x
Ode aan de Liefde
Bo Baden
vertaling: Frank Hoogerbeets
x
x
Beste Mensen!
Laten we hier en nu, voor jou en voor u, voor alle human beings being human, voor eens en voor altijd, een ode, een lofdicht, een liefdesverklaring brengen aan onze uiteindelijk enige echte eeuwige ware trouwe ongenaakbare onweerstaanbare onweerlegbare onvoorwaardelijke onafscheidelijke geliefde:
DE LIEFDE!
Lief gezegd: de liefde is ‘t liefst gewoon liefde,
schoon, puur, sereen, alles omvattend, alles omhullend,
alles onthullend, alles doordringend..
De liefde wil gewoon Zijn
Er voor ons zijn
Er voor jou zijn
Er voor mij zijn
De liefde is er voor iedereen
zoekt verkering met iedereen
De liefde is op jou, op mij, op de bomen de bergen de dieren de oceanen de kinderen de haastige forens, de zwoegende jogger, de poetsende huisvrouw, de scheurende pizzakoerier, de boven haar koffie knikkebollende oma Jansen, de loom zich uitstrekkende kater Karel, die vervolgens schaamteloos een nieuw slaapje aanvangt..
De liefde is op alles wat het leven mooi maakt, de moeite waard maakt, alles wat het leven Léven maakt:
Vriendschap, samenwerking, kunst, werk, dansen, sport, plezier, een goede maaltijd, een zonnestraal op een door dauw glinsterend grassprietje..een oma die haar grootse kleinkind het snot onder het neusje wegveegt..een leraar, deze waardenfluisteraar, die bij binnenkomst van zijn puberklas een bemoedigende knipoog geeft aan 16-jarige Sandra, worstelend met alles en iedereen
en vooral met zichzelf..
De liefde zit in het moment als je geniet van een glas wijn na een wandeling in de duinen…
als je even uitblaast en je ruim de tijd hebt om je
door-de-weekse-zo-druk-druk-druk-zijn te beglimlachen..
De liefde is onze trouwste vriend, vriendin, kameraad..
ook nu, dit moment: kun je het voelen? Voel je die zachte zoete wenkende schenkende zalige zindering in de lucht? Voel je haar? Ze is er..je geliefde, de Liefde, ze is er..(!)
En jij? Ben jij er?
Ben jij beschikbaar voor die Ene
die Langverwachte, die onafscheidelijke, die onweerstaanbare,
die onophoudelijk stromende Liefde!?
Ja: Beantwoord jij die Liefde?
Ik weet,’ze’ zeggen dat de Liefde niet alleen van één kant kan komen…
ik kan je verzekeren: dat is niet waar! De liefde komt altijd van één kant, namelijk die van recht voor je neus beste man, vrouw..de liefde is altijd beschikbaar, zegt altijd: “Ja, ik wil”
De liefde is kortom (..) je ideale relatiegenoot.. ik zou zeggen:
vang haar, ontvang haar en geniet er gul en onbevangen van!
Zeg jij: “Ja ik wil? Ja, ik wil en wel nu!?”, dan beste mensen,
dan is alles – á l l e s – mogelijk..dan kun je gáán en bergen verzetten, bergen beklimmen en bijvoorbeeld in Bergen genieten van al het goede dat het leven te bieden heeft..
En nee:
Liefde is in het relatieverkeer niet dat je erom gaat bedelen met dat schrijnende “Hou van me, alsjeblieft, hou van me”..
Als je dat doet, dan verlaag je jezelf.. dan wordt je van een koning of koningin
tot een bedelaar en dat staat je niet..
Liefde is ook niet jezelf weggeven, wegcijferen, weggaan van jezelf
in de hoop er liefde van de ander voor terug te krijgen
Liefde is ook niet de ander telkens willen veranderen,
want dat heeft niets met liefde te maken
Liefde is ook niet zorgen voor een ander en er intussen een urenboekhouding op na te houden..en dat je dan na verloop van uren, dagen, ineens met de rekening komt..
Liefde is ook niet de ander naar de mond praten, naar zijn of haar ideeën..of zijn hunkerende glimlach met een geheimzinnige
Mona Lisa-glimlach beantwoorden, terwijl je dat niet zo voelt…
Nee..beste aandachtige genietende tijdgenoot, en of tijdgenote:
Weet je wat Liefde is?
Liefde is.. dat als je geliefde zich een keer heeft vergaloppeerd, dat als hij of zij ‘het’ kwijt is,
dat als hij of zij het even h-é-l-e-m-a-a-l gehad heeft,
dat je dan hem of haar wenkend een zitplaats,
een schuilplaats, een pleisterplaats, in je schoot aanbiedt..
Liefde is stil van binnen grinniken en niets zeggen als je je met z’n gewicht worstelende geliefde in een zwak moment opnieuw een kaasdominootje teveel naar binnen ziet werken..
Liefde is vergeven voordat er om gevraagd wordt
Liefde is samen zijn en dan zeggen:
“Ik wil even alleen zijn” EN DAT DAT DAN GOED IS!!
Liefde is de ander geheel vrij laten en geroerd haar of hem
van dag tot dag zien leven, groeien, bloeien, werken, doen
Liefde is elkaar inspireren en stimuleren, elkaar optillen en
verder brengen dan in je individuele allenige eentje mogelijk zou zijn
Liefde is het mysterie dat leven heet, mysterie laten
Liefde is op tijd de stilte opzoeken om daar jezelf op te laden
Liefde is daadwerkelijk door je knieën zakken en onder het kinderbedje gaan kijken of er geen krokodil ligt, om je kind vervolgens echt te kunnen geruststellen met: “Nee hoor, lieverd, echt niet”
Liefde is dicht bij iemand willen zijn en dan toegeven eh..
dat je dat eh..ook heel spannend vindt..
Liefde is als je je kwetsuren uit je jeugd kunt bezien met zachte compassie en dat je dan jezelf in gedachten een schouderklop geeft voor alles wat je doorstaan hebt
Liefde is die onzichtbaar sturende kracht die je weer thuisbrengt als je even de weg kwijt bent geraakt
Liefde is de jubeltoon van het Universum die onhoorbaar
maar voelbaar (voel maar) bij ieder hart aanklopt
Liefde is dat wat bindt, dat wat ons samenbindt, samenvoegt, samenbrengt,
in vriendschap, harmonie en constructieve actie
Liefde is de wereldreligie die alle verschillen tussen mensen
en landen kan doen laten verdampen,
in het zinderende licht Haars Aanschijns..
Liefde is dat druk heen en weer vliegende musjesechtpaar, dat in de Lente, in weer en wind, onverstoorbaar, onvermurwbaar, onvermoeibaar, hun luid piepende jongen telkens voedt
Liefde is direct of achteraf inzien dat je per ongeluk
(want moe, want druk, want geïrriteerd, want geraakt)
liefdeloos hebt gehandeld en dit vervolgens rustig kunnen zeggen
aan degene die je tekort hebt gedaan,
zónder jezelf voor je kop te slaan
Liefde is telkens durven relaxen in dat eigenlijk zo vertrouwde maar niettemin zo vaak veronachtzaamde niet-weten…
om van daaruit weer vanzelf te weten hoe verder te gaan
Liefde is boven niemand staan, net zo min als onder iemand staan
Liefde is deze planeet met respect, aandacht en zorg bewonen
Liefde is ontspannen Zijn en dat belangrijk vinden
Liefde is de bomen af en toe toeknikken en zachtjes fluisteren:
”Dank jullie wel”
Liefde is de zee omhelzen met je ogen
Liefde is het strand benutten om uitgelaten
als een schaterend kind tegen de wind in te rennen
Liefde is als een roerloos op een dennentak zittende uil,
die plots vol verwachting ‘OEHOE!’ roept
Liefde is wijsheid in actie
Liefde is zo kostbaar dat het onbetaalbaar is
Liefde is het waard om niet voor te vechten
Beste Mensen, wat ik zeg:
Liefde is ’t liefst gewoon liefde,
schoon, puur, sereen, alles en iedereen omvattend,
omhullend, onthullend, alles doordringend..
En.. heb je het gemerkt?
Daar (en dat wil ik met alle liefde toegeven)..
daar zijn eigenlijk geen woorden voor…
Geen woorden voor..
geen woorden..
geen..
(sssst: in liefde, met liefde)
Bo Baden
2013 © Bo Baden. Dit artikel mag alleen in zijn geheel en zonder wijzigingen worden gekopieerd en verspreid met inbegrip van deze copyright-vermelding.
Dit copieer ik morgen en hang het op in de wc zodat er nog meer mensen van kunne genieten net zoals ik dat heb gedaan….
Bedankt!
Vanavond scheert er een asteroïde vlak langs de aarde.
De wetenschap heeft ons verzekerd dat er geen kans is op een impact.
Maar dit gebeurde er vanmorgen in de Oerol.
In het eerste filmpje is ook goed het geluid te horen van de enorme explosie en glasgerinkel.
http://www.youtube.com/watch?v=b0cRHsApzt8&feature=player_embedded
Russia Meteor Explosion: The Web’s Best Videos
http://au.ibtimes.com/articles/435639/20130215/russia-meteor-shower-ural-video-photo-asteroid.htm
Meteorite Crash in Russia Sparks UFO Fears, Witnesses Report on Twitter
http://au.ibtimes.com/articles/435563/20130215/meteorite-crash-russia-meteor-shower-near-earth.htm
Gewonden door meteoroïde in Oeral
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21298935/__Gewonden_door_meteoroide__.html
Meteorite hits Russian Urals: Fireball explosion wreaks havoc, over 500 injured
http://rt.com/news/meteorite-crash-urals-chelyabinsk-283/
Vanavond is de flyby vanaf half acht te volgen via:
http://www.ustream.tv/nasajpl2#utm_campaign=t.co&utm_source=5808990&utm_medium=social
http://events.slooh.com/
Update:Mogelijk verband meteoriet Rusland en DA14
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21299800/__Mogelijk_verband_met_DA14__.html
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21298935/__Gewonden_door_meteoroide__.html
Heftige beelden met geluid!
http://www.youtube.com/watch?v=LDfvsEHztZg&feature=player_embedded#!
Heftuuuug !! Vooral niet achter het raam gaan staan kijken dus .
Asteroïden die de aankomende 200 jaar dicht in de buurt van de aarde komen.
http://en.rian.ru/infographics/20130215/179484941.html
Eyewitness Footage of Meteorite Strikes
Geeft een heel duidelijk beeld van de paniek.
http://en.rian.ru/video/20130215/179487641.html
Er zijn geruchten dat het Russische defensiesysteem de asteroïde uit de lucht heeft geknald. Tegelijkertijd wordt dit ontkend.
Maar op dit fragment is er ook nog iets anders te zien dan alleen maar de staart/rookpluim van de asteroïde. Wie weet wat dit is?
http://www.youtube.com/watch?v=5VGZ_OTmC7E
En nog meer beelden van de paniek.
http://www.youtube.com/watch?v=5VGZ_OTmC7E
http://www.youtube.com/watch?v=K3HG9G1m5oQ
Venetta,
het is me volslagen onduidelijk waarom je al deze informatie, juist onder dit artikel plaatst.
Er zijn hier de afgelopen tijd genoeg artikelen geweest, waar overigens dit interessante natuurverschijnsel, beter geplaatst had kunnen worden.
Laat dit een stilteplek zijn op WTK, laat mensen hier reacties plaatsen die met het onderwerp te maken hebben… Alle liefde toegewenst!
Wellicht een liefde voor meteorieten, Anna 😉
Ja, dat zal het wel zijn Monika.
Daarom een bonus voor Vendetta: http://www.vkmag.com/magazine/meteorietenregen_in_rusland/
Er zijn blijkbaar mensen die Liefde nog niet goed verdragen en een sterke behoefte hebben om er angst en paniek tegenover te plaatsen. Guido, zouden de betreffende reacties naar een andere, off-topic-plek verplaatst kunnen worden?
Bij voorbaat hartelijk dank.
Arthur, het lijkt erop alsof je (ver)oordeelt…
@Monika, nee hoor, gewoon alles op de juiste plek zonder iemands waarde aan te tasten.
Arthur, ik herinner me een levende uitwisseling tussen verschillende mensen in september 2012 naar aanleiding van een posting van Monika mb.t. het begrip ‘verliefdheid’ Ik meende toen Monika heel goed te hebben verstaan wat zij daarmee bedoelde en heb haar toen zeer sterk gesteund. Ik dacht dat ze daarmee bedoelde Liefde als een staat van Zijn, leven vanuit het Hart, het ChristusbewustZijn. Ik weet niet of je toen al bezoeker was van wtk, maar het is interessant om de uitwisseling en de energie die daarvan uitging nog eens te volgen. Het ligt misschien aan mij, maar proef ik verandering…. en was ik dan toch zo naief om het soms subtiele onderscheid tussen manipulatie als zijnde “voorwaardelijke liefde” en Onvoorwaardelijke, Onbaatzuchtige Liefde niet te herkennen???????
In het geval dat je deze verwoede discussie nog wilt volgen heb ik even een linkje opgenomen naar het betreffende artikel
http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/wij-zijn-meester-van-ons-lot/comment-page-1/#comment-93517
Liefde betekent niet dat je ALLES moet accepteren. In het grote AL heerst ook orde. De Aarde was lange tijd in een isolement geplaatst vanwege de schadelijke, negatieve krachten die ervan uitgingen. Werd de mensheid daarmee veroordeeld? Nee. Was het een uiting van onvoorwaardelijke Liefde? Ja.
Grappig, ik ben nog even die reacties aan het teruglezen op het begrip “verliefdheid” van Monika , uitgelegd door haar als Liefde
Posting van onze Jouke: Hans Dorresteijn Sjaggerijnige wijven
http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/wij-zijn-meester-van-ons-lot/comment-page-1/#comment-93517
En nog even uit de mond van Hans zelf
http://www.youtube.com/watch?v=ROoOL16CpZk
Wat prachtig!!!!!
Dit raakt me heel diep van binnen. Ergens in die diepte weet ik dat dit is wat Liefde is. In de hectiek van het leven vergeet ik dat vaak weer.
Fijn dat deze mooie tekst mij er weer aan herinnert.
Zojuist verzond ik onderstaande reactie, maar naar de verkeerde plek.
Daarom nogmaals:
Wat prachtig!!!!!
Dit raakt me heel diep van binnen. Ergens in die diepte weet ik dat dit is wat Liefde is. In de hectiek van het leven vergeet ik dat vaak weer.
Fijn dat deze mooie tekst mij er weer aan herinnert.
Ja ik geef iedereen mijn “liefde” in wat bovenstaande geschreven is en dit maakt mij zo verschrikkelijk gelukkig, ik heb geen onderscheid in of het een directeur zou zijn of een schoonmaker zou zijn.
Nee ik respecteer ieder persoon op deze aarde en als iedereen dit zou doen zou je al een heel stuk dichter bij de
vrede zijn.
Ivm mijn liefde voor onze planeet/ natuur; ik heb zitten janken
http://www.youtube.com/watch?v=HF_sdJA2aIo
Na een uurtje stinnen heb ik het plan opgevat van de zomer langs de kust plastic afval te verzamelen en terug te sturen naar de producenten; Unilever, Nestle, Proctor&Gamble enz enz. samen met foto’s van de vogels
Wie doet mee?
Mocht het een vlucht nemen worden ze bedolven per post onder hun eigen afval.
Imke, ik begrijp heel goed je reactie…. toch is het erg kort door de bocht om dit probleem volledig op het bordje te leggen van de producenten….. Het is de consument, die vanwege de lagere kosten of vanwege het gebruiksgemak, die verpakkingen koopt. Dus, mijns inziens zal bij de consument een mentaliteitsverandering moeten komen. Gewoon niet meer kopen, dus.
Voor wat betreft melkproducten heb je je wel eens afgevraagd waarom de statiegeld fles er niet meer is….. Juist, de consument heeft er zelf voor gezorgd dat hij is verdwenen, omdat ze hem niet meer kochten vanwege het prijsverschil met eenmalige plastic of karton verpakkingen! Bewust omgaan met Moeder Aarde hangt soms ook een prijskaartje aan! De vraag is of we bereid zijn om die te betalen……
goed idee . of smorgens vroeg zakken vol druipend zwerfplastic bij de lokale supermarkten voor de deur zetten 😈
ter herinnering http://www.wanttoknow.nl/zo-kan-het-ook/een-plastic-soup-in-onze-oceanen/
@Imke: Op zich een heel goed idee. Ik heb alleen niet het idee dat die figuren daar nou kou of warm van worden. Ik ga wel de video naar de Partij Voor De Dieren sturen alsmede dit artikel. Verder is dit een heel grote blamage van de mensheid. Ik werd er akelig van.
Een deel van de oplossing is gewoon heel simpel ; 10 cent statiegeld op IEDERE plastic fles met dop , in te leveren bij ieder winkelcentrum , alle landen moeten meedoen . Mooie bijverdienste voor wie wat extra geld nodig heeft .
@Dick: (1) als ex-vrouw van een reclameman en mede-eigenaar van een reclame- en marketing adviesbureau en voordat ik dat was, de ontwikkelingen gevolgd hebbend in mijn jongere jaren, kan ik het niet helemaal met je eens zijn Dick. De consument wordt eerst tot vervelends toe gebombardeerd met allerlei reclame en verleidingen om toch vooral de door de industrie ontwikkelde producten te gaan gebruiken, waarbij in opdracht van diezelfde producenten gemakkelijke en weg te werpen verpakkingen ontwikkeld werden/worden; verlekkerde daar de toch al overmatige drukbezette (gewone) uithuis werkende huisvrouw mee, nadat de door de strot geduwde zogenaamde emancipatie haar/zijn intrede had gedaan en er nu geen weg terug lijkt. Eerst wordt er een “behoefte” geschapen en a.h.w. naar je toe gebombardeerd. Het wordt allemaal van tevoren bekokstoofd door verschillende belanghebbenden in een denktank. Alles maar dan ook alles is er op gericht om de mensheid af te richten (afstomping) en te infantiliseren en uit te buiten en over te belasten voor eigen gewin. En de jonge mensen van nu hebben geen vergelijk meer met andere tijden, ze weten niet beter.
@Dick: (2) Uiteindelijk hebben we nu een generatie die niet beter meer weet. Gelukkig zijn mijn kinderen dit ook beu; goed voorbeeld :-). Ik doe nog steeds mijn boodschappen zoveel mogelijk in de natuurwinkel (vroeger liet ik de aardappels, groente en fruit zo van de weegschaal in mijn grote tas sodemieteren en niet in toen papieren zakken, wilde ik ook niet terwijl ik toch ook toen een uit huis werkende vrouw was. Op mijn 19e jaar (op kamers wonend) was ik mij het milieu zeer wel bewust, dat kwam doordat mijn vader een ouderwetse boerenman was. Vandaar de grote boodschappentas met losse groenten en fruit. Als we een papieren zak hadden deden we die niet direct weg maar werd deze bestemd voor andere doeleinden en dat gebeurt nog bij mij thuis. In de vuilnisbak komt dan ook zo min mogelijk (plastic) afval. Daarbij Dick komt nu het feit dat er zo weinig tijd aan de opvoeding van kinderen besteed wordt, veelal moeten ze vanwege de status wel dit en dat en nog meer activiteiten buiten de deur, ouders komen om in de drukte/stress en moeten steeds bij blijven in de range, televisie doet de rest en aan de hebberigheid wordt ook geen halt geroepen. Scholen zijn nou ook niet bepaald vooraanstaand wat betreft goed burgerschap; competitie en kneden tot uniformiteit is belangrijker dan een moreel besef. Er wordt maar weinig over nagedacht, want de ratrace….. Natuurlijk moeten de consumenten ook zelf hun verantwoording nemen, maar het is begonnen bij de industrie (moneymaking!), die nemen hun verantwoordelijkheid duidelijk niet – hebben ze die wel eigenlijk, een enkele daargelaten? – en dan pas komt het op de consument aan en het gros zit gevangen in het systeem en is zich niet bewust. Alweer is hier aan de orde: bewustzijnsstaat is levensstaat en men kan niet anders handel en zijn dan je bewustzijnsstaat toelaat.
@cozmic: prima idee Dick.
@cozmic 7.7: met het schaamrood op de kaken: excuus! ik schrijf: prima idee Dick en ik bedoel dus jou: cozmic! Dus cozmic: prima idee! 🙂
@ Willie
😆 excuses aanvaard 😉
Imke, iemand die liefheeft heeft of neemt zijn/haar verantwoordelijkheid en schaadt niet. Waar liefde heerst, heerst zorgzaamheid en is er bescherming.
Wat er gebeurt en te zien is o.a. in dat filmpje is dus in-der-daad het gevolg van liefdeloosheid waaruit voortvloeit onverschilligheid en achteloosheid.
Heb hetzelfde ook op facebook gezet, beetje dezelfde reactie; we moeten zelf keuzes maken. Ben ik het maar deels mee eens; Willy legt dat precies uit op 7.5, het wordt ons opgedrongen. Stuur die meuk terug naar de producenten met het verzoek met biologisch afbreekbare verpakkingen te komen. Ik heb zo godgloeiende genoeg van al die klote smoezjes over geld.
Kan ik ook zo pissig om worden; elk theezakje in een eigen papiertje verpakt @#$%^&*!!! Waarom? Waren er ineens nog wat bomen teveel? Schuren ze anders hinderlijk tegen elkaar aan in het doosje? Of zou de consument misschien vergeten wat erin zit, 1 nano seconde nadat ie het doosje heeft opengemaakt? Flikker op met je mentaliteits verandering, als je losse thee koopt is het 2 x zo duur.
Imke, het werkt nu eenmaal zo dat de Keuzes gemaakt worden door de grote supermarktketens. Juist door het vaak korte termijn denken van dis supermarkten, krijgen vaak de producenten (zoals wij) onvoldoende ruimte om onze ideeen over duurzaamheid, inclusief alternatieven verpakkingen, uit te voeren. De belangrijkste toeleveranciers worden ternauwernood in leven gehouden (door verdeel en heers via de prijs) waardoor er nauwelijks ruimte is om te investeren. Ik las vandaag in De Boerderij, dat er een Eurpees rapport is verschenen over het machtsmisbruik door de supermarkten en dat het Europees Parlement hier iets aan wil doen.
http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/2/Europees-rapport-machtsmisbruik-door-supermarkten-1180004W/
Dus, inderdaad moet er een omslag komen in mentaliteit…. en de burgers (consumenten) kunnen daar een belangrijke rol in spelen door via hun koopgedrag de supermarkten duidelijk te maken dat ze verandering wil
Let op, ik deel de emoties als ik het filmpje zie, maar het getuigt niet van realiteitszin om het probleem eenzijdig neer te leggen bij de producent, terwijl het voornamelijk draait om Bewustwording bij de consumnet. Nu hebben we in hier in het “rijke” westen nog goed werkende afvalverwerkingssystemem met veel recycling van afval.
Ik heb op veel plaatsen in de wereld gereisd, zoals in Zuid-Oost Azie, Zuid Amerika en in het Midden Oosten. Het is me opgevallen tijdens mijn reizen dat juist in vaak minder “ontwikkelde” landen het afvalprobleem het grootst is. De mensen in die landen hebben al wel de Coca-Cola’s van deze wereld ontdekt en de blikjes en flesjes cultuur die daar bij hoort, maar deze landen kennen vaak geen goed afvalverwerkingssysteem en de inwoners zijn over het algemeen weinig milieuBewust. Dus, de grootste afvalbergen zag ik aan de rand van de woestijn in de Sinai en in de “arme” buitenwijken van de grote steden in de Andes landen en in Zuid-Oost Azie.
Willie 7.5, producenten proberen in te spelen op trends die ze signaleren. Onder druk van de discounters als Aldi en Lidl met hun Shelf Ready Packaging zie je nu ook een verandering in denken ontstaan bij AH en Jumbo. Zij voelen dat terugdringen van verpakkingen tot enorme kostenreducties kan leiden, bijvoorbeeld door de transportverpakkingen en de consumentenverpakking te integreren. Producenten spelen daar op in door alternatieve verpakkingen te ontwerpen. Maar neem van mij aan dat de Marketing afdelingen van de supermarkten bepalen wat er in de winkels komt!
Imke 7.11, als je het er over hebt dat losse thee 2x zo duur is als zakjes thee, dan heeft dat te maken met de marketing strategie van de supermarkten. Het is echt niet zo dat de producent van losse thee veel meer krijgt de thee dan de producent van verpakte thee. Het is zuiver margenbeleid van de supermarkten.
Ik vind dat beleid heel schrijnend in de biologische producten. Het kostprijsverschil ten nadele van biologisch is vaak niet eens zo groot (bij melk vaak niet meer dan 5 cent per liter), terwijl in de supermarkt het prijsverschil veel en veel groter is. Dat is zuiver beleid van de supermarkten, omdat zij biologisch als “niche” beschouwen en daar heel grote marges op calculeren.
stinnen Imke, ik zie het je zo doen, mooi Woord! maar waarom zijn die beesten zo stom om plastic doppies op te eten? omdat het zo lekker smaakt? en ik ben benieuwd of er wel een dode meeuw te vinden is, vol geslokt (nieuw woord) met doppen, zou het in scene gezet zijn, ben bang dat het echt is.. maar hier in Nederland gebeurt dat toch niet?
whaah haaah, nu lig ik in een stuip, ze schuren hinderlijk, die zakjes, tijdens het transport! watch out kiek uut Supermartk Warsz here we come, wij zijn van The Teaparty, anti engeland revo revolutionairen van vroeger en nu, oh neeh Anna nu zie ik het helderderder; we zijn Trigger-O-Logen in opleiding. Voor elk wat wils, als naderhand het beste er maar uitkomt, met of zonder classic Jaguar XJS met TwinTurbo a go go met speciale safety benzoIene tank voor uitgebalanceerde gedeelde extra dimensionale reizen.
Dick, je geeft het zelf al aan, in verweggistan dumpt men het spul nog gemakkelijker in de natuur. Voordat je daar een mentaliteits verandering hebt bewerkstelligd is de hele rattaplan al naar de kloten. Dusss, lief vragen en zelfreflectie bij de multinationals helpt niet; dumpen die zooi, daar waar de beslissingen genomen worden. Kan ook op de stoep in Brussel bv; tonnen plactic afval op hun bord.
( Voor Hyper http://www.youtube.com/watch?v=kUx3SYvcTdQ )
Imke, ik begrijp je opstandigheid. Ik voel met je mee omdat ik zelf ook dagelijks ondervindt wat de machtsconcentratie voor negatieve invloed heeft op de samenleving Toch raad ik je aan om in Liefde te blijven en voor jezelf na te gaan wat je kunt doen, al is het misschien maar piepklein in jouw ogen, om te komen tot een betere wereld. 🙂
En nog even over “”verweggistan””. Moeder Aarde stopt niet bij de grenzen van de Europese landen. Ik maak me echt zorgen over de ongebreidelde groei in landen als China, India en Brazilie. Als je de bevolking van die landen bij elkaar optelt kom je aan enorme aantallen. En de economische groei daar gaat gepaard met enorme aanslagen op Moeder Aarde (uitputting van de aarde, ontbossing etc) en ook met enorme vervuiling!
@ Dick
Veel van de argumenten die je hier gebruikt om de producenten in ‘bescherming ’te nemen snijden absoluut geen hout. De melkfles is mede verdwenen door de opkomst van de supermarken en het teloor gaan van de melkboer. De plastic verpakkingen zijn goedkoper ( incl inhoud) dan millieuvriendelijker alternatieven.
Jouw betoog over de consumenten die de keus maken is regelrechte flauwe kul ,immers de millieubelastende keuzemogelijkheid wordt eerst geschapen vooraleerst de consument die kan kiezen! Waar ligt daar de verantwoordelijkheid van de consument? Die goedkope keuze is allereerst ten behoeve van winstmaximalisering van de producent.
Of dacht je dat wij met zijn allen voor ongezonde troep hadden gekozen?
Neen joew betoog klinkt een beetje als die journaalman die vertelde dat de groei op economisch gebied achterblijft omdat wij , de consumenten , het geld in de beurs houden ! Welk geld???
In goed gonings , ik heb een portomonaie van siepelleer!!!( uien leer) zodra je hem opent krijg je de tranen in de ogen!! en niet van het vele te besteden geld dat daar dan inzit. Als je millieu bewust een auto wilt rijden op gas kost het je 3 x de wegenbelasting ten opzichte van een veel vervuilender benzine gestookt model. En zo is het ook in winkels waarom zit er om elke komkommer een plastikvelletje? en waarom moeten ze uberhaupt recht zijn!! Waar is de kaasbalie in de supermarkt waar je gewoon een stukje kon laten afwegen , nee het voorverpakte stuk is goedkoper gemaakt met als gevolg het verdwijnen van die balie. En ga zo nog maar even verder , de keuze wordt je gewoon door de strot gedouwd en niet omdat je daar om vraagt!
@ Marcel, ik zal het proberen te verduidelijken. In een transparante markt is het de consument die bepaalt waar de voedingsmiddelen worden gekocht. Ik zeg er al bij: transparante markt! In 7.13 heb ik proberen duidelijk te maken via het plaatsen van de onderstaande link dat er echter onvoldoende transparantie is dwars door de voedselketen heen, waardoor ook het zicht verloren is hoe de prijsvorming dwars door de keten tot stand komt (waar bevinden zich de kosten en waar wordt er winst gemaakt)
http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/2/Europees-rapport-machtsmisbruik-door-supermarkten-1180004W/
In het voorbeeld van Imke met de theezakjes versus de losse thee van vergelijkbare kwaliteit zou het heel zinvol zijn om te weten dwars door de voedselketen heen waar er kosten worden toegevoegd en wat/waar blijft hangen aan winst. Dan krijg je ook een zinvolle discussie!
Met regelmaat kijk ik met gruwel naar het zwerfafval langs de wegen , op de straten , in de natuur en in het water . Opvallend genoeg zie je dan voornamelijk verpakkingen van junkfood , frisdrankflesjes , cigarettenpakjes , redbull en bierblikjes en snoepwikkels . Zelden zit er een kaasverpakking tussen of een papieren zak van de natuurwinkel met een seitanbroodjesverpakking en een leeg doosje yogithee .
Hier in het platte Nederland vervuilen we ons eigen nest , afval blijft vrijwel in het eigen land want het wordt bij de gemalen opgevangen voordat het water naar de zee wordt gepompt . In bergachtige gebieden spoelt na een fikse regenbui ieder flesje en dopje direct of indirect de zee in . Waar te beginnen ?
Waar te beginnen ? Bij de producent dus! Marcel dank voor je betoog, ik wilde dat ik het zo mooi kon verwoorden! De consument kan nl allang niet meer kiezen, dat wordt ons onmogelijk gemaakt. En de bewuste mens kiest al zo goed mogelijk. Het gaat echter om de massa, ook in Verweggistan. Dan kan je me om de oren blijven slaan met allerlei bedrijfs strategieen en vingerwijzen van kastje naar de muur,zolang de producent niks merkt blijft alles z’n gang gaan. Maar ik merk het al hoor, zo’n beetje iedereen is lamlendig en wil niks doen. De enkeling die wel het zwerfvuil oppakt is een totaallul. Wat zou nou beter werken; Een infantiel spotje met een oranje plastic pop, of beelden van deze creperende dieren, om de consument op de feiten van het plastic afval probleem te wijzen.
Imke, mijn betoog is dat het fijn zou zijn als we het allemaal met z’n allen zouden doen (en-en), uit Liefde voor elkaar en uit Liefde voor deze mooie Moederplaneet. Toch nog on-topic, Ode aan de LIEFDE!
@Imke: dan weet ik nu wat ook echt ben: een totaallul 😉 en daar zit ik helemaal niet mee. Om bepaalde verpakkingen (pakken tijdschrift, straatstenen etc.) zitten vaak van die sterke plastic strippen. Knipt men die door? Nee, men trekt het er af en sodemietert het op straat, ook wel in de winkels hoor (ga ik weer praten met zo’n bedrijfsleider, die mij natuurlijk ook een totaallul vinden!). Een gruwel. Hoe vaak ik niet die dingen oppak en in mijn vuilnisbak gooi. Levensgevaarlijk! Loop je er met een voet in en je steekt de andere naar voren en de neus van je voet gaat erin, geheid dat je je te barsten valt.
Voor Imke: http://www.youtube.com/watch?v=uJRZ25bj8Hc
Lieve Willy, weet je dat onze “geliefde” BOA’s je daar dan weer voor kunnen bekeuren? Tuurlijk, ik ben ook zo’n leip die rotzooi oppakt en er zijn gelukkig hele organisaties opgezet om de kusten op te schonen. Maar dat blijft dweilen met de kraan open. Ik blijf erbij dat die troep retour zender moet, in grote hoeveelheden.
@ Dick
Zoals Marcel het beaamt, we hebben maar heel weinig keuze en vooral uit de standaard smaakjes die men elke weer her-op nieuw probeert als nieuw! te introduceren. Gaan we een grens verderop kijken dan ontwaren we veel meer van een en het zelfde produkt in veel meer smaken en variteiten wat blijkt ook nog eens een stuk gezonder. Daar maakt niet enkel de transparantie uit maar eerder het kudde-dier wat een monotoom beeld wordt vast gepinnend als wauwie. Elders zie ik wel vooruitgang maar hier in ons Polderland zie ik eerder achteruitgang en domme kluchten dan een heuse vooruitgang proces in doorzicht blister verpakkingen. Voor elk weg werpende verpakking betaal je je nog eens extra Jan-De Bouvrie design en IKEA kinderarbeid aan niet open te krijgen voor oudenvandagen Paul 2.0 krachten. Gewoon simpel dom houden is de transpararantie waar het elders in de wereld er ook aan toe gaat om de boel om de tuin er mee te leiden. Jaaaaah hun wel maar mij allang niet meer, waar blijft de knal-groene melk?!
@ Paul, je hebt helemaal gelijk en wat jij schrijft is ook precies wat ik bedoel. Als ik in een Duitse supermarkt loop of in een Franse supermarkt zie ik een heel ander, veel gevarieerder beeld van het zuivelschap. Het blijkt zo te zijn dat in de Benelux en de Scandinavische markt een heel ander consumptiepatrooon bestaat dan in de rest van Europa. We zijn hier heel traditioneel ingesteld op dagverse melk, terwijl bijvoorbeeld in Duitsland en Frankrijk meest langhoudbare melk wordt gedronken. Kwestie van smaakBeleving! Krijg de consument hier in Nederland maar eens op langhoudbare melk. We zijn in de Benelux en Scandinavie heel erg ingesteld op liter kartonnen verpakkingen yoghurts, drinkyoghurts en vla etc. In Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld wordt een veel varieerder pakket aangeboden vaak in kleine PET verpakkingen. Nu hebben wij in onze visie hele goede ideeen voor de introductie van een veel duurzamere verpakking dan karton (10% van gewicht van de traditionele verpakking en CO2 neutraal geproduceerd). Om deze alternatieve verpakking te verwerken moeten we wel veel geld investeren in productielijnen die geschikt zijn om dergelijke verpakkingen te verwerken of andere duurzame verpakkingen (wij hebben ideeen voor de introductie van een veel duurzamere verpakking dan karton, 10% van gewicht en CO2 neutraal geproduceerd). Of bijvoorbeeld investeren in productielijnen voor de veel in Duitsland of Frankrijk gebruikte pet verpakking. Maar daar zijn ook weer nadelen aan verbonden i.v.m. met afvalprobleem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Petfles
Om als klein productiebedrijf te kunnen investeren heb je veel geld nodig. Om de financiering daarvan rond te krijgen met eventuele participanten en/of banken heb je wel goed onderbouwd langere termijn plan nodig. En daar zit hem juist het probleem. De supermarkten in Nederland vinden het prima als je geheel voor eigen rekening en risico investeert, maar ze willen zelf totaal hun nek hiervoor niet uitsteken en sluiten enkel kortlopende contracten af. Als voorbeeld, wij zouden investeren in een productielijn van 5 mln euro voor een alternatieve verpakking. Er is 1 of meerdere supermarktketen(s) geinteresseerd in zo’n alternatieve verpakking of alternatief producten willen deze wel in hun schap introduceren. Dan is het probleem in de praktijk dat deze supermarkten na een half jaar, hooguit een jaar gaan beoordelen hoe dit product loopt in het schap en het eruit halen als ze er onvoldoende rendement uit krijgen. Daar zit nu het probleem, want wellicht haal je in dat ene jaar van jouw investering van 5 mln euro er 1 mln terug, maar wie draait dan op voor die andere 4 mln? Zo lang supermarkten nog steeds gericht zijn op korte termijn winstdenken en via verdeel en heers over de prijs inkopen, dan is het heel erg moeilijk als producent om lange termijn beslissingen te nemen als het gaat om alternatieve, meer duurzame verpakkingen, alleen al vanuit het probleem dat je de financiering daarvoor dan niet rond krijgt. Voor een heel groot productie bedrijf als bijvoorbeeld FrieslandCampina ligt dat anders. Die hebben genoeg geld om een dergelijke investering voor eigen rekening en risico te financieren, maar de Raad van Bestuur maakt in zo’n bedrijf de Keuze om te investeren in productiefaciliteiten, waarmee ze verwachten in de komende jaren het meeste geld te verdienen. En dat is dus niet in de consumentenmarkt in haar thuisland (Nederland), maar veel meer in producten voor markten in “verweggistan” (Zuid Oost Azie en Zuid Amerika), waar de consumenten bereid zijn om veel meer voor de melkproducten te betalen (onder meer babyvoeding, maar ook gecondenseerde melkproducten). Pas op, geen verwijt aan de Consumenten hier in Nederland, maar zo werkt een vrije markt economie! Kortom, als kleine producent, die graag bereid is om te investeren in duurzame zuivelproducten voor de Nederlandse consumenten, heb je te maken met hele grote wereldwijd opererende concurrentie, die haar winst behaalt in'”verweggistan” en het in het kader van haar machtsdenken niet toestaat dat kleine producenten op de Nederlandse thuismarkt actief zijn zijn en anderzijds supermarktketens, die nog heel sterk zijn gericht op korte termijn winstdenken en daarbij uitsluitend gaan voor kortlopende contracten tegen de laagste prijs. Tel uit de winst! En over dat laatste gesproken….. interessant is om eens uit te rekenen wat de kostprijs is van melk in de hele zuivelketen (boer, verwerker/verpakker en supermarkt) en wat de consument er voor betaalt. En dan na voor het verschil (winst in de keten) na te gaan in wiens zakken deze vloeit. Ik vermoed dat de uitkomst menigeen aan het denken zal zetten 😉
@ Dick
Langer houdbaar vooral in het Buitenland, merkwaardig omdat men het niet op dagverse produkten toespeelt. Ik denk dat je betoog hier aan toen een geheel verkeerde aanname is of kom je de laatste tijd zelf niet meer van je vergaderstoel af. Moet toe spelen dat ik helaas ter plaatse andere zaken waarneem dan jou uitingen dat dan doen, veel produkten die daar worden aangeboden komen allemaal al uit Nederland en kennen enkel een geheel ander invoer methode. GEN Tech Frei voor de zoveelste keer is een geheel ander produkt en wel op een veel hoger level dan men nu nog doet voorspiegelen hier in Nederland. Gelukkig komen er hier en daar wel steeds meer leveranciers mondjes matig over de brug van ‘zou het dan toch allemaal waar zijn’ en ons een gezonder en een meer natuurlijker produkt op de markt. Lol nogmaals die Lactose tollerantie, zelfs artsen erkennen het en voeren een dieet beleid maar ondertussen zitten medicamenten en supplementen boordevol met verkeerde toegevoegde stofjes van toch maar Lactose.
Jammer Dick heb je produkten 1 voor 1 eens goed bekeken en onderzocht en moet opmerken dat geen van allen produkten werkelijk transparant in een duit in het zakje doen. Het is niet enkel de consument of de supermarkt zoals jij het bestuift en is eerder een probleem dat mind controlled tussen de oren in wordt door gespeeld, zolang er maar genoeg pegels het laatje binnenkomen ongezien de gezondheid die er werkelijk achter schuil gaat van een ‘REAL DEAL’ echt gezond produkt. Het is gewoonweg puur de Nederlander dom zien te houden, gezien dat je me gelijkt geeft, zou je eerder me moeten aanvallen want ik heb niet gelijk zoals jij het ziet, ik ben eerder anders in gelijk net als al die anderen die het anders zien dan jij probeert hier aan de bal probeert te spelen. In ieder geval er wordt geen verse en gezonde melk hier op de de Nederlandse markt verkocht door wie dan ook, vaccins en Shit Gen Tech geknoeide zuivel produkten in onduurzame kunstmatige nep verpakkingen. DICK JE MOEST JE EENS SCHAMEN VOOR DE PULP DIE JE UIT BRENGT OP DE MARKT!!! Shame on you in Godsnaam… 😉
Om weer even on-topic te komen na 7.30 over de werking van de vrije markteconomie in de zuivel….. Ik pleit voor transparantie dwars door de hele keten. Echter, voor echte transparantie is een houding van onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke compassie noodzakelijk, bij iedereen. Echter, in de Oude Tijd voert de Hebzucht en het Denken in Tekort de boventoon, waardoor in een vrije markteconomie geen Balans is ( de ene verRijkt zich ten koste van de ander). In de Oude Tijd is de vrije markteconomie gebaseerd op Concurrentie (competitie, verdeel en heers). Overigens werkte een door de staat geleide economie ook niet, dat hebben we kunnen zien aan het failliet van het communisme. Het systeem op zich had wel aantrekkelijke kanten, maar ook in dit systeem was het de factor Mens, die het systeem in elkaar liet storten
http://www.youtube.com/watch?v=6rgAAZ4VKL4
In de Nieuwe Tijd waarin we weer ten diepste gaan beseffen wat een Ode aan de Liefde is zal ook de economie op een geheel nieuw fundament worden gevestigd. Ik geloof heilig in een systeem van kleinschalige samenwerkingsverbanden, waarin op een geheel open, transparante wijze wordt samengewerkt. Deze economie is niet gebaseerd op Concurrentie, Competitie, maar op Gunninge Samenwerking. Het is niet gebaseerd op denken in Tekort, maar in denken in Overvloed!
Paul, je bent niet alleen een grote humorist, maar je hebt ook nog eens heel veel fantasie……. Je hebt al onze producten aan een uitgebreid onderzoek onderworpen 🙂 Ons bedrijf produceert uitsluitend onder privat label (huimerken) voor supermarkten (is overigens ondertussen al wel de helft van de gehele zuivelmarkt) en het is dus de supermarkt, die eigenaar is van het product. We denken alleen met ze mee over eventuele aanpassingen van de receptuur. Zo hebben we een belangrijke rol kunnen spelen bij de vervanging van aspartaam in een aantal light producten. Echter, de belangrijkste beInvloeder blijft voor mij de Consument. Als er geen druk was gekomen op d esupermarkten om aspartaam te vervangen, dan was het waarschijnlijk niet gebeurd! Wij, als producent, met onze kennis van het product kunnen samen met onze toeleveranciers een belangrijke rol spelen om dan de ingredienten (in dit geval smaakstof) waar mogelijk aangepast te krijgen. Overschat onze rol niet! Ik weet zeker dat de consument hierin de belangrikste rol speelt. Hetzelfde geldt voor wat betreft de lactosevrije melk. Wij hadden zelf hier een oplossing voor aangeboden, maar ik begrijp dat er nu ook op 4 maart a.s. een oplossing op de markt komt onder A merk van Campina. Ok, kost wel een paar centen, want ik begrijp dat die melk voor ruim meer dan 1 euro per liter op het schap komt! Paul, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen 🙂
http://www.medicalfacts.nl/2013/02/19/campina-introduceert-eerste-lactosevrije-verse-melk/
@ Dick
“Met Campina Lactose Vrij* kan iedereen volop genieten van het goede van melk! Melk bevat van nature de melksuiker lactose. Meer dan 90% van de lactose in deze halfvolle melk werd vooraf gesplitst in andere suikers, een proces dat normaal in het lichaam plaatsvindt. Hierdoor heeft deze halfvolle melk een aangename lichte zoete smaak zonder toevoeging van suikers.”
Het wordt gewoon overheen gepraat over lactose arme melk ipv lactose vrij! Met goed lezen bedonder je dus gewoon de kluit, niet ik hoor hahahaha, heb ik geen fantasie voor nodig om je melk weer boordevol over te laten koken. Van Nature zit er voor 90% Lactose in Gentech zuivelprodukten in organische zuivel zit 0,0 Lactose, hoe kan dat nou?!
Dick je moet je zelf nogmaals gaan schamen: http://www.gentech.nl/layout/set/print/alle_berichten/landbouw/duitse_campina_melk_gentechvrij_nederlandse_niet
Dick heb ook nog een zuiver en heeerlijk toetje voor je: http://www.youtube.com/watch?v=2DGNHFvohXw
En tja het prachtige reclame spotje wat het veld moest ruimen door de heren van Campina met hun soppende sprookjes verzuurde melk verhaal:
http://kleinehoefprint.nl/
Kom toch Dick, geen Advocaat glaasje maar ‘Zwarte Kip’ dipje voor mij AUB! 🙂 Nu nog Lactose Vrije kaas….
Paul, geweldig leerzaam om met jou over de zuivel te praten…. Ik merk al wel dat je er veel meer van af weet dan ik. Kun je mij even uitleggen wat organische zuivel is met 0 % lactose? Kan ik dat maandag aan de vergadertafel even inbrengen 😉
@ dick
Niet om het een of ander , maar aan de ene kant zeg je dat de supermarkt de oorzaak is van het aanbod . Aan de andere kant stel je daarvoor de consument verantwoordelijk. Lijkt mij een vorm van jezelf tegen spreken dick, maar ik kan het mis hebben en je verkeerd begrijpen. Gek vind ik het echter dat jij het hebt over de verdeling van de winst door de keten heen, die menigeen zal versteld doen staan !
Welk aandeel heeft de boer ( het begin van dit verhaal) en welke de zuivelverwerker. Welk aan deel heeft de supermarkt , En welk deel wordt betaald door de nog immer aanwezige subsidie regelingen! Die worden zeer binnenkort afgebouwd en dan zitten de melkveehouders met hun (door de grote winsten?? op hun melk)geindustrialiseerde uitvergrote melkveehouderijen( onder de 100 koeien valt er geen droogbrood meer te verdienen voor een gezin)waarvoor miljoenen zijn geleend bij de banken. Dat zal wel een boost geven voor onze economie.
Overigens is de fles met grote opening , waarin we vroeger melk yoghurt en vla aangeleverd kregen . Door de producenten vervangen omdat het systeem van wassen en hergebruiken duurder bleek dan een kartonnen ( met plastik gelamineerd) pak.
Je praat vanuit een systeem dat je lijkt te dienen al heb je zelf het idee dat je zeer vernieuwend bent.Ik stel voor dat je eens met een echte boer gaat praten die al zijn hele leven en dat van zijn vader in de melkveehouderij zit . Ga daar maar eens na wat de kosten stijging voor het runnen van het bedrijf is ten opzichte van de baten . Een probaat middel om werkelijk versteld te staan beste dick! De verdienste zijn nauwelijks toegenomen en de kosten rijzen de pan uit , schaalvergroting wordt op die manier afgedwongen en door de strot gedouwt. Denk niet dat dat een oorzaak heeft in de keuze gemaakt door de consument. Het heeft er alle schijn van dat daar toch een managers virus de verantwoordelijkheid voor draagt. Managers met voorop in hun taalgebruik winstmaximalisering ten koste van alles!
Sorry voor mijn felheid maar je kijkt vanuit een managers positie en legt de oorzaak vooral buiten de producent. Imo een gevalletje van wiens brood men eet………Jammer daar met een weloverwogen bewuste benadering van het probleem juist jij wellicht een verandering zou kunnen bewerkstelligen . Ik gebruik weinig tot geen zuivel en het meeste betrek ik direkt van de boer!
Overigens is het in het kader van liefde voor het dier ( toch nog weer enigzins ontopic ) wel vermeldings waardig . Dat koeien nu na ongeveer 4 jaar zijn afgeschreven en weg gaan voor de slacht, dit in tegenstelling van koeien in de oude vorm van veehouderij die met 8 jaar nog evenveel melk produceerden als in die eerste 4 jaar. De zegen van de ligboxenstal zal ik dat maar even noemen . Stallen die voor enkele miljoenen uit de grond worden gestampt en de boer dus weinig financiele ruimte voor grasland ( weide)gang)overlaten .Bedenk maar eens hoeveel grasland er nodig is voor het produceren van kuilgras voor de winter.
Neen het hele probleem van de voedsel industrialisatie op het bordje van de consument leggen is wel heel kort door de bocht , en doet geen recht aan de vele overige ( vaak veel grotere) oorzaken.
Een zuivelproducent ( en dan heb ik het niet over de boer) verdiend nu vele malen meer dan 30 jaar geleden . I het huidige economisch dwangklimaat moet dat ook wel omdat ( vaak nog onbegrepen door de consument!)een exponentiele winstmaximalisatie dient te worden behaald jaar na jaar. Een jaar minder winst wordt vaak verkocht als verlies!
Daar heeft de gemiddelde consument geen reet invloed op.
Marcel, ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat de winsten bij de boer worden behaald. De boer krijgt op dit moment een redelijke prijs voor de melk (rond 35 cent per kg) en kan daarmee een redelijk inkomen verwerven. Ik weet van een paar bedrijven, die zelfstandig zijn en geen boeren aan zich hebben verbonden, dat ze verlies lijden. Zo heb ik recent het jaarverslag van Arla over 2011 gezien en weet ik dat ze een netto verlies hebben geleden van meer dan 1,1 mln euro. Wij zijn een vergelijkbaar bedrijf als Arla, maar dan 4x veel kleiner, en doen het niet veel beter. Als je het dan over boeren hebt, dan moet je goed bedenken dat ongeveer 90% van de melk in Nederland wordt gecollecteerd door FrieslandCampina. Dat is een cooperatie, die eigendom is van praktisch alle boeren in Nederland. Die cooperatie is 1 van de hoogst uit betalende zuivelfabrieken in Europa! Dus, onze boeren in Nederland hebben het absoluut niet slecht ten opzichte van die in het buitenland.
En als ik dan kijk in het halfjaarverslag van FrieslandCampina waar zij haar winsten realiseert (die overigens in de vorm van een prestatietoeslag voor 50% wordt uitgekeerd aan haar boerenleden) dan is dat niet in de Consumer Products Europe.
http://www.frieslandcampina.com/english/financial/reports.aspx
Ze behaalt een operationele winst (voor rente en belastingen) van 2,6% (zie bladzijde 11 jaarverslag),dus netto minder dan 2%, waarvan dan nog de helft wordt uitbetaald aan de boeren!
Transparant zo?
@ dick
Ik zie dat je de cijfertjes van de producenten weet op te ‘boeren’ wanneer daar om gevraagd wordt. Wat ik evenwel mis in jouw verhaal is de kostprijs voor de boer voor die kg melk! En dus moet ik zeggen neen helaas niet transparant genoeg, en slechts bezien vanuit het punt van de centjes. Dat is maar een aspect van het hele verhaal , en je lijkt je handig daarachter te verschuilen , echter het wordt mij zeer duidelijk dat je nog nooit met een boerenfamilie hebt gesproken over het melkveehouders bedrijf en de ontwikkeling daarvan de laatste ,zeg maar, 30 jaar.
De weigering van vele boerenzoons om het bedrijf voort te zetten daar de schuldenlast te hoog wordt om ( volgens boerenverstand)nog rendabel te zijn. De werkende vrouw des huizes om vooral toch maar rond te kunnen komen( zonder lukt het niet meer met 100 koeien als basis voor het bedrijf.) De vele boeren die hun stallen maar hebben omgebouwd tot caravan staplaatsen voor de winter ,dat is rendabeler dan koeien houden. De vele veeboeren die emigreren omdat een bedrijf hier dermate groot dient te zijn ( om nog voor brood op de plank te zorgen) dat er een tekort aan weidegrond en bouwvergunningen is.
Helaas dick jij staat bij de melktanks van het produktschap , ik in de stront bij de boeren, het zou je sieren die plek eens in te nemen en te luisteren naar wat jouw toeleveransiers te melden hebben.
@ Dick man (onze witte negerzoenen leverancier)
Dat je lol aan mij hebt , zegt al meer dan genoeg, je eigen onverschrokte VlaFlip Longdrink Acesulfaam-K beduivel rijke instinker van de week prijs.
Zo te zien gan je deze Week ook al door voor jawel de Koelkast…. Eerst nog via Groene Weiden zuivelprodukten en nu al is het dikke Campina pap die tentonele zich strekt.
Dat ik uitgekeken ben op je Zuiveltoetjes met bubbel en bolletjes heeft eerder te danken aan iets geheel anders dan wat weg past in 1 liter verpakking op 24 uur levelling. De consument en supermarkt bepaald, jawel zodanig dat als je iets wilt hebben allang uit het assortiment is gehaald wegens geen goede door gevoerde transparantie. Zelf geef ik alleen iets door wat me op valt of je me ‘finger pointed’ mij onvrijwijld al schuldige dat ik mijn eigen Gorte-pap met krentjes verzin.
Dick zolang je maar niet verder door het leven gaat als een een pak stuurloze Dubbel Stracciatella-vla van Hertog Milka Koeien. Laat nu eens die doorsnee Nederlander aan het woord die reeds allang door alles uit gemolken is en op het vijfde been gezet is door menig 0 % vet & suiker advert op de voor verpakking terwijl in kleine schorriemorrie lettertjes de achterkant van het pak een ander episch optrekje vertoont. Dat zegt al genoeg lijkt mij als zuivelste verwenners.
Ik ga nu even bij Marcel aanschuiven voor een ander toetje.
Marcel, ik ben zelf een boerenzoon. Ik meen me te herinneren toen ik jong was dat een ha landbouwgrond in Groningen minder dan 10.000 waard was, terwijl dat nu minstens 35.000 euro bedraagt. Waarom is landbouwgrond zoveel meer waard geworden, Marcel? Dat vertelt een boer jou er niet bij. Ik heb namelijk zelden een boer niet horen klagen, en dat zeg ik met alle respect voor een boer. Dat was 100 jaar geleden al zo en dat zal waarschijnlijk nooit veranderen. Landbouwgrond, Marcel, is zoveel waard geworden, doordat de vraag naar landbouwgrond groot is. Blijkbaar zijn er nog veel boeren, die er vertrouwen in hebben dat ze wel een behoorlijk inkomen kunnen verdienen en die al hun geld wat ze verdienen weer in hun bedrijf stoppen door uitbreiding van hun arsenaal. Of wat we in Groningen ook heel sterk hebben gezien de laatste 10-tallen jaren dat er veel boeren uit het westen/zuiden van het land hier naar toe komen, omdat de grond hier goedkoper is dan daar. Ze verkopen zelf hun boerderij in het westen/zuiden voor veel geld en kunnen met datzelfde geld een veel groter bedrijf iin Groningen kopen.
Overigens heb ik zelf de verwachting dat vruchtbare landbouwgrond (zoals wij die kennen in Nederland) alleen nog maar duurder zal worden, omdat er steeds meer mondjes over de hele wereld gevoed moeten worden en er elders op de wereld door uitputting van gronden steeds minder geschikte landbouwgrond beschikbaar is. Dus, ik raad altijd mensen aan die geld veilig willen beleggen om landbouwgrond te kopen. In mijn visie de meest veilige belegging die er bestaat. En over die schuldenlast van de boer hoef je geen medelijden te hebben. Als ik 100 ha landbouwgrond bezit met een waarde van 3,5 mln euro, kan ik ook met gemak bij de bank meer dan 2 mln lenen!
En verder, Marcel, ons bedrijf is vorige week verkocht aan een groep van 160 boeren, die ook al de meeste melk leverden. Dus, medelijden hoef je echt niet te hebben met de trotse bezitters van een hele mooie zuivelfabriek. Ik heb nu 160 bazen aan wie ik met veel plezier mag rapporteren 🙂
@ dick
Ik wist dat ik kon wachten op de dooddoener van de boer die altijd klaagt.Zonder boeren echter geen eten op jouw bordje, voorwaar een idee om even te overdenken!
Dat geeft te denken dat zelfs jij met deze niet ware bewering op de proppen komt. Kijk voor de gein eens even naar de laatste 30 jaar en het percentage van de nederlandse bevolking dat boer is ! Denk dat ik jou als boerenzoon niets hoef te vertellen. Alleen de heel grote boeren zijn gebleven alle kleintjes uitgemergeld achterlatend, waarna stoppen met het bedrijf de enige optie was. Een proces dat overigens nog lang niet ten einde is .kijk ook eens naar het percentage beschikbare landbouwgrond ,en dan met name de teruggang daarvan. De opgedrongen grotere machines die het land verdichten door de toegenomen wieldruk ( iets dat nederlandse klei en veengronden slecht verdragen)
Het is een feit beste dick , dat de boerenbedrijfsvoering geindustrialiseerd is , daarmee is de levensverwachting van het boerenbedrijf ook gebonden aan die van de indutrie. De kleine bedrijven kunnen niet meer voorzien in een onderhoud voor gezin , en de grote kunnen niet een aantal gezinnen voeden . Kortom economisch is het boerenleven gesloopt, en vervangen door een managerstype bedrijfsvoering .
Oja die rijke boerengrond is maar al te vaak van de kerk mijn beste dick, en wordt voor veel geld verpacht aan de boer, die gebonden door mestqouota het land langzaam aan ziet verarmen tenzij dure en niet gezonde kunstmest wordt gestrooid. Of leef jij nog in de wereld van je vader die misschien 3 bunder had waarvan hij het gezin kon voeden? Laat me je uit de droom halen het meeste land is niet van de boeren die het bewerken. Immers boerenwijsheid nr 1 als je een ander het werk kan laten doen ben je gek als je zelf loopt te ploeteren. Dus de groot grondbezitters verpachten hun land en de boer die daarop arbeid is niet de rijke stinkerd die jij verteld dat ie is ( een enkeling daargelaten)
Wist je ook dat kinderarbeid op het boerenbedrijf vaker gewoonte dan uitzondering is ( onder het mom van de kids willen graag papa helpen )maar dat het gezien de winstmarges vaak een must is en dat 3 kinderen 2 knechten uitsparen . Ach je zou werkelijk eens met een echte boer moeten praten en niet vanuit je stoel op je geheugen moeten teren( zo komt het in ieder geval op mij over).
Ik denk dat we deze discussie nog eens moeten voeren over 2 jaar wanneer de melk tegen wereldmarktprijzen verkocht gaat worden! als de subsiedies zijn verwaterd en de boeren die nu gedwongen aan schaalvergroting zijn gaan doen de hypotheken op hun stallen niet meer betalen kunnen . Dan vallen er een hoop van jouw 160 bazen uit. Ben benieuwd of jouw baantje dan nog wel blijft bestaan . Maar sluit je ogen voor die realiteit en het zal je wel vinden op zijn pad.
Mijn betoog ga terug naar de menselijke maat en ga terug naar een eerlijker verdeling van winsten , gooi de managers kliek eruit ze kosten meer geld dan ze weten te besparen , en zijn door hun korte termijn economische bedrijfsvoering de doodsteek voor de agrarische sector!Om het over de mogelijkheid van het diervriendelijk produceren maar even niet te hebben.
Dan hebben we het nog niet gehad over de verzilting van de nederlandse bodem , mede door het verlagen van het grondwaterpeil. Het opkopen van landbouwareaal door grote projektontwikkelaars zoals dat gebeurd in de blauwe stad. Het afknabbelen van landbouwgrond ten behoeve van stadontwikkeling industriegebieden en sport( golf) accomodaties.
Als je de discussie zuiver wilt houden moet je werkelijk alle facetten die bijdragen aan de prijs en keuze van producten in je beschouwing opnemen en niet zo selectief zijn als jij tot op heden doet. Maar goed dat is alleen mijn mening.
Marcel, je vroeg me nog even naar de kostprijs van een boer. Deze kan heel sterk varieren. Een hele belangrijke variabele kostenpost is de voerkosten (van bijvoorbeeld krachtvoer). Deze is het afgelopen jaar behoorlijk gestegen. De boer kan zelf bepalen of het verstandig is om nog veel krachtvoer bij te voeren teneinde de melkproductie per koe te verhogen of minder bij te voeren en genoegen te nemen met een lagere productie per koe. Ik kan je wel vertellen dat de melkprijs in 2011 en 2012 van een dusdanig niveau was, dat de boer er wel een redelijk inkomen uit kan halen. Ik heb net even gegoogled en vond een rapport van Alfa Accountants “cijfers die spreken in de melkveehouderij 2012”. Aangezien je heeeeeeeeeeeeel erg geinteresseerd bent, zal je dit rapport niet onthouden
http://www.alfa-accountants.nl/Publicaties/Documents/Cijfers-die-Spreken/Cijfers-die-Spreken-Melkveehouderij-2012.pdf
Op pagina 9 van dit rapport wordt gesproken over een “kritieke melkopbrengst per kg” Je kunt dit beschouwen als de kostprijs + aflossingen bank + vervangingsinvesteringen + normale prive onttrekkingen. Ik zag in dat staatje op pagina 9 dat de boeren in 2010 en 2011 ongeveer 5 cent per kg meer hebben ontvangen aan melkgeld dan deze kritieke melkopbrengst. Dat betekent bij een gemiddeld bedrijf van ruim 80 koeien met een totael melkproductie van ongeveer 800.000 kg per jaar dat ze hun financiele reserves met ruim 40.000 per jaar hebben kunnen vergroten. En in die kritieke melkopbrengst is al begrepen de aflossing aan de bank van hun schuld, waardoor er oom van die kant financiele versterking komt. En als laatste komt nog financiele versterking, doordat het landbouwgrond ieder jaar meer waard wordt. Daar zie je echt niet een trend, zoals in de huizenmarkt, van dalende prijzen! Dus, we hoeven ons echt geen zorgen te maken over de gemiddelde melkveehouder.
Natuurlijk is het 100% waar dat het voor iemand zonder eigen vermogen het heel lastig is om een boerderij te beginnen. Daarvoor is de landbouwgrond te duur en zal een bank nooit voor 100% financieren. Je zult dan grond moeten pachten om te kunnen “boeren”
Marcel, ik vind nu, met alle respect, dat je een beetje denigrerend bent naar de boeren toe. Het is namelijk zo dat een goede boer, ook in mijn vaders tijd, de allerbeste manager is die je maar kunt bedenken. Een boer moet namelijk een eigen bedrijf leiden en komt met alle management aspecten in aanmerking die ook bij een groot bedrijf spelen. Hij/zij heeft met langere termijn planning te maken en zal daar zijn investeringsbeleid op richten ( areaal vergroting, veestapel, machinepark). Hij/zij heeft te maken met keuzes maken van wat de boer zelf blijft doen aan werkzaamheden (kerntaken) en wat hij beter kan uitbesteden (loonwerk). Hij heeft te maken met personeelsvraagstukken. Hij heeft te maken met een inrichting van een deugdelijke administratie en daarvoor zijn tegenwoordig zeer veel vereisten (onder meer mestadministratie). De boer zal zich van alle kanten goed moeten laten voorlichten over bijv. bemestingsvraagstukken en over voervraagstukken en zal dus het vermogen moeten hebben om zich te omringen met goede adviseurs. De boer zal steeds meer zich moeten bedienen van hoogwaardige digitale apparatuur en zal zich die kennis moeten verwerven. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan… Kortom, ik heb een goede boer heel hoog zitten en neem mijn petje voor hem/haar af.
Marcel dat “beetje denigrerend” sloeg op op jouw tekst onder 7.44 “Alleen de heel grote boeren zijn gebleven alle kleintjes uitgemergeld achterlatend, waarna stoppen met het bedrijf de enige optie was.” Je mag niet de verwijten maken aan een “grote boer” dat hij de “kleintjes uitgemergeld heeft achtergelaten”. Er zijn ook veel boeren, die hun bedrijf niet goed hebben “gemanaged” en daardoor de boot hebben gemist. Maar dat was ook al zo in mijn vaders tijd. Dat is geen nieuws onder de zon!
@ dick
Je interpreteerd mijn teksten maar zoals je goeddunkt, echter zie ik je gracieus wegdraaien van de kernpunten in mijn betoog. Jij denkt dat boerenmanagement hetzelfde is als management pur sang. Je gaat niet in op jouw onwelgevallige aspecten . Je kijkt alleen naar werkelijk vermogende boeren en steld hun overlevingsmogelijkheden als de norm. Kortom je verruilt de menselijke maat voor die van de economie. Sta dan ook niet al te verbaasd je zelf af te vragen wanneer de agrarische sector in nederland ter ziele gaat. Ga dan niet vragen hoe kan dat nou, je staat namelijk zelf dat economisch princiepe voor , dat idee dat schaalvergroting en idiote management ideen de redding zijn van het boerenbedrijf.
Even ter illustratie , ik kom uit een boerenfamilie leef tussen de boeren, en ben projektmanager geweest voor de gemeente groningen. Ik stuurde 140 mensen aan en deed zelf op de uitvoeringsdagen van mijn projekt de vieze klussen(wc ontstoppen) en problemsolving.
Beide gebieden ken ik maar al te goed dus , en de management ideologie zoals in management cursussen is absoluut niet 1 op 1 over te dragen naar het boerenbedrijf. Sterker nog die methodieken gaan allang niet meer uit van de menselijke maat ,het is centjes beheer voor de baas met een vorstelijk salaris daaraan gekoppeld .
Maar we dwalen af, het kernpunt van de discussie was namelijk wie de keuzen maakt voor de produkten range in de winkels ! mijn bijdrage daaraan was en is je kunt niet die vraag beantwoorden zonder alle aspecten zoals ik die heb benoemt( en dan vergeet ik er heus nog een paar) mee te wegen in je oordeel.
Oja onderzoekjes van acountants zeggen mij geen ene moer ooit van creatief boekhouden gehoord? Nee de door mij geobserveerde levensstandaard van boerenfamilies is voor mij een veel betere graadmeter .
En over kosten posten gesproken! wat dacht je van de subsiedie voor landbouwdiesel die is wegbezuinigt scheeld al gauw 50% op de brandstofkosten , kan me niet herinneren dat de boeren dat vergoed krijgen in de opbrengsten van de melk!Nogmaals Dick jij bekijkt het vanuit je stoel in de fabriek en ik vanuit de stront onder de koeien, voorwaar een groot verschil!
Ik heb ooit eens een mooie docu gezien over een koning van een negroide volk.2 maanden van het jaar ging de koning het meest zware gore werk doen dat ie kon vinden in zijn rijk . Op de vraag waarom ie dat dan toch deed terwijl hij toch koning was ,gaf hij ten antwoord. “als je niet weet wat de minst bedeelde mens onder jouw volk moet verduren kan je geen werkelijk goede koning zijn”. Een goed idee voor het management gilde om te volgen. Dat is de menselijke maat , dat is werkelijk leiderschap en geeft ondersteuning. Want beste dick een manager zou een ondersteunende factor moeten zijn voor de werkvloer en niet zoals nou een factor die financieele middelen onttrekt aan de werkvloer, vaak ten gunste van winstmaximalisatie. Op een manier die het werkvolk vanuit ervaring weet dat het contraproduktief is voor de werksfeer en de productieviteit van de werknemers.
Kun je je nog herinneren dat er een programma was de baas aan het werk heette dat geloof ik . Daar ging de direkteur van een bedrijf de werkvloer op en stuntelde daar wat in het rond , welwillend ondersteund door de werknemers die dat werk normaal uitvoerden. Vaak konden ze het werk niet aan en hadden geen flauwe notie wat er werkelijk gebeuren moet op de werkvloer, en dan wel leiding geven aan zo’n bedrijf??
Die teneur zie je overal , een tussenlaag van managers die geld onttrekken aan de werkvloer, waarvan ze geen weet hebben wat daar gebeurt. Een staatsecretaris van sociale zaken die denkt dat een allenstaande ouder wel ongeveer 2000 euro krijgt van de sociale dienst!
Dat zijn allang geen excessen meer het is de toenemende onwetendheid van de bestuurlijke laag door onthechting van de te besturen zaken . En helaas ga jij daar imo zonder slag of stoot volgzaam in mee. Sterker nog je verdedigt die houding en schopt alle argumenten die tegen “jouw” idee zijn onder het vloerkleed of negeert ze gewoon, een manager waardig! Ik moet telkens weer denken aan die negerkoning en wat een prachtige leider hij is, daar kan de huidige bestuurslaag in nederland nog een puntje aan zuigen.
Marcel, laten we even weer terug gaan naar de basis. Ik heb zelf vele jaren voor een grote multinational gewerkt en voel met je mee wat jij bedoelt met het type “manager” zoals jij dat beschrijft. Ik heb hier wel eerder geschreven dat ik niet voor niets een aantal jaren geleden er geheel vrijwillig voor gekozen heb om in een kleinschalige omgeving te gaan werken, waar ik weer het het gevoel had om met beide poten in de modder te staan.En neem van mij aan dat ik toen vrijwillig behoorlijk inkomen heb ingeleverd (eerlijk geegd, wel in ruil voor meer vrije tijd). Marcel, in een omgeving als de onze in concurrentie met vaak hele grote multinationals is het heel belangrijk dat je een hele efficiente organisatie hebt. Daarbij past een zeer vlakke organisatiestructuur. Wij geloven er heilig in om zo veel mogelijk de bevoegdheden neer te leggen daar waar het thuis hoort, op de werkvloer, bij onze “operators”. Zij zijn de “managers” geworden en kunnen binnen zekere grenzen (grofmazige productie planning) zelf regelen (“managen) hoe zij de produktie er uit krijgen. Veel mensen vinden het leuk om die bevoegdheden te krijgen , maar er zijn er ook die het liefst helemaal niets zelf willen sturen, die zuiver op routine willen werken. Want, Marcel, nog steeds zijn er mensen die liever helemaal geen verantwoording dragen,want alleen al bij het idee krijgen ze het zweet op het voorhoofd en/of hoofdpijn. Echter, die routinematige werkzaamheden zijn door de voortschrijdende technologie bijna allemaal weg geautomatiseerd en gerobottiseerd. De “managers” van vroeger zijn dan ook meer en meer verworden tot “facilitators”, die de mensen op de werkvloer in staat stellen om hun werk naar behoren te doen. Neem van mij aan dat er in een kleinschaige omgeving als de onze er niemand (dus ook niet in de directie) zich er alleen af kan maken met “management” taken. In de produktie noemen we iemand die een ploeg (we werken in 3 ploegen van zondagavond tot vrijdagavond) faciliteert een “meewerkend voorman” en voor het overige kennen we geen bestuurslagen. In een omgeving als de onze ken ik iedereen bij naam en kom ik dagelijks op de werkvloer. Toen ik bij een multinaional werkte had ik een heel groot eigen kantoor ter beschikking. Ale mensen bij ons op kantoor ( 5, inclusief ik zelf) werken in 1 ruimte, waardoor we altijd van elkaar op de hoogte zijn wat er dagelijks speelt, Daarnaast is het gewoon weer leuk voor het sociaal contact om samen te zijn. Ik trek me alleen terug als er hele vertrouwelijke zaken spelen. Ik geloof erin dat dit de richting zal worden in de 21ste eeuw. Weer terug naar kleinschalige organisaties, waarin geen sprake meer is van hierarchische structuren, maar waarin je het Samen doet en iedereen het gevoel heeft dat hij/zij “manager” is in het bedrijf en een belangrijke bijdrage levert, zonder uitzondering! Ook hier geldt weer mijn slogan Eenheid in Verscheidenheid!
Marcel, ik heb hier ook wel eens verteld dat we naast een zuivelfabriek ook een eigen boerderij hebben met zo’n 80 melkkoeien. Alfa verzirgt de financiele administratie van die boerderij en doet ook de bedrijfseconomische analyses. Zij doet dat van oudsher voor heel veel boeren. Ik ken de cijfers van onze boerderij en die komen heel aardig overeen mnet die macro analyses van Alfa.
Maar even over grootschalig boeren versus kleinschalig boeren gesproken. We hebben de laatste jarem overla in onze samenleving een trent kunnen waarnemen van hoe groter hoe beter en efficienter, dat geldt in het onderwijs, in de zorg, bij de overheid, in het bedrijfsleven, maar ook in de agrarische sector. Ik geloof er geen nite meer van dat dat opgaat, in geen enkele sector! Het zijn grote, onbestuurbare mologgen geworden met een enorme graaicultuur. We moeten weer terug naar kleinschaliger verbanden, ook in de landbouw. En ik ben er van overtuigd dat ook in de melkveehouderij met een redelijke schaalgrootte een rdelijk inkomen mogelijk is. De boeren hebben zich echter de kop gek laten maken door bevoordeelde voorlichters, vaak in dienst van de grote krachtvoeder multinationals, die maar steeds weer roepen dat de productie omhoog moet met als gevolg dat de melkkoeien tegenwoordig zo ongeveer de uiers op de grond moeten meeslepen. In mijn visie is er een evenwichtiger aanpak nodig, waarin ook het dierenwelzijn een belangrijke plaats inneemt. Waarom wordt er zo sterk op volumegroei gestuurd? Waarom niet meer op kostenbeheersing? En dan denk ik in de eerste plaats aan vervanging van krachtvoer door ruw voer, zoals mais en bijproducten van aardappel (vezel) en bieten (pulp). Ik heb net even gegoogled en zag een boerderij voorbijkomen, die ook met een dergelijk voedingspatroon werken, Mijn vader dde het vroeger met 20 koeien ook op die wijze. En voerde nauwelijks krachtvoer bij.
http://www.melkerijkoekroonluchter.nl/voer.html
Op deze boerderij zie je de koeien overigens wel allemaal in een melkstal staan. Wij zien natuurlijk de koeien het liefst in de wie lopen vanaf het voorjaar tot en met het najaar, maar we moeten ons altijd wel bedenken dat dit neit altijd in het belang van het welzijn van een koe is. Een koe houdt het meest van de kou, zolang het maar niet teveel tocht/waait. Een koe houdt absoluut niet van warmte en je ziet dan ook dat ze in een warme zomer altijd de schaduwplekjes opzoeken. Dus, ieder voordeel van weidegang ( mooi beeld van loslopende koeien in de wei) hoeft niet altijd ook te betekenen dat het in het belang van de koe is (liefst koude omgeving). Ik zou het zelf het fijnste vinden als we de koe zelf de Keuze mogelijkheid bieden tussen in de stal staan/liggen of naar buiten in de wei gaan (en/en). Misschien wordt dat wel de toekomst, wie weet? Veel moderne melkstallen bieden de koe trouwens wel veel comfort door rekening te houden met de temperatuur die de koeien fijn vinden en stallen die de koeien ook voldoende ruimte bieden (zie voorbeeld onder de link). Tevens vond ik wel aardig bij deze boer, dat ze de kalfjes lang bij de moeder houden. Kortom, Marcel, ik heb echt nog wel een beetje gevoel bij mijn afkomst (boerenzoon) en probeer echt op basis van mijn ervaring en mijn kennis een (hopenlijk onbevooroordeelde) toekomstvisie te ontwikkelen
Melk de witte sloper, kan dat ook nog..??
http://www.wanttoknow.nl/overige/media/melk-de-witte-sloper/
Discussie gesloten?
@ guido
Ik zou het graag terug brengen naar het beginpunt , dat handig omzeild werd , binnen deze discussie. Namelijk dat stukje over die kippen en eieren, en wie er nou het eerst was. Want heel handig , dat dan weer wel, is de discussie van het onderwerp afgegleden,namelijk de keuzemogelijkheden die ons door de strot gedouwd worden ( das niet erg liefdevol, waarmee we weer even de link leggen naar het artikel). en waar die keuze geinitieerd werd bij de producent of de consument. En met welke facetten je dan allemaal rekening houden moet(imo dan) wil je daar wat zinnigs over melden!( heel liefdevol melden natuurlijk)
Guido, wat mij betreft mij is de discussie ook gesloten…. Ik heb van mijn kant alleen nog een opmerking na.v. het plaatsen van jouw link onder 7.53 (Melk De Witte Sloper). Ik heb hier vaak iemand voorbij zien komen bij de reacties, onder verschillende “nicknames”, die te pas en te onpas hier iets als DE Waarheid verkondigt onder het mom van deugdelijk wetenschappelijk onderzoek . Ik heb net nog even die link met jouw aanprijzing gelezen over een onderzoek van een “wetenschapper” naar de gezondheidseffecten van melk, genaamd ” Melk De Witte Sloper”. Ik herken in die aanprijzing helaas zeer sterk het handschrift van de hierboven dooor mij aangehaalde persoon. En dan verwijs ik naar de volgende tekst : “En let wel: het is een wetenschappelijk verhaal, geschreven door een gediplomeerd arts. De door hem aangehaalde wetenschappelijke onderzoeken laten geen ruimte voor twijfel.. MELK IS KEIHARD EEN WITTE SLOPER VAN JOUW LICHAAM!” Foei, foei, Guido, is dit WTK stijl waardig? Waar is de nuance (en-en)?
Guido, ik heb zojuist nog even gegoogeld en zag een mooi voorbeeld op een collega website (bovendien.com) hoe je de bovengenoemde nuance (en/en)wel zou kunnen aanbrengen. Ik kende die website niet, maar zal er eens vaker gaan neuzen.
Deze website stelt ook vraagtekens bij het ongenuanceerd aanprijzen van melk, maar laat het aan de lezer over om een oordeel te vormen op basis van het aangereikte materiaal. Zij hebben eveneens het onderzoek van Coos Beunk geplaatst, echter zonder daarbij zelf een waardeOordeel te geven.
En wat mij als positief ingesteld mens natuurlijk zeer aanspreekt is dat ze als kop boven het artikel hebben gekozen “Melk is goed voor elk” in plaats van de kop “Melk De Witte Sloper”. Alleen al bij het lezen van die kop wordt je als je daar gevoelig voor bent al ziek, zwak en misselijk en depressief bovendien 😉
http://www.bovendien.com/gezondheid/gezondheid/melk-is-goed-voor-elk
Om even nuance aan te brengen: De kop boven het artikel van bovendien.com was “Melk goed voor elk ?”……. dus terecht, met een groot vraagteken. Ik neem overigens nooit iets voor Waarheid aan, ook niet als het zogenaamd “wetenschappelijk” is onderbouwd, maar neem alles tot me en probeer te voelen wat resoneert met mijn innerlijk weten.Overigens is het niet alleen een kwestie van het innerlijk weten dat ik volg, maar probeer ook te voelen qua eetpatroon wat bij mij past. Mijn lichaam geeft me wel aan wat het accepteert en wat niet en ik pas mijn eetpatroon er bij aan. En, afkloppen, ik ben kerngezond.
De nieuwste rage: Milk smashing, geen geintje, zag het op tv net.
http://www.youtube.com/watch?v=dSRVZGXpVZA
Aaah, ik ben even weer helemaal blij! Kom ik aan met m’n verzamel en opstuur idee… Kijk dit dan! http://www.boyanslat.com/TEDx/
Imke , en dan de volgende stap …..Plastic waste into Diesel fuel production, Plastic Depolarisation Unit PDU http://www.youtube.com/watch?v=fmC-bfY4eWU
Als we toch bezig zijn met plastic in de oceanen….ideetje ? http://www.initiativesoceanes.org/?lang=2
http://www.initiativesoceanes.org/doc/guideorga/Guide_orga2013_ENG.pdf
voorheen schreef ik dit voor mijn liefste
nu plaats ik het hier voor iedereen…
liefde is meer dan twee mensen in verliefdheid
die de wereld buiten laten voor wat het is…
let us think about the future
let us build our own home
surrounded by sounds of nature
we’ll have our own moments to memorise
we’ll discover all our deepest secrets
tell stories never been told
and live a life in this crowded world
groet
Niet te vroeg juichen 😆 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gHMBsH-eYOk
Vanuit liefde naar de mensheid en de aarde geschreven.
Omdat ik mij hier al jaren grote zorgen over maak.
Voormalig FBI hoofd Ted Gundersen, spreekt zich uit over chemtrails(Death Dumps).
http://www.youtube.com/watch?v=gR6KVYJ73AU&feature=player_embedded
Ted Gunderson is vergiftigd met arsenicum na vele doodsbedreigingen.
Zie dit filmpje met zijn arts.
http://aircrap.org/ted-gunderson-fbi-whistleblower-poisoned/333385/
In dit filmpje zie je een arts die piloten heeft behandelt.
Hij vertelt dat chemtrails 10.000 keer giftiger zijn dan lood voor je zenuwstelsel.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EFG2y_Mxl3Q#!
Bedankt voor de links VFor 🙂
* VforVendetta, ik hoor op wtk nogal veel mensen voortdurend Klagen over allerlei Vage gezondheidsklachten. Ik ken een therapie waarmee al deze klachten als Sneeuw voor de Zon verdwijnen. Deze therapie heet Zelfheling. Zie volgende link
http://www.agnesvandenende.nl/reconnectivehealing.html
Agnes noent de therapie met een Duur woord “” Reconnective Healing””. Ik benoem het maar zoals het is: ZelfHeling.
Iedereen heeft als Geboorterecht meegekregen het Vermogen om zich ZELF te helen, sjamaan te worden over het eigen leven!
Ik geef Gratis en voor Niets het advies: Maak gebruik van dit geboorterecht, niet meer en niet minder!
Agnes stelt: “Het lichaam beschikt over een zelfhelend vermogen, maar niet iedereen kan contact maken met de helende krachten van het eigen lichaam.”. Ok, als je je verantwoordelijkheid wilt blijven afschuiven, maak dan gebruik van de diensten van Agnes of anderen. Eigen Vrije wil!. Maar als je bereid bent om je eigen Potententieel aan te wenden, ontwikkel dan de SJAMAAN in jezelf!
Wat daarbij heeeeeeeeeeeeeeel erg kan helpen om Contact/Verbinding te vinden met het eigen Lichaam is een lange wandeling in de Natuur. De Luchten zijn vandaag Stralend Blauw en het Zonlicht is heel Weldadig voor het Lichaam. Ga naar buiten, zou ik zeggen, en Geniet ervan….. het is helemaal Gratis en voor Niets 🙂
In Liefde!
ON TOPIC 😉 http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=3YXINEYdnkY&feature=fvwp
Mooi!!!
Weer on topic tussen al het gebrokkel in de melk.
Alhoewel moedermelk gaat ook over liefde…
Ps, Marcel, Paul, is geen kritiek op de discussie die gevoerd wordt hoor… Daar kan ik inhoudelijk van harte mee instemmen.
Inderdaad Anna , melk is voor de babies , met liefde gegeven door de moeder . Helaas zijn er weinig kalfjes die ooit een druppel melk van hun moeder hebben ontvangen . Misschien wel beter want dit pusmengsel is eigenlijk ondrinkbaar . http://www.hetkanwel.net/2012/10/09/supermarktmelkt-voor-niemand-goed/
http://joyreactor.com/post/519429
Link op 12 van Cozmic is echt heel goed. By the way, ik drink m’n hele leven al geen melk. Kan ik niet tegen. (ok, als baby wel).
Neem dan maar gevoeglijk aan Marijn dat je borstvoeding hebt gehad en dus geen flesvoeding in de vorm van opgeloste melkpoeders en zo?
Ja, echte melk uit de borst van m’n moeder
Ben weer lekker bezig hier Martijn…
Heb kennelijk last van brainfrog?
Dus even de reactie op de juiste plek…
Zo hoort het ook Martijn…
Net als de koeienmelk in eerste instantie voor de kalveren bestemd is…
Laat niet weg, dat melk voor menselijke consumptie geschikt kan zijn.
Ik zie het meer in de gefermenteerde produkten.
Kaas is er één van, liefst rauwmelks.
Maar ook kwark, yoghurt, karnemelk, én roomboter natuurlijk!
Een koe heeft ons uiteindelijk ook wat te geven!
Dat is ook liefde!!!
Anna, misschien heb je last van oogmigraine, zie je maar de helft van het scherm 😉
Nee, zonder gekheid, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, koeiemelk is in de eerste plaats voor kalfjes. Ik drink evenmin als Martijn melk, maar wel de gefermenteerde producten zoals kwark en yoghurts en natuurlijk kaas. Bedenk goed, van de 15 mld kg melk dat per jaar wordt gemolken in Nederland wordt maar een heel klein gedeelte gedronken in de vorm van melk. Er gaan miljarden kg in de kaas, maar ook in babyvoeding, niet alleen voor de Nederladnse markt, maar over de hele wereld.
Melk is niet zo gezond voor ons. Karnemelk en yoghurt bv. weer wel. Zeer bloedzuiverend en goed voor de darmflora.
Kwark is ook gezond maar dat vind ik echt niet lekker. Karnemelk, das zo’n wonderdoener. Toen ik nog puberde dronken we nogal veel op vakantie. Wat ik dan deed was een liter karnemelk drinken voor het zuipfestijn. En dat werkte fantastisch. Geen kater, niet overgeven, kon maar doorgaan het feest. En dan heb ik het toch over een heel krat bier drinken voor de uitgaansavond moest beginnen.
Ach, ik ben ook maar een dwaas: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Dwaas_%28tarot%29
Martijn, in yoghurt en karnemelk zit praktisch alleen maar melk. Het verschil zit met name in het zuurgehalte (pH). Er vindt een verzuringsproces plaats en bij yoghurt wordt er vaak extra eiwit toegevoegd om het op dikte en smaak te krijgen en karnemelk wordt verdund met water.
Er is bij die producten sprake van een fermentatie proces
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fermentatie
@ Dick
Ach Dick, heb iig een soortgelijke afwijking als Coz.
Zuurstoftekort in de hersenen, bij mij als gevolg van Pots…
Maar wat ondertussen wel duidelijk wordt is dat melk met de huidige samenstelling geen goed doet aan de mens.
Misschien dat fermentatie de schadelijke werking van deze ondertussen kunstmatige rotzooi ietwat te niet doet?
Daarnaast weet ik dat colostrum een waardevol middel kan zijn voor vele gezondheidsproblemen…
Misschien beter om ons daar ook eens op te focussen?
Weg met aldi(e) supermarktrotzooi!
Ik word er echt gallisch gestoord van!
Pfffffff.
Wil je joghurt met kersen…
Dan in de oogsttijd zelf kersen voegen aan een kloppend basisprodukt bv.
En anders inmaken die kersen…
Voor een kersttoetje bv.
We zijn echt achterlijk gestoord bezig….
Gemak dient de mens, jawel…
Maar ver weg van de geneugten van de natuur…
@Martijn. Je bent niet gek. Tarot 0 en 22…
Heb ze vaak getrokken!!!!
Ben net zo gek als jou…
Godzijdank voel ik me normaal.
Dus, de hoop is nog niet verloren.
Ferme taal Anna, heerlijk helder zelf gebrouwen en genieten!!
bij vlagen misschien gek, maar zeker niet dom
omdat m’n zussie de laatste tijd steeds rapper ‘wakker’ begint te worden, nooit verwacht en toch gekomen,
sinds jaren vanaaff een top leuke gedachtenuitwisseling gehad,
over tegenstromen, gevestigde orde, piramide structeren en schaak- en damen-borden en stekelige hang kokosmatten.. ,
en over Hissz-Story en Luther en reformatie, Luther als mogelijke agent van, wat nou revolutie, gecontroleerde oppositie…. ,
over incorporeren van counter tegen bewegingen in het grote scala van gevestigde partijen,
over het niet bestaan van een echte tegenkracht omdat de tegenkracht al lang is overgenomen eer dat het krachtig tot volwassen daden kan komen,
en toen en toen zei ik in mezelf, wat overblijft is de Nar, als generiek antwoord op onmogelijke elkaar uitsluitende vraagstukken, de blanco kwartet kaart waar Paul al mee aan kwam zetten laatst,
graag sluit ik mij aan bij jullie Narren beweging… codenaam XXII, 22 met als logo een bevallige aquamarijn dame in de blauwe zeemist.. ,
en omdat de grootste aanstormende bewegingen gedoemd zijn om te mislukken gaan we minstens 7 keer per week in en uit elkaar, stel ik voor?! Peyton Place Powerrrrrr van danoontjuh en transparante glasaaltjes, palingkinderen en zinderende palindromen
wat James aan handen en voeten gebonden in z’n hand heeft, hmmm, een verticale pen die schrijven ken, een mooie dikke klassieke vulpen, met gouden punt;
wanneer gaan we beginnen met De Trilogie Anna? ik kan niet wachten…
http://diamondinthecuff.com/ditc/wp-content/uploads/2011/08/james-bond.jpg
Stelletje dwazen haha. http://kaartensterren.nl/pagina%27s%20tarot%20kaarten/arcana/pagina%2000%20dwaas.html
@ Martijn
Het geheime Yochurt recept ontfrutselt van Campina voor half volle yochurt:
Ref. Chemische samenstelling
Hoofdbestanddelen
Eiwit totaal 4.3 g
Vetten totaal 1.5 g
Koolhydraten totaal 4.5 g
Energie (kcal) 49 kcal
Vetzuren, verzadigd 1 g
Vetzuren, enkelvoudig onverzadigd 0.4 g
Vetzuren, meervoudig onverzadigd 0 g
Water 90 g
Energie (kJ) 205 kJ
Mono- en disacchariden 4.5 g
Polysacchariden 0 g
Vitaminen:
Vitamine D 0.1 mcg
Vitamine A, uitgedrukt in IU 15 IU
Vitamine E 0 mg
Vitamine C (ascorbinezuur) 2 mg
Vitamine B1 (thiamine) 0.03 mg
Vitamine B2 (riboflavine) 0.032 mg
Vitamine B3 (nicotinezuur, niacine) 0.1 mg
Mineralen:
Calcium, Ca 125 mg
IJzer, Fe 0 mg
Magnesium, Mg 15 mg
Fosfor, P 100 mg
Kalium, K 160 mg
Natrium, Na 50 mg
Zink, Zn 0.42 mg
Koper, Cu 0.01 mg
Selenium, Se 1 mcg
Vetzuursamenstelling
Cholesterol 4.1 mg
Overige:
Alcohol 0 g
Vezels 0
Polyolen 0
Yesterday in Conclaaf met Mezus kwamen we simultaan Unaniem tot dezelfde onomstotelijke conclusie aan het het einde van een fataal attractief verhit dialectisch dyslectisch totaalkul over en weer plastic doppen debat, ik probeerde er nog een draai aan te geven, om er vanaf te komen, door snel tussentijds bijdehand een alternatieve functie te verzinnen, maar dat ging niet door, hou het maar bij de paus zei Mezus zo droog als een geboren ingetogen Drentse rashansworst, ik had het zelf gezegd, aan het einde van de avondlijke discussie van die dag haalde ik terloops achteloos een onnozel voorbeeld aan, dacht ik, in de trant van, ‘als mevrouw Neelie een doortastende intelligente charmante EU politicus is dan ben ik de paus’, zei ik, precies zei Mezus, ‘of of of of puntje puntje puntje’, zei ik gekunsteld te traag, neeh zei Mezus, hou het maar bij De Paus…. een smeets passende driepunter van grote afstand de winnende categorie, en daar zat ik dan met mijn ineens duidelijke transparante Identiteit zichtbaar voor de gapende grote goegemeenschap, nu nog een artikel in Time Magazine dacht ik, wereldkundig maken, met portret, stekeltjeshaar is goed geschikt voor een passende ‘silly’ monty python rare hoed en koele pantoffels onder een witte jurk, en dan nu een matching Wervings Advertentie onderaan de Wtk FP voorpagina Nieuwsz, als klap op de dusz en jager vuurpijl, bijna naadloos kan ik aan de functie eisen voldoen, bijna… , give it a try? gewoon proberen? Paul ik word bijna wild warm van je versie 3.0 portret, aaaaaaai Liszie haar Statieportret zomaar verdwenen, gelukkig heeft JaNee een aquamarijn olie schets vereeuwigd in de zeemist, we zouden eens wat moeten missen… Wie kan zonder leesbril en met inzoomen de pakkende tekst lezen, ik wel… Wow… Guide Guido Powerrrrrrrrr… soms liggen de lach en de huilbui dicht bij elkaar. Moet ik ineens denken aan die Hagenezen serie, van dat hij zet dat ie er ‘huilbuien van krijgt’…. op z’n haags. Mezus zei half fnuikend ingeslikt, van ik weet nu wat ik voor je verjaardag ga kopen… Ik zei ik heb nog liever kleppie van die strip, die krijg ik dit jaar nog van haar, kleppie….
Nooddorp: Tiny & Lau met kerst http://www.youtube.com/watch?v=fAom9GbN6b4
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/5/0/4/1001004001534058.jpg
Neelie lobbiet met liefde voor ons eigen goodwill de nieuwe internet breedbek glasvezelaaltjes versie 3.0 totaal control grid in samenwerking met die oranje Uboot habsburger denk onderwater tanker constant, of geschifte kroko pakje handtas gurrrrl Eva Magnificus begrepen heeft wat de oranje Appel van Neelie werkelijk inhoud betwijfel ik ten zeerste, welkom in het vlinderige reutelende media reptielen sterretjes huis van Artis, ja hoor Neelie, dank voor je tip Neelie, ‘we moeten vooral bang zijn voor Berlie Bosz’ met stekelig vloekend schoensmeer in z’n geschilderde opplak haartjes helm , ik ben banger voor media planbureau Neelie op de snelweg van de toekomst, en oh oh wat betreuren ze het dat er geen ict’er meer werk kan krijgen in dit laagpolige kennis land ;
http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/15303871/0
Die Lou is niet erg bijdehand, haha: http://www.youtube.com/watch?v=iLUS0mV2jx0
Hyper , ik zie er wel een Comic reeksje in : Mezus en Beroertje . 😆
Je weet ze altijd wel weer te vinden Coz.
Goede link, want die hormonale rotzooi laat ook flink wat sporen na.
Menigeen lijdt aan oestrogeendominantie, zowel mannen als vrouwen.
Maar even niet verder nadenken over de gevolgen hiervan op een gezonde hormonale balans…
http://shame-full.com/?attachment_id=292 ??????? 😆
Oei, verkeerd geplaatst.
Was reactie op link van Coz op 12.3
Hahaha Coz, ja zoiets…!!
Zo hoort het ook Martijn…
Net als de koeienmelk in eerste instantie voor de kalveren bestemd is…
Laat niet weg, dat melk voor menselijke consumptie geschikt kan zijn.
Ik zie het meer in de gefermenteerde produkten.
Kaas is er één van, liefst rauwmelks.
Maar ook kwark, yoghurt, karnemelk, én roomboter natuurlijk!
Een koe heeft ons uiteindelijk ook wat te geven!
Dat is ook liefde!!!
@ Anna11
Melk?! dat is enkel alleen lekker als je er speciaal voor gaat in een ’theetje schuitje varen koffie Dick kijken’ 😉
In ieder geval wil ik wel met jou samen genieten van een heerlijke coconut koffie:
http://www.nespresso.com/ultimate-coffee-creations/INT/en/frozen-coconut-coffee.html
Er zijn hier de afgelopen tijd genoeg artikelen geweest, waar overigens dit interessante natuurverschijnsel, beter geplaatst had kunnen worden.
Laat dit een stilteplek zijn op WTK, laat mensen hier reacties plaatsen die met het onderwerp te maken hebben… ?????????????????????????????? Melk?
Vanuit liefde naar de mensheid en de aarde geschreven.
Omdat ik mij hier al jaren grote zorgen over maak.
Voormalig FBI hoofd Ted Gundersen, spreekt zich uit over chemtrails(Death Dumps).
http://www.youtube.com/watch?v=gR6KVYJ73AU&feature=player_embedded
Ted Gunderson is vergiftigd met arsenicum na vele doodsbedreigingen.
Zie dit filmpje met zijn arts.
http://aircrap.org/ted-gunderson-fbi-whistleblower-poisoned/333385/
In dit filmpje zie je een arts die piloten heeft behandelt.
Hij vertelt dat chemtrails 10.000 keer giftiger zijn dan lood voor je zenuwstelsel.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EFG2y_Mxl3Q#!
Wat zijn mensen hier aan het fucken zeg!
Zomaar een lief filmpje over een beer en een haas
http://vimeo.com/78740926