Advertentie

De zucht naar TAO… **zucht**


*
*
De zucht naar TAO… **zucht**

2025 © Peter den Haring | deze versie WantToKnow.nl/be

*
Ooit kon men in het boek ‘Seven Taoist Masters’ de verhelderende geschie­denis lezen van de patriarch Wang Ch’ung-Yang en zijn zes verlichte leer­lingen. Deze 7 masters waren historische figu­ren uit de Sung- (1127-1279) en Yüan- (1271-1368) dynastieën. Hun mondelinge overleveringen inzake hun belevenissen, werden rond 1500 anoniem bijeengebracht in de vorm van een wat gedragen folkoristisch-filosofische roman met die titel ‘Seven Taoïst Masters’. Op die manier werd het Taoïsme ook voor de minder bevoorrechte Chine­zen op het platteland toegankelijk gemaakt, in een cultuur die in die tijd sterk door Boeddhisme en de leer van Confucius was getekend.

Hedendaagse zoekers naar Tao worden aangespoord tot het onderzoeken van de heilige weg zonder dat men zich waarschijnlijk van de magische kanten (en de risico’s) van deze zeer oude meditatievorm bewust is. Want? Het is januari 1996 en Neder­land werd ‘vereerd’ met een bezoek van een zelfbenoemde   Taoïsti­sche meester. Deze meneer reisde op een toeristenvisum, verge­zeld van een tolk, en beweerde dat hij op een specia­le missie van de Chinese regering was. In diverse Boeddhisti­sche en Taoïstische kringen presenteerde hij indrukwek­kende demonstra­ties van de magische Tao.

Zo wist hij met één vurig handgebaar op het ontklede lichaam van zijn patiënt, rood oplichtend het hele meridiaansysteem afgetekend te krijgen. Verder wisselde hij te­leki­netische wonderen, voor­spellingen, gene­zingen en opera­ties ‘zonder bloed’, helaas ook af met een fikse zucht naar beloning. Opge­togen over de moge­lijkheden van de Amster­damse wallen gaf hij het snel verdiende geld echter weer snel uit aan seksuele Taoïstische aberraties. Die hobby brachten hem echter op aan­klacht van een pros­titu­ee rap op het politie­bureau.

Kort daarop werd de man uitge­wezen.
Voor Chinese insiders was dat geen wonder, want men had daar al opgemerkt dat het topje van ’s mans linker­wijsvinger ont­brak. Dat zou een traditionele en beslist iets meer dan discipli­naire straf van zijn eigen leermeesters zijn geweest, voor het onbe­voegd en schadelijk beoefenen van de Tao-kun­sten. Een onuitwisbare straf, die een leven gedragen diende te worden. 
Kan dat ook? Het lokaas dat de Chinese Tao-Keizer van Jade en de Hemelse Keizerin hun aardse adepten voorhouden is namelijk een felbegeerde onsterfe­lijkheid.

Omdat die weg begint bij een goede gezondheid, moeten jonge Taoïstische monniken alle gehechtheid loslaten aan zaken als seks, spijs en drank. Bovendien moeten ze alle hebzucht en humeurigheid prijsgeven. “Karma komt voort uit ge­drag,” stelt de als bede­laar ver­momde wijze Wang Ch’ung-yang. En daarom kan iemands voorbe­stemming gewij­zigd worden door een bewuste handelwijze.

Hijzelf en zijn discipelen deden goed hun best en met het temmen van hun geest kwam inderdaad de ene na de andere fysieke en mystieke vaardigheid tot uiting. Gegrondvest op de leegte van geest, het loslaten van eigenbelang en de aandacht voor de stilte wordt de wijze dan uiteindelijk als helderziende en toe­komstvoorspeller erkend.

Multi-presence
Wang Ch’ung-Yang kon bovendien op meerdere plaatsen tegelijk zijn. Liu Ch’ang-sheng bracht water tot koken op zijn buik en bakte er broodjes op. Wang Yü-yang liet kaarsvlammen loeien als bij een brand en T’an Ch’ang-chen straalde in een sneeuwstorm zo’n voelbare hitte uit dat er in een cirkel om hem heen geen sneeuw zichtbaar was.
Ma Tan-yang kon onderaards reizen en zijn kompaan Sun Pu-erh vermocht stenen in goud te veranderen. Ch’iu Ch’ang-ch’un kon het laten regenen, eveneens een nuttige hobby. Zijn tweede talent, het veranderen van het geslacht van een pasgeboren baby, bracht hem direct in de buitengewone gunst van de keizer, die in die tijd reuze verlegen zat om een mannelijke nakomeling…! Kortom, de nadruk op die heerlijke onsterfelijkheid en al deze magische vermogens moest de jonge Chinees aanmoedigen om ook een Taoïstische meester te gaan zoeken.

Het Taoïsme is nog steeds een tolerante filosofische stroming, die een heilzame invloed op het Wester­se stress-denken kan hebben. Er is ech­ter goede reden om vijfhonderd jaar later ook die tovenarij-kant van deze training serieus te nemen. Laten we vooral niet stellen dat die niet be­staat, zolang de weten­schap noch de wil noch de juiste ingan­gen heeft om cor­rect uit te zoeken, wat die crea­tieve magie nu wel en echt niet kan.

Veel huidige ‘meesters’ en ‘profeten’ gebruiken knappe hypno­tische en energetische technieken om fraaie waar­heden te verkopen, zonder dat hun levenswandel bevestigt dat werkelijk “hun innerlijke verwon­dingen zijn genezen door het doorsnijden van hun uiterlijke gehechtheid.” In een tijd van mondiale narig­heid is het pijn­lijk zichtbaar dat mensen geobsedeerd raken door hun hunke­ring naar de veiligheid van macht en welvaart.

Helaas blijven er aan de andere kant van de medaille steeds meer lege zakken, lege gezichten en lege harten over. Slechts de stra­lende leegte van de Tao biedt wezen­lijke vei­ligheid, nietwaar? Iedereen weet het wel natuurlijk, maar ’t schijnt nogal een zware weg te zijn..! Of zoals meester Wang-Yu-yang mopperde: “Zelfs kleine passen voorwaarts vereisen vasthoudendheid en discipline,” Precies.

 

2025 © Peter den Haring

coach, astroloog, Familie Opsteller,
journalist en schrijver, met
een praktijk in Den Haag (peterdenharing.nl).

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.