Advertentie

De wereld verbeteren met marketing..!


.

Tijdens zijn studie Business Administration begon Nawaz Kazmi, puur uit interesse, parttime psychologie te studeren. Hij wilde begrijpen waarom mensen (inclusief hijzelf) bepaalde dingen denken, doen en voelen.

Waarom krijgt de een iets veel sneller gedaan dan de ander? Waarom wilde zijn zusje van 7 jaar oud het Birckenstock-logo op haar slippertjes..? Nawaz vroeg zich af waarom hij ‘Red Bull’ lekkerder vond dan een ‘Bullit’? En zou het waar zijn, dat muziek mooier uit witte oordopjes klinkt..?

Nawaz Kazmi houdt de ogen altijd open, ziet dingen gebeuren en probeert ze te begrijpen. Waarom een commercial op tv aanspreekt en waarom de ene nachtclub wel goed loopt, maar de andere niet. Nawaz Kazmi houdt ook relaxen en haalt inspiratie uit actieve bezigheden, houdt van sport, vooral van zwemmen, voetbal en snowboarden. Nawaz (23) studeerde bedrijfskunde en psychologie en runt samen met zijn broer Sheraz (26) het bureau ‘MiU Marketing’, dat de marketing benadert vanuit de psychologische invalshoek en zij zien producten en diensten als middelen voor een hoger doel: ‘zingeving’.

x

* * *

xx

‘We need red blood cells to live; this is the same with a business that needs profit to live.
But the purpose of a body is NOT TO MAKE red blood cells,
neither as it is the PURPOSE of a business to exist to make profit.

Ed Freeman,

Professor aan de Darden Business School,
University of Virginia

* * *

De wereld verbeteren via marketing?

december 2011 © Nawaz Kazmi

x

Nawaz Kazmi (BscBA)

“Ik ben Nawaz, marketingpsycholoog”..  Als ik op een feestje vertel dat ik psychologie heb gestudeerd, word ik al gauw mysterieus aangekeken. Ik krijg dan reacties als: “O, dan weet je vast dingen over mij die ik zelf nog niet weet!” Vertel ik er dan ook nog bij dat marketing mijn vak is, is de nieuwsgierigheid nog groter. Niet gek natuurlijk, want marketing wordt immers vaak geassocieerd met sluwe verleidingstechnieken en keiharde manipulatie.

Voeg je daar psychologie aan toe, heb je alle ingrediënten voor een meedogenloze marketingmachine. En dan te bedenken dat consumenten meer dan 95% van hun aankoopbeslissingen onbewust nemen… Toch hoeven mensen zich niet te verbergen als ze mij tegengekomen..!

Positief manipuleren
Mensen lijken vaak heel goed te weten wat zij willen. Als je mensen bijvoorbeeld vraagt waarom zij voor een iPad hebben gekozen en niet voor een ander tablet, geven ze meestal feilloos tientallen redenen. Zoals een betere kwaliteit, hoger gebruiksgemak en een superieure interface. Maar wat blijkt nou? Uit onderzoek blijkt dat ze dit pas weten/ontdekken, nádat ze de keuze hebben gemaakt..!

We kiezen op basis van ons gevoel, pas achteraf gaan we redenen bedenken om de keuze (ook naar onszelf toe) te verantwoorden! Jouw product kan dan nog zulke goede componenten hebben; als je het niet goed neerzet, verkoop je het niet. Het is mijn doel om de kracht van marketing op een positieve manier te benutten. Een simpel voorbeeld: vertel je mensen wat de norm is, neigen zij zich hier naar te gedragen. Als je mensen in een hotel vertelt dat bijna iedereen zijn handdoek hergebruikt, zullen zij dit zelf ook sneller doen. Manipulatie? Ja! Schadelijk? Nee!

Er is wereldwijd een revolutie aan de gang in marketingland.. Het gonst van de opwinding.. ‘Green Marketing’ is here. To stay..? Honderden boeken zoals deze zien het levenslicht.

De zoveelste marketeer
Misschien heb jij je bedenkingen over mijn oprechtheid. Ik ben immers marketingpsycholoog en het is mijn werk om jou te overtuigen. Ik geef je dus groot gelijk om mijn verhaal hier op WantToKnow sceptisch te lezen. Want het is een feit dat we met zijn allen op grote schaal worden ‘gebrandwashed’. En marketeers zijn daar geen uitzondering op.

Neem melk, ‘goed voor elk’. Deze ‘nationale motor’ was eigenlijk bedoeld om niet het lichaam maar onze zuivel-economie op gang te houden. Maar het ‘brandwashen’ gaat nog veel verder. Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde appel in de supermarkt 14 maanden oud is? En dat er in de vriezer bewust condens wordt gecreëerd omdat dit een versere indruk geeft? En dat de ‘fresh strips’, die lipjes die je vindt op bijvoorbeeld verse sappen, eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben, behalve dat het ons een veilig gevoel geeft?

En wist je dat bananen met de kleur 13-0858 van de  zogenaamde ‘Pantone-kleurstandaard’ minder goed verkopen, dan kleur 12-0752 (iets lichter en daardoor ’verser’). En dat Heinz-tomatenketchup gewoon buiten de koelkast bewaard kan worden? Toch heb ik wel degelijk een andere instelling. Laat me je dat uitleggen:

Vanuit de kern
In 2009 heb ik samen met mijn broer Sheraz MiU Marketing opgericht. Wij helpen merken ‘het leven van consumenten te verrijken’... Mijn intentie is om bij de ziel van het merk te beginnen, we willen het bestaansrecht van dat merk vaststellen. Bij elk project vragen wij ons af op welke manier het merk een bijdrage kan leveren aan het leven van individuen én de maatschappij. Het merk moet vanuit deze kerngedachte opereren. En deze kerngedachte moet in elke beslissing, elk proces en elke werknemer leven.

Ik vind ‘The Body Shop‘ een heel mooi voorbeeld van deze mindset. Voor deze keten ‘is er maar één weg naar schoonheid: de natuurlijke weg’. Vanuit deze overtuiging verzamelen ze natuurlijke ingrediënten en streven ze ernaar, om voortdurend onze planeet en de mensen die daarvan afhankelijk zijn, te beschermen. Niet omdat dat nu in de mode is, maar vanuit de overtuiging dat dit de enige juiste manier is.

In de praktijk
Vanuit onze eigen overtuiging werken wij bij MiU dan ook alleen voor merken die daadwerkelijk ‘bijdragen’. Niet voor niets is onze missie ‘het dienen van de mens in de consument’. Twee klanten zijn Luxor en Eazie.
Luxor in Leiden is een groot(s) restaurant met een rijk verleden als theater-bioscoop. Wij willen mensen verbinden met de nostalgie van het pand. Oudere Leidenaren zijn er trots op, als zij hun (klein)kinderen kunnen vertellen over het verleden van ‘Luxor’. Over hun eerste ‘dates’, de huwelijksaanzoeken en de komst van een Hollywood-seksbom naar dit theater. En daarmee is Luxor dus meer dan eten en drinken.
Eazie is een fast-service franchiseketen die gezonde wokmaaltijden, salades en smoothies aanbiedt. Voor deze hippe keten willen wij de ‘eazie lifestyle’ neerzetten. Voor mensen die in de bloei van hun leven zijn en tussen alle activiteiten door tóch de tijd willen nemen voor verantwoord eten.

Alleen voor de juiste merken
Makkelijk is dat niet, om zo selectief te zijn als startende onderneming; je wilt immers zo snel mogelijk groeien. Toch is dit de enige juiste weg, want we merken ook dat het als karma werkt. Je handelt vanuit de juiste intenties, je bouwt een netwerk met gelijkgestemden en trekt daarmee de ‘juiste’ klanten aan. De ‘click’ zou sowieso ontbreken als we dat niet zouden doen.

Ik wil altijd, zoals gezegd, vanuit de kern van een merk bouwen. En als die kern dus niet klopt, moet daar eerst aan gewerkt worden. Veel bedrijven zien dat niet in en richten zich liever op de korte termijn. Dat strookt niet in onze visie.

De toekomst
Het grootste deel van de bedrijven heeft nog steeds last van ‘kapitalistische hebzucht’. Die zetten geld verdienen op de eerste plaats. Maar mede door de crisis zijn er steeds meer mensen die verandering eisen. Er is een grote groep ‘cultureel creatieven’. Deze groep van zo’n 2.5 miljoen mensen alleen al in Nederland verkiest matiging boven hyperconsumptie, hebben zorgen over de wereld en ecologische problemen, en hebben meer aandacht voor anderen.

Maar liefst 70% van de werknemers werkt het liefst voor bedrijven die consumenten helpen in hun zoektocht naar zingeving. Bovendien koopt 86% van de consumenten liever van bedrijven die evenveel aandacht aan de markt als aan de maatschappij besteden. En maar liefst 87% verlangt van bedrijven dat zij hen ondersteunen in hun zoektocht naar geluk.

Bedrijven moeten hier wel op reageren. Ik verwacht dat er in de toekomst steeds minder plaats is voor bedrijven die puur op winst belust zijn. Natuurlijk ben ik daar ontzettend blij mee. Niet alleen omdat ik me op datzelfde pad begeef. Maar ook omdat dat bijdraagt aan een betere wereld. Als ik daar mijn aandeel in kan hebben door mijn psychologische beïnvloedingstechnieken in te zetten, doe ik dat graag!
X

* * *

x

6 gedachten over “De wereld verbeteren met marketing..!

  1. Wat een fantastische ontwikkeling vinden wij dit! Hebben samen een textieldrukkerij, doen alles samen en hebben als doel om het zo leuk mogelijk te hebben samen en onze
    klantenkring!Drukken 1 shirt voor een klant of 250 voor een school.Onze opzet is altijd geweest om klein te blijven omdat wij beiden niets meer hebben met de grote materialistische wereld en de daarin geldende normen van uiterlijk vertoon.Wanneer wij onze rekeningen kunnen betalen en ons natje en droogje kunnen betalen zijn wij allang blij! Tevreden zijn heeft niets te maken met bezitmaar met innerlijke vrede,
    blij zijn met wat je hebt en geen waarde toekennen aan zaken die dat NIET hebben! Ga alsjeblieft zo door, vinden dit een hoopvolle ontwikkeling!!!!

    1. Gelijk heb je, terug naar de kleinschaligheid. Geen oliocharchie, multinationals, monopolisme, megalomanen, grootschaligheid, macht, geld, hebzucht. Ik denk dat kwaliteit en een ‘eerlijke’ prijs weer terug kan komen door het leef en laten leven principes. Zaken doen met vooral een geweten(gevoel en verstand) brengt mensen juist bij elkaar dan de enorme verdeeldheid en daardoor de grote verschillen tussen arm en rijk. Ik voel zelf dat marketing dan zelf ‘overbodig’ zal worden omdat de consument precies weet goed voor hem is. Uit mezelf het kaf van de koren scheiden is vrijheid, transparantie, echt keuzes kunnen maken. En dat ik echt de mens zie staan en niet alleen haar product dat naar mijn mening altijd op de tweede plaats komt. Een mens kan nooit ‘ondergeschikt’ zijn aan het ‘product’. En dat is ook de reden dat ‘hebzucht’ bestaat. En marketing is ook ‘verzonnen’ om de monopolisten een ‘blijvende’ voorsprong te geven binnen hun ‘markt’. De monopolisten hebben daarom ook de meeste kans op overleven door veel echt heel veel geld in marketing te stoppen. Blijven grote volkstammen vanuit hun kuddedenken geloven in die ‘maakbare’ leven en zeker de natuur die volmaker is en daarom volledig is, afwijzen.

  2. De meeste mensen worden door de meeste mensen gemanipuleerd ook jij doet er aan mee.
    We moeten allemaal een geheel andere manier van doen en denken aannemen en zo lang dat niet gebeurt zal er ook niks veranderen in de op matirialisme gebaseerde wereld.
    Als jij denkt dat dit zo blijft heb je het mis er zal heel veel gaan veranderen wat de meeste niet willen die willen door op de oude voet.
    Dit is geheel stuk gemaakt door alle machthebbers op de wereld jij zegt dat de wereld het dubbele hoeveel heid mensen aan kunt ik ben het niet met je eens in mijn ogen zijn er nu al veel te veel.
    Ik kijk verder dan alleen waar jij het over heeft in je stuk hier op wanttoknow.

    annunaki 12 e planeet

  3. Deze nieuwsbrief lees ik als privépersoon. Nu komt er een stuk uit over mijn vak, communicatie. Het kweken van vertrouwen bij stakeholders zie ik als mijn taak en ik ga daarover ook in gesprek met mijn klant.

    Misschien is het wel een goed idee om dit via karma te benaderen, ik heb op dit moment nog niet zoveel succes als gewenst is. Verder denk ik dat het heel belangrijk is om empathie te hebben voor iemand die nog niet zover is om dilemma’s rond vertrouwen werkelijk aan te gaan. Inleving zonder oordeel en ook zonder berusting is ook weer zo’n dilemma. Niet kwaad worden over de domheid van een klant en ook niet jezelf neerleggen en akkoord gaan met een opdracht die leidt tot een ongeloofwaardige boodschap.

    Ik maak een tweet over dit stuk via @RobVis en ik zal de toekomstige reacties op dit stuk met belangstelling bekijken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.