaal niet op te gaan.. Zelfs niet bij idiote ‘kosten’-stijgingen van 10 – 20% voor het betaalpakket dat mensen bij hun bestaande bank hebben. En zelfs niet als ze weer extra kosten doorbelast krijgen, voor bijvoorbeeld het ontvangen van papieren afschriften of verzendenveloppen, wat eerder gewoon tot het ‘standaardpakket’ hoorde. Zijn wij nou zo dom, of deze mensen zo slim..?
Een jaarlijks onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond (HIER) toont dit opnieuw aan.. Het onderzoek werd gehouden onder 12.000 leden van hun panelleden, waarbij 20% van de ondervraagden zegt, dat men eigenlijk wel zou willen overstappen. Alleen deed van die groep, slechts 4% dat écht. Want het overgrote deel van de ondervraagden vindt overstappen gewoon teveel ‘gedoe’. Daarbij is een hoge drempel, het nieuwe bankrekeningnummer dat je bij een overstap krijgt, van je nieuwe bank.
En soms kunnen mensen niet overstappen omdat ze door een hypotheek aan een bank gebonden zijn. Stappen ze wel over, dan kiezen de ondervraagden voor ‘duurzame’ banken zoals Triodos, ASN of SNS. Ze doen dat vaak uit onvrede over het bonus- of investeringsbeleid van hun oude bank. Maar ook deze banken zijn bezig een verhogingen door te voeren.. Zo verhoogden ASN Bank en de SNS de afgelopen maanden hun tarieven voor een betaalpakket met 10% en Triodos Bank zelfs met 20%.
Nodig voor ‘investeringen in de infrastructuur’…??
Gijs Boudewijn is adjunct-directeur van ‘Betaalvereniging Nederland’ en volgens hem wordt veel van het extra geld dat banken ophalen, via dit soort kotenverhogingen, geïnvesteerd in de infrastructuur van betalingssystemen. Hij specificeert zijn opmerking:
“Bescherming tegen DDoS-aanvallen bijvoorbeeld en het voorkomen van witwassen. Maar ook een nieuw systeem als ‘instant payment’, dat later dit jaar komt, waarbij geld binnen vijf seconden op een andere rekening staat, ook als die rekening van een andere bank is. Dat vergt investeringen en innovatie kosten geld; denk daarbij ook aan contactloos of mobiel betalen, de verschillende apps. die ontwikkeld zijn.
Betalingsverkeer is voor banken al heel lang verliesgevend, de kosten en opbrengsten bedragen allebei ongeveer 4 miljard euro. Als je de rentemarges niet meeneemt is er zelfs sprake van 1 miljard verlies. De rente is zo laag, dat dat verschil alleen wordt goedgemaakt door iets hogere tarieven.”
Over de vele miljarden Euro’s winst die de banken maken, spreekt dhr. Boudewijn niet.. Zijn taak is het kennelijk duidelijk te maken, waar (doodnormale bedrijfsinvesteringen, die bovendien allemaal buiten ‘mensenhanden’ om, efficiënt geschieden) banken hun winsten nu in investeren. In hogere-winst-mogelijkheden.. In het afstoten van arbeidsplaatsen, waarbij de artificiële intelligentie, een steeds lagere arbeids-quoefficiënt oplevert.
Kijk, als je dan méér kosten dient te betalen, doe dat dan bij de duurzame banken, die natuurlijk ook niet perfect zijn en waarop veel nog aan te merken is. Maar als we als schaapjes blijven zitten en ‘bibberen voor (de macht van) deze grote bedrijven’, schieten we onszelf in de voet..! Elk bedrijf valt of staat bij de gratie van haar klanten; zo simpel zijn de wetten van economische marktwerking. Anderson gezegd: de minachting waarmee banken hun klanten behandelen is nergens op gebaseerd, dan alleen op die lakse houding van de klant, die het allemaal een ‘gedoe’ vindt, om over te stappen..!!
Maar er is natuurlijk een ándere, meer dringende reden om over te stappen naar een andere bank als NOODZAAK te zien. En dat is, om HEN TE LATEN VOELEN, dat je WEL bereid bent te handelen. Want nu krijgen de banken het signaal van een ‘couch patato’, iemand die op de bank zit, met zijn afstandbediening in de hand, en het allemaal niet veel kan schelen, als hij maar GTST én/of het voetbal’ kan kijken.. Tja, dan is het niet vreemd, dat banken eigenlijk de instelling krijgen van ‘hoever kan ik eigenlijk gaan, met dit binnenhalen van méér geld’..? Zich onderwijl de handen op de dijen slaan van vermaak, om zoveel schaapachtigheid..
En dan hebben we het nog niet eens over het afschaffen van contant geld, dat binnen het banksysteem natuurlijk op één grote consensus kan rekenen. Maar voor iedere burger gaat betekenen, dat zijn financieel-economische vrijheid voortaan WEG is.. Dat hij afhankelijk is geworden van de gratie van dezelfde banken, om überhaupt een financiële transactie te kunnen doen, met JOUW GELD..!
VEELZEGGEND?
Is ’t je weleens opgevallen dat banken het zelden of nooit over hun ‘klanten’ hebben, maar continue spreken over ‘rekeninghouders’..?!
Consumentenbond helpt wel.. Genoeg?
Volgens het onderzoek blijkt bij veel consumenten, dat ze verwachten dat overstappen niet zoveel uitmaakt, omdat ‘alle banken hetzelfde zijn’… En maar liefst 58% is bang.. Bang dat het overstappen naar een nieuwe bank teveel ‘gedoe’ is. Bang om voor hun eigen geldzaken te zorgen..? Ze willen wel overstappen, vaak naar een duurzame bank, vanuit onvrede over het bonus- en/of investeringsbeleid van hun oude bank. (HIER)
Voor rekeninghouders is er een zg. ‘Overstapservice’, wat een gezamenlijke dienst van de Nederlandse banken is. Maar toch zit het probleem tussen de oren; een nieuw bankrekeningnummer is voor velen een (te) hoge drempel. Daarom o.a. pleit de Consumentenbond pleit al jaren voor nummerbehoud, zoal bij mobiele telefoons, oo bij betaalrekeningen. Als consumenten en bedrijven een uniek nummer krijgen om mee te betalen, kunnen ze dat nummer heel simpel meenemen als ze wisselen van bank.
En nee, natuurlijk geven de banken ‘niet-thuis’, als het om dit idee gaat; uit dit hele verhaal blijkt, hoe ze zichzelf dan bedrijfseconomisch in de vingers zouden snijden. Dat dit ten koste gaat van hun klanten, past daarmee ook weer precies in hun hautaine opstelling ten opzichte van diezelfde ‘klant’… De consumentenbond heeft wel een betaalrekening-vergelijker (HIER) gemaakt, zodat iedereen kan kijken welke bank en betaalpakket het beste bij hen past. Helaas echter, bleek er voor ons geen bank te zijn, die aan onze -kennelijk hoge- eisen voldoet..
Overstappen kun je toch zelf..?
Is het niet een simpel idee, om het ‘gedoe’ achterwege te laten, door 2 bankrekeningen aan te houden, als je een nieuwe opent? Je oude schoenen nog niet weg te doen, voordat de nieuwe goed zijn ingelopen..? Dus bij 2 verschillende banken je rekening aanhouden voor een periode van bijv. 6 maanden, en dan langzaam aan, álles overhevelen naar de nieuwe bank van je keuze..
Dan heb je rustig de tijd, allerlei automatische betalingen te traceren en over te zetten, naar de nieuwe bank. Tenzij je dat natuurlijk écht teveel gedoe vindt.. Dan lachen de grijze krijtstrepen weer in hun gilletje, eh.. vestje
Move Your Money..?
Wordt het niet eens tijd voor een actie, landelijk, zoals ‘Move Your Money’ liet zien in de VS en een actie die daarna o.a. is overgewaaid naar België. Van dit Belgische initiatief laten we graag even dit filmpje zien. Om onze woorden kracht bij te zetten en het ‘gedoe’ een beetje gemotiveerd opzij te kunnen zetten..
Stukje citaat uit het teletekst bericht in het artikel hierboven.
Betaalvereniging Nederland zegt dat er veel geld wordt uitgegeven aan het voorkomen van witwassen en innovatie.(einde citaat).
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoogste-boete-ooit-voor-ing-winst-bank-ging-boven-controle-op-witwassen~ba845cd1/
Inderdaad er wordt veel geld uitgegeven maar dan niet om het witwassen te voorkomen maar om boetes te betalen omdat banken witwassen juist mogelijk hebben gemaakt.(waarschijnlijk zullen ook deze kosten aan de klanten doorberekend zijn/worden).
Innovatie: Het is niet de taak van banken om mensenhandel op te sporen want daar hebben we politie, justitie ed voor. Hier kan men dan ook spreken van onnodige innovatie en bemoeienis met zaken die banken niets aangaan.Pinnen, App’s enz zijn alleen bedoeld om meer macht over uw geld te krijgen wat ook de bedoeling van het afschaffen van cash geld is. Dergelijke dingen worden door onze strot geduwd of we nu willen of niet. Geef mij maar gewoon klantvriendelijke bediening door mensen,dat is ook veel beter voor de werkgelegenheid in plaats van alleen meer geld voor die zakkenvullers en bonus liefhebbers.
Betaal vereniging Nederland zegt dus dat er veel geld wordt uitgegeven aan het voorkomen van witwassen?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2274501-nederlandse-banken-onderdeel-van-witwascarrousel-met-russisch-kapitaal.html
Banken zijn betrokken bij witwaspraktijken, sommigen zijn overeind gehouden met veel héél veel belastinggeld wat niet nodig zou moeten zijn wanneer ze hun vak zouden verstaan en behoorlijk zouden uitvoeren en zelfs de Nederlandse bank schiet tekort bij het controleren van banken.
Wordt het eens geen tijd dat banken minder te vertellen krijgen? Laten we gewoon weer naar cash betalen teruggaan zodat banken niet nog meer te vertellen krijgen via bv het blokkeren van plastic pasjes wanneer zij dat nodig achten.
Arnold 2 :
Misdaadgeld is een wezenlijk bestanddeel van het bankwezen :
https://www.hln.be/geld/economie/economische-crisis/vn-topman-heel-wat-banken-gered-met-drugsgeld~a4b84d7a/
met citaat :
“Sprekend vanuit zijn kantoor in Wenen legt Costa uit dat in de tweede helft van 2008 kredietverlening het belangrijkste probleem was van het bankwezen. “Het systeem was verlamd als gevolg van de onwil van banken om geld aan elkaar te lenen.” Hij zegt dat hij genoeg bewijzen gezien heeft dat opbrengsten uit de georganiseerde misdaad toen het ‘enige vloeibare investeringskapitaal’ was voor banken die op de rand van het bankroet stonden. Volgens Costa werd op die manier 239 miljard euro drugsgeld opgenomen in de ‘legale economie’. Achttien maanden geleden werd hij voor het eerst op de hoogte gebracht van de praktijken maar hij wil geen banken noemen die met drugsgeld gered werden. …” (= einde citaat).
Costa weet echter maar al te goed wat er gebeurt… en dit sinds jaren … !! De UNO is immers een instrument in handen van de NWO en de banksters… die actief betrokken zijn bij deze internationaal georganiseerde financiële misdaad.
In veel gevallen komt het er op neer dat het drugsgeld de belangrijkste bron is van cash geld voor de banken. Ik zou wel oppassen met de oproepen voor de strijd tegen de witwaspraktijken. In feite gaat het hier om de verborgen agenda die er op gericht is, om overschakelen naar een volledig elektronisch betalingsverkeer. Met zo een systeem zijn we een open boek. De “banksters” dromen hier al jaren van.. het biedt de mogelijkheid voor nul – en negatieve interesten, financiële repressie , bail – in’s , in beslagnames allerhande…. !!! U kent ook het spreekwoord : “Als de vos de passie preekt, boer pas op Uw ganzen….”
https://nos.nl/artikel/2278605-bankiers-op-de-fiets-en-lopend-naar-catshuis-om-vertrouwen-te-herstellen.html
De bankiers hebben een diner met Rutte en minister Hoekstra gehad omdat ze het vertrouwen in banken zouden willen verhogen.
Iedereen weet dat Rutte zowieso niet te vertrouwen is en dat toplieden van banken over lijken gaan zolang ze maar hun zakken kunnen vullen en meer macht op alle gebied naar zich toe kunnen halen.
Ook spreken ze over meer gegevens van klanten uitwisselen met inachtneming van de privacy zeggen de bankiers,maar wanneer men gegevens van klanten uitwisselt schaadt men de privacy al denk ik dan.
Telkens zien we dergelijke uitspraken terug komen terwijl er inhoudelijk vaak geen invulling aan wordt gegeven.
Hoeveel misstanden bij banken zijn er al niet geweest wat aangeeft dat die sector door en door rot is? Wanneer men zich dat afvraagt dan ben ik van mening dat men zich ook mag afvragen of de premier en zijn minister wel zaken mogen doen met dergelijke lieden.
Nou hebben we kunnen zien dat de belofte van een van misdaden verdacht persoon in Nederland al genoeg zijn om hem in vrijheid te stellen met alle gevolgen van dien en kennelijk heeft men daar niets van geleerd en blijft men gewoon zaken doen met de top van dat door en door corrupte en van schandalen doordrenkte instituut wat in mijn opvattingen gelijk is met zaken doen met onbetrouwbare en mogelijk zelfs criminele lieden omdat zij toch witwas praktijken hebben mogelijk gemaakt en eigen zakken vullen bovenaan lijkt te staan ten koste van bijna alles.
Banken zijn ooit in het leven geroepen om iets in bewaring te geven en meer niet,dat ze nu steeds meer betrokken zijn/worden bij zaken die hen helemaal niet aangaan is in mijn ogen een totaal verkeerde ontwikkeling maar wel de manier om over alles en iedereen de baas te worden.