Paul de Blot (1924) werd geboren en groeide op in Indonesië. Na vijf jaar concentratiekamp werkte hij als chemisch technoloog voor de opbouw van de industrie in West Java. In 1948 werd hij voorbereid om aan de opbouw van Hiroshima te werken. Door de politieke omstandigheden kwam hij in Indonesië terecht, in het universitair onderwijs voor filosofie en ecologische technologie. Daar werkte hij later ook voor de slachtoffers van de mislukte communistische coupe van 1965.
In 1979 kwam hij op de Business Universiteit Nyenrode, waar hij in 2006 hoogleraar werd in Business Spiritualiteit. Hij studeerde in Indonesië, Duitsland en Nederland filosofie, theologie, fysica, psychologie, spiritualiteit en Indonesische staatsleer en politiek. Op Nyenrode promoveerde hij op de thesis ‘Vernieuwing van organisaties in een chaotische omgeving door vernieuwing van de mens’. Paul de Blot staat in het zakenleven symbool voor de menselijkheid in relatie tot mensen, de Aarde en bedrijfvoering.
De bijna 90-jarige Paul de Blot doceerde dus het vak ‘Business Spiritualiteit’. Toen wij voor het eerst van zijn benoeming lazen, werden we daar blij van. Want hiermee maakte Nijenrode een statement: business is niet per definitie ‘hard’, uitgevoerd door kille, meedogenloze ondernemers. maar er is gewoon ruimte voor ‘Hart voor de zaak’, zo gezegd. Ook op Nijenrode.. Dit is de inhoudelijke kracht die we over deze leerstoel oppikten.
De Blot voorziet met deze leerstoel in een schreeuwende behoefte, zo blijkt. Ondernemers komen erachter, dat ze, door menselijker te zijn, naar buiten en naar collega’s, betere resultaten krijgen, hun toko kunnen draaien en het daarmee ook zelf fijner naar de zin krijgen..! Vernieuwen ze hun organisatie op deze manier, dan zit er weer ‘Spirit’ in de zaak. Materieel inkomen maakt dan ruimte voor het antwoord op de vraag: ‘Waar doen we het allemaal voor?’. Volgens Prof. Paul de Blot is er een enorme geestelijke honger en hebben mensen te lang geen spiritueel voedsel gehad. En omdat ondernemers natuurlijk ook mensen zijn, is daarmee ‘Business Spiritualiteit’ ook op zijn plek. Zo simpel is dat!
We plaatsten hier al vaker columns van Paul de Blot, deze keer trekt De Blot een diepere pijn-wortel naar de oppervlakte. Pijn die inderdaad gezien dient te worden, om erkenning te krijgen. Zit er méér achter deze ‘geest van Zwarte Piet’ dan dit..?
x
* * *
x
Zwarte Piet, wie kent hem niet…?
2013 WantToKnow © Paul de Blot 2013
x
Een onschuldig Nederlands kinderfeest is de bron geworden van een conflict met internationale gevolgen. Hoe is het mogelijk? Sinterklaas is geen kerstman. Santa Klaus is de Goede Man met de kerstdagen die met zijn cadeautjes op de slee uit het hoge Noorden komt om er een mooi familiefeest van te maken. Sinterklaas is de goede bisschop die de kinderen blij maakt die geen familie hebben. Waarom Zwarte Piet erbij kwam is niet duidelijk. Die hoorde gewoon bij het sprookje.
Wel is het nu duidelijk dat Zwarte Piet een burgeroorlog heeft uitgelokt. Op zich is het onbegrijpelijk, maar bij nader inzien is het toch duidelijk. Het gaat om een diep verdrongen collectief trauma die jarenlang is gerijpt en nu als een etterbuil tot uitbarsting is gekomen. Er is een etiket op geplakt van slavernij, maar het oud zeer gaat veel dieper. Het is de pijn van een menselijk onrecht dat mensen niet als mens worden erkend. Het gaat om de diepe pijn dat kleurlingen als onvolwaardig worden gezien. Dat gebeurt nog steeds in talrijke landen waar ze zich nog steeds gediscrimineerd voelen. Nederland is hierin geen uitzondering.
Het ‘Zwarte-Piet-conflict’ gaat niet om het kinderfeestje; er is een veel diepere pijn van een eeuwenoud onrecht aan kleurlingen aangedaan door blanken.
Kleurlingen zijn onvolwaardig en kunnen dus verhandeld worden als slaven. Er kan geld van gemaakt worden en ook Nederlander is er rijk van geworden. Europese landen hebben zich verrijkt met de koloniale rijkdommen. Ook de mensen werden als rijkdommen verhandeld op de slavenmarkt. Nu deze gekleurde inboorlingen ook mee willen profiteren van de Europese welvaart waar ze tenslotte ook aan hebben bijgedragen, worden ze gediscrimineerd. Ze worden illegaal verklaard. Voor de wet bestaan ze gewoon niet. Het zijn onmensen.
Tegen dit onrecht voelen de kleurlingen zich machteloos. Ze hebben alles gedaan om te kunnen overleven maar moeten erkennen dat hun slavenstatus nog steeds bestaat. Wel zijn de vormen anders, maar ze blijven rechteloos en waardeloos en daarmee blijft hun toekomst uitzichtloos. Deze traumatische ervaring groeit als een diepe collectieve pijn die nu onhoudbaar wordt en tot explosie komt door Zwarte Piet.
Het Zwarte Piet conflict gaat niet om het kinderfeestje. Er is een veel diepere pijn van een eeuwenoud onrecht aan kleurlingen aangedaan door blanken. Nederland heeft veel goeds gedaan in de koloniën maar is zeker niet vlekkeloos in zijn menselijkheid als we denken aan de Nederlandse slavenhandel en de politionele actie in Indonesië. Met enkel Zwarte Piet afschaffen lossen we niets op van de aangedane onmenselijkheid.
Als we dit beseffen en eerlijk naar ons onmenselijk gedrag in onze geschiedenis kijken, kan er begrip ontstaan en wederzijdse waardering. Dan kunnen we onze geschiedenis verwerken en Zwarte Piet komt in een ander licht te staan als een Zwarte Piet die er als gelijkwaardig mens bij hoort. Het zou jammer zijn om de kinderen een leuk kinderfeest te ontnemen als er andere mogelijkheden zijn.
Ik groet u hartelijk!
Paul de Blot SJ
Hoogleraar ‘Business Spiritualiteit’
Nyenrode Business Universiteit
Ik voel in mijn hart uw goede bedoeling. Toch komt het bij mij niet helemaal aan, in de tekst. Bijvoorbeeld:
”Als we dit beseffen en eerlijk naar ons onmenselijk gedrag in onze geschiedenis kijken, kan er begrip ontstaan en wederzijdse waardering. Dan kunnen we onze geschiedenis verwerken en Zwarte Piet komt in een ander licht te staan als een Zwarte Piet die er als gelijkwaardig mens bij hoort. Het zou jammer zijn om de kinderen een leuk kinderfeest te ontnemen als er andere mogelijkheden zijn.”
—
historie o.a.: http://www.stnicholascenter.org/pages/zwarte-piet/
Als we naar de slavenhandel van enkele eeuwen terug gaan, dan resulteert dit later in onze knecht zwarte Piet.
Deze hoorde er dus niet als gelijkwaardig mens bij. Zolang je dat in stand houdt, met de sinterklaas viering, is die gelijkwaardigheid ver te zoeken. Ook als we onze geschiedenis verwerken.
Het is trouwens niet eens zo zwart wit–> http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme : ”Negers
Vanaf de zevende eeuw werden mensen uit Kenia, Tanzania, Soedan en Ethiopië als slaaf verkocht in het Midden-Oosten.”
Dat is lang voor de Europese koloniale tijd, zo’n duizend jaar eerder.
Het is eerder een duister en grijs verleden dan zwart wit en iets om te vieren, in mijn opinie.
Als je zwarte piet zou afschaffen, zou deze ook nooit gemist worden door de volgende generatie jeugd.
”Het zou jammer zijn om de kinderen een leuk kinderfeest te ontnemen als er andere mogelijkheden zijn.”
alternatieven zat die al worden toegepast: http://www.stnicholascenter.org/pages/who-travels-with-st-nicholas/
Berend,
Er zijn in de menselijke geschiednis meer veel meer blanke slaven verhandeld die een blanke huid hadden dan mensen met een zwarte huid!
Maar dat is niet waar het om gaat natuurlijk, wat een geschiedenis vervalsing, en om wat, zelf boetedoening, zelf castijding, zinloos, je kunt de geschiedenis niet her-schrijven!
hoogste tijd om de grote zwarte strak in het glimmende pak panter leider malle Louis er op te zetten, wazige varkentjes wassen met grand master flash of ceremony Farrakhan, vooral zoals ie de “synagoge van satan” uitspreekt, zalig, hip hop muziekje er onder, nep ggrrristenen en nep joden en nep moslims, zalige power speech toespraak van de sterke leider, verstandige eerlijke mensen willen niet anders, een sterke leider, want wie is er gebaat bij een liegende zwakke leider? ja toch? of niet dan? of zie ik het te mistig, te wazig… ;
The Khazars and the slave trade
http://www.youtube.com/watch?v=6-uf03q2DpI
wisten jullie dat grand meesteres van Yale university Karen Hudes gewoon Nederlands spreekt? onze voormalige juridische diction medewerkster van de wereldbank, ze heeft ons wat te vertellen.. geluid is out of synch met de lipjes, typisch Nederlands, instrumentele technische fok up van tevoren, super slordig, zo doen wij dat, met onze gemakzuchtige rif raf af raffel bluf handels poker bekjes, maar dat mag de voorpret niet drukken ;
Karen Hudes over het banken systeem in NL en wat er gebeurt met het geboorteakte.
http://www.youtube.com/watch?v=DzryeShUOAk
er is iets niet in de haak met dit land, en haar burgers, beklemmend, mistig, dubbelzinnig, ode aan gekke intelligente diepzinnige grand master flash Francis, vpro aftermath herenleed tot de vierde macht exponentieel explosief ;
Freespeech on Air (Deel 24) Zwarte Piet, Wel of Niet?!
http://www.youtube.com/watch?v=yVamCB0OlMo
De zeer geachte schrijver geeft weer hoe wordt gereageerd op een uiterlijke aangelegenheid (Zwarte Piet) en projecteert de in de maatschappij levende (op zich terechte) pijn op iets wat inmiddels er HELEMAAL NIETS mee heeft van doen. Vriend Jung zou zich omdraaien in zijn graf.
Op deze manier is het begrijpelijk dat vrouwen moeten worden gestenigd volgens sommige “heilige” boeken. En de “Jiddah”(uit de Islam) ook prima is! En de Farizeeën eigenlijk ook wel goede voorbeelden waren, nietwaar? Inderdaad bij letterlijke interpretatie, niet bij de diepere achterliggende symboliek. Zo was er ooit een gelovige gemeente in Nederland, welke al zijn palen uit de gemeente weg liet halen, omdat in de bijbel stond “God kent geen palen” (in de betekenis va geen beperkingen).Ik vermoed dat ze die maatregel hebben teruggedraaid, toen al die koeien en paarden in het centrum voor wat problemen zorgden.Zie voor het volledig terecht stenigen van “vrouwen” mijn ASOKA artikel bij reacties op het artikel (op de site) hieronder “Verslaafd aan Zwarte en niet Bruine Piet.”
Volgens mij rookt niet iedereen hetzelfde die hier reageert
Volgens mij rookt iemand hier C. Richteralis
voor de feest dagen !
Iemand “de zwarte Piet toespelen ” .
Wordt nu:(voor Ossie) Iemand ” De verschrikkelijke sneeuwman toespelen ”
Instructies voor de oude en huidige regenten e.a.: Lees eerst de gebruiksaanwijzing aandachtig door.
Gebruiksaanwijzing : Evolutietheologie .
Nadat GOD de bebladerden door de gevederden het paradijs uit had laten sturen (zie afb : Kinderbijbel), zijn enkele merkwaardige mutaties ontstaan !
*Uit een kruising tussen de gevederden en bebladerden zijn De Wilden geboren . De Wilden worden in het wild geboren en lopen zo in het wilde weg ! Daarom noemen we De Wilden ook wel : De Inboorlingen .
* Na een verklaarbaar GODS ingrijpen, zijn de ongekruiste bebladerden voor straf weer als De Apen op aarde gezet . (zie afb. : Sri Hannuman ).
De Apen zitten in de bomen , komen naar beneden en nemen dan soms zo je bananen mee !
*Van De Apen stamden dan later weer de Tasmaniers af. De missing link tussen De Apen en De Apen waar maar weinig haar uit groeit .Ook wel verschrikkelijke sneeuwmannen of Yetti’s genoemd .
* Van deze laatst genoemde soort stammen dan weer De Mensen af.
De Mensen vertonen geen lichaamshaargroei .
*De Apen met maar weinig lichaamshaargroei komen soms met de boot, nemen dan zo je kruiden en soms zelfs zo je Mensen en Kinderen mee ! (Indonesie / Afrika ).
Dat wisten de mensen , dus die hielden ze het liefst ver buiten de kust. (Japan )
Verschrikkelijke sneeuwmannen zijn gevaarlijk ! !
(zie afb. : dagelijks in de krant en op t.v. )
De Yetti’s(Verschrikkelijke sneeuwmannen) worden soms ook in de bergen van Nepal gesignaleerd . Een grote, witte, aapachtige soort die grote sporen nalaat in de sneeuw. Ze maken rare geluiden als ze elkaar tegen komen en beginnen dan wild om elkaar heen te springen!
Westerse wetenschappers hebben al vaak naar de verschrikkelijke sneeuwman gezocht, maar ze hebben er nog nooit 1 gezien.
Toch weten de wijze bergbewoners, net zagen ze er nog 1!
Yetti , een grote witte aapachtige soort, doe grote sporen nalaat in de sneeuw. Altijd op zoek, maar zichzelf nog nooit ontdekt !
GOD neemt als eerste De Mensen tot zich .
Daarom heeft GOD voor de verlossingen per 10.000 in het geheim als eerste De Mensen tot zich genomen.
De Kerst tsunami bij Sumatra en Thailand , Solomons eilanden en Japan en de Berg tsunami bij Kedarnath waren net als de andere verlossingen in het geheim uitnodigingen (op afspraak ) ter voorbereiding van de dag des oordeel in het verschiet !
Heeft u de gebruiksaanwijzing aandachtig gelezen ??
Kijk dan NU goed in de spiegel, en u heeft eindelijk,
“De Verschrikkelijke sneeuwman ontdekt !
Prettige feestdagen en gelukkig nieuwjaar alvast !
Groetn.
Sri Magnitude
Aardbevingsgroninger 1e klas
Leuke column, over een boeiende onderwerp. Paul de Blot blijft een prachtige bron van inspiratie in de doorgaans vanuit economische visie, bovenal kil-economisch/financieel-calculerende academische wereld.
In de laatste Troonrede klonk tot twee maal toe het woord “Participatiesamenleving”.
Vele Vlamingen hebben zich afgevraagd of onze Koning in zijn rede niet onbewust een pleonasme heeft uitgesproken?
Het Nederlandse Genootschap Onze Taal heeft echter volstrekt anders geoordeeld. Participatiesamenleving werd immers onlangs uitgeroepen tot “woord van het jaar 2013!” Wij dienen hier vanaf 2014-2018 wel zelf vorm en inhoud aan te geven…
In dat opzicht is de column: ‘Zijn wij Blind?’ weer tamelijk actueel. Zie (reacties op: http://www.commercieelexcelleren.com/columns/schaap-adank-blind/#!
Vlaanderen heeft al vanaf 1959 op inspirerende wijze vorm en inhoud gegeven aan dit prachtige woord. Wij kunnen ons vanaf nu dus mede laten inspireren door de strategie en constructieve ervaringen van http://www.bzn.be/nl/home
De jezuiet Paul de Blot voelt zich namens alle vroegere slaven nu, 150 jaar na de afschaffing van slavernij, nog steeds ‘rechteloos en uitzichtloos’. Alsof ook vandaag de dag slavernij en mensenhandel nog welig tieren. Beetje overdreven? Beetje provocerend? Jazeker! Laten we het hier maar niet hebben over de streken die de jezuieten door de eeuwen heen hebben uitgehaald en ook vandaag de dag nog uithalen.
In ons aloude Sinterklaasfeest is zwarte piet zwart omdat hij door de schoorsteen gleed. “Zo zwart als roet” is ie. Heeft niets te maken met slavenhandel, niets met discriminatie. Als iemand zich gediscrimineerd voelt, is dat zijn gevoel, zijn beleving vanuit zijn subjectieve optiek.
Overigens, die verfoeide Afrikaanse slavernij waar kolonialisten aan verdienden, bestond omdat bepaalde Afrikanen andere Afrikanen tot slaaf maakten en daar winst uit sloegen. Pas toen Europeanen dat door kregen, gingen die eraan meedoen.
Waar de pijn van Paul de Blot zit? Bij mensen die zichzelf zielig vinden. Die zich voelen als gediscrimineerd. Paul, stop met ons een schuldgevoel aan te praten.