Advertentie

Wie ben ik?


Wie ben ik? Als je denkt dat het leven berust op een soort toeval zonder enige betekenis, is je perceptie van de complexe wereld om je heen slechts gericht op betekenisloosheid en zinloosheid. Als je gelooft in de oorspronkelijke zondeval en de grote moeilijkheden bij het vinden van verlossing, zullen je waarnemingen waarschijnlijk volledig gericht zijn op het zien van je eigen fouten en die van anderen.

Ons geloofssysteem over wie we zijn en hoe onze wereld in elkaar steekt, berust niet alleen op wat wij geloven, het overheerst onze waarnemingen zelfs in hoge mate. We kunnen daarover meer controle verkrijgen door te onderzoeken wat we geloven en op welke wijze die geloofsovertuigingen van invloed op ons zijn.

Prof. Charles Tart in zijn uitdagende essay ‘Wie ben ik?’

Het onderstaande artikel bieden we je graag aan als eerste hoofdartikel in het jaar 2010. Het artikel onderstreept naar onze mening opnieuw, hoe essentieel het is dat JIJ ZELF het roer in handen neemt, je niets laat aanleunen wat anderen ervan vinden. Jouw uniciteit zorgt ervoor dat deze zich alleen zal herkennen in jouw eigen spiegel. Hoe die spiegel eruit ziet, bepaal jij elke dag door dátgene te kiezen waar jij jezelf het meest in herkent. Wat je ook meemaakt, gebruik jezelf als baken, als enige referentiepunt of iets bij je resoneert of dat niet doet!
Fred Burks, van de Amerikaanse website WantToKnow.inf0, schrijft het volgende intro bij het artikel van Charles Tart. Daar sluiten wij ons graag bij aan.

Lieve vrienden,

Charles Tart, professor in de psychologie aan de Universiteit van Californië heeft een indrukwekkend essay geschreven waarin hij ons uitnodigt onze overtuigingen over en onze kijk op de werkelijkheid niet voor zoete koek aan te nemen. Het uitdagende karakter van onderstaand artikel gaat over de diepzinnige vraag ‘Wie ben ik?’

Het onderzoeken van onze geloofsovertuigingen schept ruimte voor persoonlijke groei en dieper begrip. Weet je echt wie je bent? Weet ik werkelijk wie ik ben? In welke mate zijn ons denken hierover en andere dieperliggende vragen gevormd door onze geloofsovertuigingen en onze opvoeding. Lees verder en ontdek de diepte van dit mysterie en stel je open voor een breder bewustzijn over wie we zijn.

Met de beste wensen,
Fred Burks (PEERS en WantToKnow.info)

~~~~~~~~~~~~~~~~

XXXXXXX

WIE BEN IK?

Door Charles Tart

2010 – © Nederlandse vertaling Jan Smith / WantToKnow.nl/.be

Dat is een eeuwige vraag. Als je het antwoord niet weet, zul je waarschijnlijk het onderscheid niet weten te maken tussen datgene wat je hoger zelf wil en wat andere mensen proberen je wijs te maken wat jij wilt. Ieder van ons doet er goed aan dit voor zichzelf te beantwoorden. Toch zijn de antwoorden die door anderen worden gegeven van invloed op de manier waarop we deze vraag tegemoet treden (of juist ontwijken). Verschillende soorten antwoorden van meer algemene aard werden reeds gegeven.

Het meest traditionele antwoord in het Westen is dat je een wezen bent, een schepping van God, een wezen dat op belangrijke punten gevormd werd. Verwekt en geboren met de idee van de oorspronkelijke zondeval, ben je iemand die voortdurend strijd moet leveren te gehoorzamen aan de regels die door God werden opgelegd teneinde niet te worden verdoemd.

Dit antwoord is in zekere mate nogal deprimerend. Aan de ene kant kan dat leiden tot een laag zelfbeeld en een verwachtingspatroon dat gericht is op mislukking. Aan de andere kant echter kan het arrogantie in de hand werken door de gedachte dat iemand is ‘uitverkoren’. Verder kan deze kijk op de dingen ervoor zorgen dat je niet echt wordt aangemoedigd om na te denken over wie je werkelijk bent, omdat het antwoord reeds werd ingegeven  door een ‘hogere’ bron.

Het antwoord op de vraag ‘wie ben ik’, dat meer van deze tijd is, luidt dat je een toevalligheid bent zonder enige betekenis. De beschouwende wetenschap is doordrenkt met deze visie, die erop neerkomt dat het hele universum puur materialistisch is en slechts wordt beheerst door natuurkundige wetmatigheden en blind toeval.

Toevallig kwamen in dat uitgestrekte universum, onder de juiste omstandigheden, de juiste chemische stoffen bij elkaar, waardoor de chemische reactie, die wij aanduiden met ‘het Leven’ zich kon voordoen en die uiteindelijk heeft geleid tot wat jij nu bent.

Maar hierin ontbreekt een samenhangende betekenis en is er geen sprake van een spirituele kant van het bestaan.

Ik geloof dat deze kijk op de dingen niet echt berust op juiste wetenschap, maar eerder te maken heeft met wat we geloven over wetenschap en allerlei feitelijkheden. Nog belangrijker is het gegeven dat het een visie is met behoorlijk stevige psychologische consequenties. Als je alleen maar een mengeling bent van chemische stoffen, staat je uiteindelijke lot al bij voorbaat vast – dood en non-existentie. ‘Maak je niet teveel zorgen om anderen, want zij zijn ook alleen maar chemische mengelmoesjes’. Bij deze visie maakt het helemaal niet uit dat je nadenkt over wie je bent – wat de uitkomst daarvan ook is, berust louter op subjectieve fantasieën die geen enkele betekenis hebben in de fysieke wereld.

Modern onderzoek heeft op uiteenlopende manieren aangetoond dat wat wij geloven in belangrijke mate van invloed is op de wijze waarop onze hersenen de wereld die wij ervaren, construeren.

Psychologisch gezien laat deze kijk op onze uiteindelijke aard ons net zoveel te wensen over als de visie die gebaseerd is op de zondeval. Als psycholoog besteed ik veel aandacht aan deze twee visies op onze uiteindelijke identiteit, omdat je geloofsovertuigingen een heel belangrijke rol spelen in het scheppen van je eigen werkelijkheid. Modern onderzoek heeft op uiteenlopende manieren aangetoond dat wat wij geloven in belangrijke mate van invloed is op de wijze waarop onze hersenen de wereld die wij ervaren, construeren. Sommige van die geloofsovertuigingen zijn heel bewust. Je weet dat je ze erop nahoudt. Toch zijn er ook veel die stilzwijgend zijn – je handelt er wel naar, maar je bent je er niet echt bewust van dat je die overtuigingen huldigt.

Mocht je misschien denken dat het leven over het algemeen een op toeval berust en zonder enige betekenis is, dan zal jouw perceptie van de gecompliceerde wereld om je heen waarschijnlijk toegespitst zijn op het zien van die betekenisloosheid van alle dingen. Als dat je visie is, werkt dat achtereenvolgens weer versterkend op je geloof dat alles inderdaad behoorlijk betekenisloos is.

Als je gelooft in de oorspronkelijke zondeval en de grote moeilijkheden die het vinden van verlossing met zich brengt, zal de focus van je waarnemingen uitsluitend gericht zijn op het zien van de fouten van anderen en die van jezelf. Ook dat werkt versterkend in op je eigen geloof in een zelfvervullende profetie. Ons geloof over wie we zijn en hoe de wereld in elkaar steekt zijn niet alleen maar geloofovertuigingen  –  ze beheersen in grote mate onze waarnemingen. En dus kunnen we meer controle verkrijgen door uit te vinden wat we geloven en hoe die geloofsovertuigingen ons beïnvloeden.

Tussen de traditionele religieuze en materialistische visies op wie we zijn bestaat een grote verscheidenheid aan ideeën die allerlei elementen behelzen die stuk voor stuk een grote rijkdom aan mogelijkheden voor persoonlijke en sociale groei in zich hebben. Het gemeenschappelijke element van die twee visies heeft te maken met het feit dat het leven en het universum in ieder geval iets te betekenen hebben en dat ieder van ons dat op een of andere manier in spirituele zin ook ervaart.

We zijn ‘tijdelijk’ de weg kwijtgeraakt.

Toch is het ook zo, dat die visies erkennen dat er ergens iets fout is gegaan. We zijn ‘tijdelijk’ de weg kwijtgeraakt. We zijn het essentiële goddelijke element in ons innerlijk vergeten en psychologisch opgesloten geraakt in een nauwe, traditionele, religieuze of materialistische kijk op de dingen.

In de moderne psychologie is veel bewijs te vinden dat aantoont hoe weinig wij gebruiken van ons natuurlijke potentieel en hoeveel lijden we eigenlijk zelf creëren en angstvallig koesteren en bewaken

Er is een eeuwenoud Oosters verhaal dat dit mooi illustreert – het verhaal over de Dwaze Koning. Ofschoon hij regeert over uitgestrekte bezittingen, is de Dwaze Koning dat vergeten. Jaren geleden daalde hij af naar de donkerste kelder van zijn grote paleis, waar hij, levend tussen allerlei ongedierte, voortdurend zit te piekeren over alle tegenspoed die hem treft. Al zijn ministers trachten hem op dappere wijze te overtuigen dat hij weer naar boven moet komen, waar het licht is en waar het leven zo mooi is. Maar de Dwaze Koning is ervan overtuigd dat ze allemaal gek zijn en luistert niet. Hij laat zich niet in de luren leggen door sprookjes over nobele koningen en prachtige paleizen!

the road to myself

In de moderne psychologie is veel bewijs te vinden dat aantoont hoe weinig wij gebruiken van ons natuurlijke potentieel en hoeveel lijden we eigenlijk zelf creëren en angstvallig koesteren en bewaken. Maar als de ministers naar beneden komen in de kelder, hebben ze een lamp bij zich en brengen ze de koning eten en drinken om hem in leven te houden. Zelfs in zijn dwaasheid, moet hem dat toch opvallen. In de echte wereld gebeuren allerlei dingen die niet passen in onze vernauwde kijk, hoe sterk we ons er ook aan vastklampen, maar soms trekken die gebeurtenissen toch onze aandacht.

Dat gebeurt bijvoorbeeld bij zogenaamde psychische verschijnselen. Ze passen zeker niet in een materialistische visie, net zo goed als dat ze traditionele kijk van velen uitdagen dat dit soort verschijnselen slechts eens in de duizend jaar optreedt en dus geloofwaardig moet zijn en niet iets is waarover nog moet worden nagedacht.

Psychische verschijnselen verstoren zowel de traditionele als de materialistische kijk op wie we zijn. We kunnen best wel eens een beetje nadenken over het feit dat onze ware identiteit meer is dan we onder woorden kunnen brengen, of dat ons universum misschien bevolkt wordt door niet-materialistische intelligenties, maar het wordt wel even iets anders wanneer bijvoorbeeld bij een channeling de gewoon uitziende persoon tegenover je in slaapt lijkt te sukkelen en plotseling met een heel andere stem begint te spreken en verkondigt dat hij een andere entiteit is die het spreekkanaal van die persoon tijdelijk heeft overgenomen om jou iets te leren!

Dan moet je echt goed kijken wat er aan de hand is. Wie is die zogenaamde ‘andere entiteit’? Wie is die persoon die iets doorgeeft? Als iemand in staat is zijn of haar schijnbare identiteit zo drastisch te wijzigen, weten we dan eigenlijk wel wie hij of zij is? Kan ik er dan wel zeker van zijn wie ik zelf ben? Als je bent geconditioneerd te geloven dat wie je bent geen betekenis heeft, of dat je in en in slecht bent, zou je weleens helemaal niet zo open kunnen staan voor de aanmoediging die het verschijnsel van de channeling geeft aan de vraag ‘wie ben ik’.

We hebben veel psychologische manieren om onszelf te wapenen tegen het omgaan met zaken die niet passen in onze georganiseerde en te verdedigen wereld. Je zou gewoon kunnen zeggen dat die persoon gek is, of misschien wel met opzet de boel in de maling neemt. Dat is een goede verdediging, want er zijn natuurlijk best mensen die bekendstaan als channel die inderdaad gewoon maf zijn of opzettelijk net doen alsof. De beste leugens hebben gewoonlijk een behoorlijk hoog waarheidsgehalte.

Je kunt ook eenvoudig aannemen wat die zogenaamde gechannelde entiteit je vertelt. “Jazeker, U bent Meester ‘Shananangans’ van de zeventiende planeet van het goddelijke melkwegstelsel ‘Ottenwelt’. Leer mij alles, oh meester, ik hoor U aan en gehoorzaam U”.  Deze overenthousiaste aanname kan, net zo goed als een overenthousiaste afwijzing dat kan zijn, een verdedigingsmechanisme zijn tegen het dieper moeten nadenken en het stellen van vragen.

Channeling en andere psychische verschijnselen hebben een grote weerslag op onze hedendaagse cultuur. We kunnen die invloed aanwenden voor onze persoonlijke en sociale groei wanneer we bereid zijn na te denken over de dieperliggende gevolgen en de dingen die we vanzelfsprekend als onze natuurlijke aard betitelen, gaan onderzoeken.

Als we alleen maar blijven vasthouden aan ons geloof, gaat deze kans voorbij. Lees, denk na, onderzoek je geloofsovertuigingen, praat erover en raadpleeg eens een paranormaal begaafd mens of bezoek een channeling. Misschien kom je wel tot de conclusie dat ze niet ‘echt’ zijn in de gewone betekenis van het woord, maar in psychologische of spirituele zin wel echt of belangrijk zijn. Misschien besluit je wel dat een deel (of het meeste of misschien wel alles) werkelijk idioterie is. Maar tijdens het proces leer je heel veel over wie je bent en wie wij zijn.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Opmerking: Bovenstaand essay is een geredigeerde versie van het voorwoord van Charles Tart  in het goedgedocumenteerde en intrigerende boek van Jon Klimo, getiteld ‘Channeling’.

Voor een krachtig essay waarin je wordt uitgenodigd meer open te staan voor plooibare intelligentie en transparantie, HIER
Voor uitstekend bewijs dat er meer te doen is over buitenzintuiglijke waarneming dan het oog waarneemt, HIER

784 gedachten over “Wie ben ik?

  1. @Jerry,

    Wat drink jij? Ik wil ook wel eens een echte draconier ont-moeten. Die 900 kilo maakt toch niet uit in de uimte doet massa er niet toe. kan er wel 900 aan!

  2. @paul,

    Het is goed te weten dat gebeden niet worden teruggekaast door de broeikasschil om onze moeder terra!
    Als we dan lekker onderuitzakken met een drank je van jerry erbij komt het helemaal goed.

  3. @Jerry: op zoek naar God? Op zoek naar jeZelf..! Misschien wel een Universele Wet.
    De teksten dat ‘GOD’ zichzelf beter wilde leren kennen (om het ff lekker plat neer te zetten..) en daarop zijn ONEINDIGHEID, de ‘cirkel’ in een lus legde, waardoor het lemniscaat ontstond, zijn talloos aanwezig in oude teksten.
    Op de kruising van deze lus ontstond het ‘Universele leven’. Ergo: zoek God in Jezelf, nooit daarbuiten.
    Zie ook ons prachtige artikel: http://www.wanttoknow.nl/overige/wie-of-wat-god-is/ En lees de tekst van de Wingmakers.
    Hogere dimensies zijn intens bezig de ‘LICHTBRON’ steeds verder te intergreren. Zoiets?

  4. @Guido bedankt voor de link, ik ga het even lezen.
    jullie hebben het bijna overal al over gehad hier zie ik. 🙂
    The total number of minds in the universe is one, dat begrijp ik. En dat de verschillende van elkaar afgescheiden delen essentie zich daar niet altijd even bewust van zijn snap ik ook(technisch gezegd). Ik zat er over na te denken/voelen of weten wie je bent ook gelijk betekend weten wat je bent. Dus of dat eigenlijk hetzelfde kan zijn of is, of niet. Of allebei…
    Ik krijg nou al koppijn.

  5. When a species in the three-dimensional universe discovers irrefutable scientific proof of the multiverse and the innermost topology of the Wholeness Navigator, it impacts on every aspect of the species. It is the most profound shift of consciousness that can be foretold, and it is this event that triggers the Return of the Masters to explicit influence and exoteric roles. http://www.wingmakers.com/philosophy4.html
    Duidelijk genoeg, nou alleen nog de remblokken verwijderen.
    Mooie site!

  6. @ Burke

    Zolang we gezamelijk naast elkaar op niet die voormalige DSB bank hoeven te zitten vind ik verder alles goed, zolang ie maar stevig genoeg is voor een baco erh drago…

  7. Ik had dit artikel nog niet helemaal gelezen en zie nu pas de vele prachtige reacties hier! Mooi om te zien dat een onderwerp wat niet direct polariseert maar mogelijk eerder verbindt, zoveel bijzondere en verschillende opvattingen en gevoelens teweeg kan brengen.

  8. Het is mooi dat er steeds meer verlichting komt over de wereld. Steeds meer mensen zoeken naar de werkelijkheid.
    De vraag wie of wat God dan is komt vaak voor.

    In de jaren 60 gingen een aantal mensen o.a. ook Santana en de Beatles op zoek naar de werkelijkheid en trokken naar India.

    Het probleem was echter dat er onder zogenaamde goeroes van alles verteld werd. Van magie tot niets en alles wat er tussen zit. Dit is hedentendage nog steeds het geval alleen dan op veel grotere schaal.

    Overal vind je mensen die op één of andere wijze bezig zijn met spiritualiteit en paranormaliteit.

    Het is echter van het grootste belang om eerst jezelf te doorgronden d.w.z. weten wie je bent en wat God is. Hetzelfde, voordat men zich bezig gaat houden met magie, paranormale dingen. Anders kun je psychisch in grote problemen komen.

    Een goede weg uit India is de Vedanta.
    Ook in Nederland zijn er genoeg goede leermeesters die de werkelijkheid kennen en hier zogenaamde Satsangs over geven.

    Uiteindelijk geven deze mensen aan dat je een leermeester nodig hebt om je uit te leggen dat je geen leermeester nodig hebt (lijkt wel een beetje op Zen Boeddhisme).

    Een goed boek waar deze Nederlandse leermeesters uitleg geven is het boek “Welkom in Satsang” door Paul Blok.

    Ook kun je zoeken op internet o.a. Youtube naar namen als:

    Hans Laurentius, Djihi Marian van de Wetering, Douwe Tiemersma, Han Marie Stiekema en Alexander Smit (die helaas niet meer leeft).

    Han Marie Stiekema geeft b.v. aan dat Alles God is.
    God is alleen niet het uiteindelijke. Ook God komt uit een soort Oerbaarmoeder. M.a.w. alles komt voort uit het niets.

    Iedereen veel geluk gewenst met het zoeken naar wie je werkelijk bent.

    Martijn

  9. kwam toevallig dit artikel http://www.trouw.nl/krantenarchief/1998/06/26/2495688/Afscheid_van_new-agegoeroe.html
    waaruit een gedeelte gekopieerd, vorige week op internet tegen (archief Trouw), verbaasde me over de link Alexander Smit-Vrijmetselarij:

    “Wat Alexander zei, is eerder gezegd,” zei Foudraine tegen zijn al wat oudere gehoor. “Maar we hebben het in het Westen nog nooit zo puur voorgeleefd gezien als door Alexander.” Smit ging voor zijn ‘zelfrealisatie’ in de leer bij Nisargadatta, bijgenaamd bidi-baba, een eenvoudige man die (naar het verhaal gaat) in een Bombayse sloppenwijk goedkope bidi-sigaretten verkocht. Zoals bidi-baba gewoon bleef, deed ook Smit dat, stelden de verschillende volgelingen met voldoening vast.

    Toch hield Smit niet van conventies. Zo stortte hij zich begin jaren negentig op avatar, een omstreden en dure Amerikaanse methode om ‘je eigen werkelijkheid te creëren’. Veel van zijn vroegere volgelingen gingen opnieuw bij hem in de leer.

    Maar drie jaar geleden sloot Smit zich plotseling aan bij de Amsterdamse vrijmetselaars loge. Ditmaal hadden zijn volgelingen het nakijken. Op de loge-avondjes verbaasde hij de logeleden met beschouwingen over de relatie tussen Indiase filosofie en vrijmetselarij, vertelde een vrijmetselaar in de Amstelkerk. De vrijmetselaars gingen plechtig staan. Morgen wordt Smit in stilte begraven.

  10. Kijk ook eens op http://www.advaitacentrum.nl

    Dit is de website van Douwe Tiemersma. Een man die normaler dan normaal overkomt in zijn hele doen en laten.

    Hij geeft les op de Erasmus universiteit in Filosofie.
    Ook is hij daarbuiten Yoga leraar en geeft Satsangs.

    Mijn vader heeft een goed contact met hem. Ik heb satsangs van hem meegemaakt en ook kwam hij wel bij ons op visite wanneer wij op Schiermonnikoog op vakantie waren.
    Een gewone man die compleet zichzelf is en ook van een biertje houdt.

    Hij gaat elk jaar met een groep leerlingen naar Schiermonnikoog omdat dit eiland een plek is waar je snel kunt “doorbreken”.

    Op Schiermonnikoog kun je heel makkelijk één worden met alles om je heen en de stilte die er is.

    Goede tip misschien voor de rusteloze piekerende mens.

    Martijn

  11. @effie.

    Alexander Smit kon heel duidelijk aangeven waar je gedachten de verkeerde conclusies trekken en gaf mij door een boek van hem te lezen mijn eerste bewustzijnservaring.

    Alle gedachten vielen weg en de kamer vulde zich met licht.
    Ik heb dagen in de hemel geleefd tot mijn ego weer vat op de zaak kreeg. Hoge pieken diepe dalen.
    De werkelijkheid is dat alles één is en alles komt voort uit het niets.

    Zonder stilte is geluid niet waar te nemen. Zonder duisternis kan licht niet bestaan.

    Toch valt alle dualiteit uiteindelijk uiteen in non-dualiteit.

  12. @martijn
    alexander smit zei tegen mij, op mijn vraag of ik hem creerde,
    ja natuurlijk creeer jij mij.
    het was een bom die insloeg bij mij, alles werd op dat moment
    anders voor mij.dat was in 1991 en het werkt nog steeds door.

  13. Ik weet het niet zo goed met al die goeroe’s. De oude grieken hadden daar altijd wel een goede kijk op. Phaedrus heeft ooit gezegd: ‘iedereen geloven is teveel, niemand geloven is te weinig’. Dus welke goeroe moet ik nu geloven? Als ik Democritus volg die zegt ‘eeuwig aarzelen belet dat ook maar ooit iets wordt gerealiseerd’ dan kan ik maar voor 1 persoon kiezen. MeZELF.

  14. @aram

    Natuurlijk is dat waar. Alexander is.
    Alles wat je van hem maakt, maak jezelf.

    @riet

    Inderdaad, want je hele beeld van de wereld om je heen maak je zelf en gaat dus over jou.

    @Burke

    Je moet ook voor jezelf kiezen en dus ook voor wie voor jou goed zijn als goeroe. Wat ik al zij, je hebt alleen maar een goeroe nodig om erachter te komen dat je geen goeroe nodig hebt. De waarheid ligt in jezelf.
    Alleen nemen de mensen zichzelf vaak in de maling om te zeggen, ik weet het wel, ik weet wel hoe het zit.
    Je weet pas wat de werkelijkheid is wanneer je deze hebt ervaren. En zelfs dan moet je nog voor je ego uitkijken die zichzelf altijd superieur acht.

    Veel goeroes zijn alleen maar mensen die op één of andere manier macht willen hebben of hun ego willen voeren door te vertellen hoe geweldig ze zijn.

    Een werkelijke leermeester is alleen als een spiegel en geeft aan wat je probleem is. Waarheid is niet in woorden te vatten, alleen maar te ervaren.

    Dit is de reden dat ik een paar namen heb genoemd waarvan ik bijna 100% zeker weet dat zij die spiegel voor je kunnen zijn.

  15. @ Burke,

    Dan lig ik aardig overhoop met mezelf, hoewel er vooruitgang is, want ik zie positieve veranderingen.
    Ben ik even blij met mezelf. Het gaat voor mij de goede kant op. (hahaha)
    Ik zie ik zie wat jij niet ziet, of wel?

  16. @ea

    Je kunt van iedereen leren maar sommige kunnen je leren dat je geen leraar nodig hebt. Ik merk dat er velen zijn die nog te veel in hun identiteit blijven zitten. Het is belangerijk om die identiteit te doorzien als iets wat gemaakt is uit het verleden maar wat in het nu niet bestaat.

    Wanneer je wakker wordt dan is er een moment dat er even geen identiteit is, heerlijk. Tot de gedachten weer komen die er voor zorgen dat je uit de werkelijkheid treedt.

    Doorzie je eigen gedachten als verledentijd. Je hersenen zijn nuttig in gebruik maar laat je er niet door leiden.

  17. @Riet

    Dat je door hebt dat je overhoop ligt met jezelf is mooi.
    Heb ik ook. Ik strijd mijn hele leven al met mezelf.
    Ik ben mijn grootste vijand.

    Inderdaad komt het wel goed. Spiritualiteit gaat met de snelheid van het licht maar de massa dus ook je hersenen zijn veel trager. Het duurt gewoon wat langer tot ook de gedachten zijn afgestemd op de werkelijkheid.

  18. @Aram
    was het maar waar! nee helaas, en hollande! en mijn frans is ook mega beroerd!
    Ben je geemigreerd? ik zou graag ooit in nieuw-zeeland willen wonen, heb geen flauw idee waarom? is gewoon een gevoel.
    @Martijn
    tsja soms denk(hihihihi)ik weleens, het zou fijn als ik minder zou voelen.
    maar lief dat je me advies geeft,zo moet het zijn hè!
    samen zijn we sterk!

  19. @Lianne

    Je kunt nooit te weinig voelen. Het gevoel waar ik op doel is het gevoel dat wij allen één zijn. Ook de allerslechtste mensen op de wereld hebben diep van binnen een lichtpuntje.

    Heb medelijden met hen die er niet bij kunnen komen door hun ego.

    Een universeel gevoel wat alles één maakt. Laten we er aan werken.

  20. @martijn

    dat is jouw waarheid, natuurlijk, jij zegt het, maar voor elk ander mens kan dit weer anders zijn, ook het tijdstip, waarop
    het kwartje valt om het zo maar uit te drukken.

  21. @Martijn
    Eigenlijk wel mooi dat je mij die spiegel voor houdt!
    Ik denk/voel dat niet zo! heb daar erg veel moeite mee.
    weet je waarom? Heb jij je ooit verdiept in het kwaad? Ik kan compassie opbrengen maar me één voelen met het kwaad niet!

  22. @aram

    Mee eens. Het is toch eigenlijk niet met woorden uit te drukken.

    Ik vind Zen verhalen altijd mooi.

    Voorbeeld over het tijdstip dat het kwartje valt:

    Een man doet al 7 jaar zijn best om verlicht te worden in een klooster maar het wil maar niet lukken.
    Uiteindelijk geeft hij er de brui aan.

    Het eerste wat hij doet wanneer hij uit het klooster is is naar de hoeren gaan. Toen hij klaar was was hij op één slag verlicht.

  23. @aram

    Een oude monnik en een jonge monnik lopen naar de stad om het één en ander te kopen voor het klooster.
    Hierbij moeten ze een rivier oversteken. Of beter gezegd ze gaan door de rivier heen.

    Op de terugweg staat er een mooie vrouw die eigenlijk niet durft over te steken. De jonge monnik tilt de vrouw naar de overkant. Wanneer ze bijna bij het klooster zijn zegt de oude monnik: je weet toch dat je niet met vrouwen bezig mag zijn en aanraken? Waarop de jonge monnik zegt: ik heb haar bij de rivier achtergelaten maar jij loopt er nog steeds mee.

  24. Het gaat erom het valt niet te begrijpen je begint door er naar te zoeken.
    Je gaat door de zwarte nacht of wel genoemd de nacht van de ziel je hebt er geen enkele referentiekader voor het is overgave ik heb het al teveel willen benoemen . Het
    Lichtwater.

  25. @ Martijn
    In mij liggen de authentieke ik en de gevormde ik in strijd.
    Ik heb het gevoel dat die dualiteit altijd aanwezig blijft,
    ik kan kan me er aan ontrekken door me er bewust van te zijn en dan ben ik meteen in een ander punt, de eenheid. Want beiden bestaan dan tegelijkertijd en ik zie ze tegelijkertijd. Ik wordt binnenkort 60 jaar en ben al vanaf mijn 26e in ontwikkeling. Maar ik zie het als mijn levensproces als mens. Ik heb er steeds meer vrede mee en het is goed zoals het is. Het houdt me fit en bewust en ik voel me volop mens. en daarvoor ben ik hier, om volop mens te zijn, onder de mensen.

  26. @Riet

    Ik kom zelf ook moeilijk uit die dualiteit. Ik ben nog maar 28 jaar. Ik zit vaak te piekeren hoe ik dingen voor elkaar moet krijgen (ben ook nog eens zelfstandig ondernemer dus dan weet je het wel).

    Toch lijken dingen altijd op het laatste moment net anders te gaan, precies wat je wilde.
    Gedachten zijn krachten zeggen ze wel eens. Je trekt het zelf aan.

    Door de negatieve gedachtegang van veel mensen gebeuren waarschijnlijk veel negatieve gebeurtenissen.

    Deze universele wet is moeilijk te doorgronden.
    Eigenlijk kunnen we dus beter alles loslaten.

    De wereld veranderen kun je niet in je eentje. Maar wel het wereldje om je heen.

    Mensen helpen omdat je voelt dat het nodig is in je eigen kring is mooi genoeg.
    Wanneer steeds meer mensen dit doen wordt de wereld vanzelf veel mooier.

  27. @aram

    Ik ben geen grote eter.

    Ik ben blij dat ik eindelijk mensen heb gevonden die met hetzelfde bezig zijn.

    Geen materie, geen flauwekul maar de belangerijke vraag Wie ben Ik?

    Door discussies zonder te streng te oordelen komen we allemaal een stukje verder en daarmee kunnen we eenheid scheppen op deze wereld.

  28. @riet
    het spreekt me zeer aan wat je zegt, en ik vind het leuk
    dat je je leeftijd noemt.
    ik heb nu 67 jaar op deze schitterende aarde rondgeklooid en ik
    leer nog elke seconde.
    dualiteit ontstijgen is dus bewust dualiteit onder ogen te zien en
    vervolgens ontstaat er eenheid, c.q. blijheid het te kunnen zien
    en aanvaarden, vervolgens te laten voor wat het is. schitterend

  29. @Felix

    Aan de ene kant heb ik heel vaak het vertrouwen. Aan de andere kant laat ik me ook weer makkelijk meezeulen in een neerwaartse spiraal door mijn gedachten en invloeden vanuit de wereld. Ik kan wel zeggen dat ik steeds meer bij de bron ben en mezelf doorzie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.