*
*
De zucht naar TAO… **zucht**
2025 © Peter den Haring | deze versie WantToKnow.nl/be
*
Ooit kon men in het boek ‘Seven Taoist Masters’ de verhelderende geschiedenis lezen van de patriarch Wang Ch’ung-Yang en zijn zes verlichte leerlingen. Deze 7 masters waren historische figuren uit de Sung- (1127-1279) en Yüan- (1271-1368) dynastieën. Hun mondelinge overleveringen inzake hun belevenissen, werden rond 1500 anoniem bijeengebracht in de vorm van een wat gedragen folkoristisch-filosofische roman met die titel ‘Seven Taoïst Masters’. Op die manier werd het Taoïsme ook voor de minder bevoorrechte Chinezen op het platteland toegankelijk gemaakt, in een cultuur die in die tijd sterk door Boeddhisme en de leer van Confucius was getekend.
Hedendaagse zoekers naar Tao worden aangespoord tot het onderzoeken van de heilige weg zonder dat men zich waarschijnlijk van de magische kanten (en de risico’s) van deze zeer oude meditatievorm bewust is. Want? Het is januari 1996 en Nederland werd ‘vereerd’ met een bezoek van een zelfbenoemde Taoïstische meester. Deze meneer reisde op een toeristenvisum, vergezeld van een tolk, en beweerde dat hij op een speciale missie van de Chinese regering was. In diverse Boeddhistische en Taoïstische kringen presenteerde hij indrukwekkende demonstraties van de magische Tao.
Zo wist hij met één vurig handgebaar op het ontklede lichaam van zijn patiënt, rood oplichtend het hele meridiaansysteem afgetekend te krijgen. Verder wisselde hij telekinetische wonderen, voorspellingen, genezingen en operaties ‘zonder bloed’, helaas ook af met een fikse zucht naar beloning. Opgetogen over de mogelijkheden van de Amsterdamse wallen gaf hij het snel verdiende geld echter weer snel uit aan seksuele Taoïstische aberraties. Die hobby brachten hem echter op aanklacht van een prostituee rap op het politiebureau.
Kort daarop werd de man uitgewezen.
Voor Chinese insiders was dat geen wonder, want men had daar al opgemerkt dat het topje van ’s mans linkerwijsvinger ontbrak. Dat zou een traditionele en beslist iets meer dan disciplinaire straf van zijn eigen leermeesters zijn geweest, voor het onbevoegd en schadelijk beoefenen van de Tao-kunsten. Een onuitwisbare straf, die een leven gedragen diende te worden. Kan dat ook? Het lokaas dat de Chinese Tao-Keizer van Jade en de Hemelse Keizerin hun aardse adepten voorhouden is namelijk een felbegeerde onsterfelijkheid.
Omdat die weg begint bij een goede gezondheid, moeten jonge Taoïstische monniken alle gehechtheid loslaten aan zaken als seks, spijs en drank. Bovendien moeten ze alle hebzucht en humeurigheid prijsgeven. “Karma komt voort uit gedrag,” stelt de als bedelaar vermomde wijze Wang Ch’ung-yang. En daarom kan iemands voorbestemming gewijzigd worden door een bewuste handelwijze.
Hijzelf en zijn discipelen deden goed hun best en met het temmen van hun geest kwam inderdaad de ene na de andere fysieke en mystieke vaardigheid tot uiting. Gegrondvest op de leegte van geest, het loslaten van eigenbelang en de aandacht voor de stilte wordt de wijze dan uiteindelijk als helderziende en toekomstvoorspeller erkend.
Multi-presence
Wang Ch’ung-Yang kon bovendien op meerdere plaatsen tegelijk zijn. Liu Ch’ang-sheng bracht water tot koken op zijn buik en bakte er broodjes op. Wang Yü-yang liet kaarsvlammen loeien als bij een brand en T’an Ch’ang-chen straalde in een sneeuwstorm zo’n voelbare hitte uit dat er in een cirkel om hem heen geen sneeuw zichtbaar was.
Ma Tan-yang kon onderaards reizen en zijn kompaan Sun Pu-erh vermocht stenen in goud te veranderen. Ch’iu Ch’ang-ch’un kon het laten regenen, eveneens een nuttige hobby. Zijn tweede talent, het veranderen van het geslacht van een pasgeboren baby, bracht hem direct in de buitengewone gunst van de keizer, die in die tijd reuze verlegen zat om een mannelijke nakomeling…! Kortom, de nadruk op die heerlijke onsterfelijkheid en al deze magische vermogens moest de jonge Chinees aanmoedigen om ook een Taoïstische meester te gaan zoeken.
Het Taoïsme is nog steeds een tolerante filosofische stroming, die een heilzame invloed op het Westerse stress-denken kan hebben. Er is echter goede reden om vijfhonderd jaar later ook die tovenarij-kant van deze training serieus te nemen. Laten we vooral niet stellen dat die niet bestaat, zolang de wetenschap noch de wil noch de juiste ingangen heeft om correct uit te zoeken, wat die creatieve magie nu wel en echt niet kan.
Veel huidige ‘meesters’ en ‘profeten’ gebruiken knappe hypnotische en energetische technieken om fraaie waarheden te verkopen, zonder dat hun levenswandel bevestigt dat werkelijk “hun innerlijke verwondingen zijn genezen door het doorsnijden van hun uiterlijke gehechtheid.” In een tijd van mondiale narigheid is het pijnlijk zichtbaar dat mensen geobsedeerd raken door hun hunkering naar de veiligheid van macht en welvaart.
Helaas blijven er aan de andere kant van de medaille steeds meer lege zakken, lege gezichten en lege harten over. Slechts de stralende leegte van de Tao biedt wezenlijke veiligheid, nietwaar? Iedereen weet het wel natuurlijk, maar ’t schijnt nogal een zware weg te zijn..! Of zoals meester Wang-Yu-yang mopperde: “Zelfs kleine passen voorwaarts vereisen vasthoudendheid en discipline,” Precies.
2025 © Peter den Haring
coach, astroloog, Familie Opsteller,
journalist en schrijver, met
een praktijk in Den Haag (peterdenharing.nl).