*
*
1 Op de 6 kassabonnen is FOUT-in-jouw-nadeel!!
2023 WantToKnow.nl/be
x
De Consumentenbond stelt, na nieuw onderzoek, dat voor het derde jaar op rij is gebleken, dat grote supermarktketens, als Albert Heijn, ALDI, COOP, Jumbo, Lidl en Plus nog steeds ernstig de fout in gaan, door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten.. Er gaat daarbij vooral veel is, bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die vervolgens aan de kassa wordt gerekend. Het gaat om niet misselijk aantal fouten.. 1 op de 6 kassabonnen is FOUT.. Waarbij dus de prijs van de aanbiedingen aan de kassa niet blijkt te kloppen. En ja, hoe is het mogelijk.. Deze fouten zijn in de meeste gevallen keihard in het nadeel van de consument.
De Consumentenbond stelde deze zaak al eerder aan de orde en sprak ook met de betrokken supermarktketens hierover, maar beloften van beterschap hebben na jaren dus nog niet geholpen. De bond noemt het terecht ‘onacceptabel en juridisch onrechtmatig’; Zo worden nu de supermarkten aansprakelijk gesteld voor de foute prijzen aan de kassa’s.
Sandra Molenaar is directeur van de Consumentenbond en laat in een verklaring weten, dat zij de supermarkten heeft gesommeerd om te stoppen met dit onrechtmatig handelen. Maar vooral dat deze problemen voor 30 juni opgelost moeten zijn, want anders ligt, zo zegt ze, ‘een juridische procedure in het verschiet.”
Het onderzoek
De Consumentenbond controleerde zo’n 240 willekeurige aanbiedingen per supermarktbedrijf, verspreid over acht filialen in verschillende steden. Het resultaat:
- Bij Albert Heijn kwam 13% van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de kassabon.
- Bij Plus was dat 15% en
- bij Jumbo maar liefst 20%!
Volgens de bond, gaat het vaak fout bij aanbiedingen uit koelingen en ook bij producten die in kartonnen stellages staan in de gangpaden. Maar ook met groenten en spullen die op de kop van de schappen staan stellingen gaat het mis en worden deze fouten gemaakt. Albert Heijn zegt de uitkomsten van het onderzoek serieus te nemen. Om fouten met de prijzen tegen te gaan, is de keten onder andere bezig om ook bij aanbiedingen digitale kaarten met prijzen te gaan gebruiken. Nu gebeurt dit al bij het reguliere assortiment om altijd de juiste prijs te laten zien.
Ook krijgen klanten een product gratis mee als de prijs bij het schap afwijkt van die op de kassabon. Die maatregelen hebben volgens de supermarktketen al voor een daling van de fouten gezorgd. Jumbo noemt ‘iedere prijsafwijking er een te veel’ en heeft volgens een woordvoerder ook maatregelen genomen om het aantal afwijkende prijzen tegen te gaan. ‘Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de prijzen van aanbiedingen op de borden identiek zijn aan de prijzen bij de kassa.’
Kassabon controleren loont..!
En natuurlijk kan niet iedereen alle prijzen onthouden, die tijdens het boodschappen doen voorbij komen, maar het loont al om in elk geval de aanbiedingen goed in de gaten te houden. En wanneer je een boodschappenlijstje hebt gemaakt, schrijf dan eenvoudig de prijzen erachter schrijven die op de schapkaart vermeld staan. En digitaal kun je ook in de apps van supermarkten de prijzen bekijken.
Maak anders met je mobiele telefoon gewoon even een foto van de schapkaart. Of knip de aanbiedingen uit de aanbiedingenfolder en hou deze bij de hand als je afrekent. Het lijkt niet veel uit te maken als er een verschil is van bijvoorbeeld € 0,10, maar ook dat telt uiteindelijk flink op. En al helemaal als het om verschillen van € 2 tot € 4 euro gaat.!! Zo vertelde een lezer aan het AD dat zij alleen al, door het controleren van de kassabon, maandelijks zo’n € 10 tot € 20 euro terug krijgt bij de servicebalie! Enkele honderden Euro’s op jaarbasis dus!
Was vorige week bij de Ah.
Daar stonden pakken soep, waarvan 1 met de prijs van 5,35.
Ik meende dat dit te grof voor woorden was, en ging naar de Deka. Daar stonden exact dezelfde pakken voor 3,35. Twee € verschil.
Wie drijft dit soort van waanzin aan? …is dat in het kader van een specifiek opgebouwd idee dat er vreselijke tekorten zouden zijn in de kweek van groenten?
Als dat ècht zo zou zijn zou de Deka ze niet met een dergelijk prijsverschil aanbieden.
Heeft dat dan weer van doen met beslissingen uit die Ahold groep?
Zou kunnen. Als dat onderdeel is van die Bilderberg-ploeg, verbaasd het me niet. Wat me wél verbaasd is de lulligheid van zoiets als dit.
Béh!