Advertentie

Unilever-onrust? Biologische producten goedkoper..!


x

Biologisch eten wil vooral zeggen dat je bewust uitkijkt wat je eet!

x

Unilever-onrust? Biologische producten goedkoper..!

2019 © WantToKnow.nl/be

x

Soms zijn biologische producten in de supermarkt al goedkoper dan A-merken.. Wellicht gaat het daarbij dan voor de Unilevers van deze wereld om producten, die feitelijk geprijsd zijn op het unieke karakter van het product. Wat bijvoorbeeld alléén door Unilever (en Kraft, Nestlé, e.d.) wordt aangeboden. Dit is een redelijke klap in het gezicht van dit soort bedrijven, want hun positie wordt met deze ontwikkeling fundamenteel ondermijnd. De lachende consument die bewust en gezond wil eten, is natuurlijk de gelukkige ‘derde’, degene die het meeste baat heeft bij deze ontwikkeling.

De biologische kip en rechts de ‘plofkip’.. Moet het verhaal over biologische en niet-biologische voedselproductie nog toelichting..?

Uit de vergelijking die uit het onderzoek van de Consumentenbond gepubliceerd is, blijkt dat voor het onderzoek 115 producten van 13 gewone supermarkten en 4 biowinkels met elkaar zijn vergeleken.Daarbij viel allereerst op, dat veel supermarkten nog ‘lekker bezig’ zijn om hun biologische producten als luxe, en dus dure producten te verkopen..!

Overigens blijken de prijsverschillen tussen supermarkten onderling nogal opvallend; tussen de verschillende ketens onderling. Ook hier zal de komende tijd zeker een gunstige verandering op gang komen; meer concurrentie en dus een ’transparantere’ markt.

Wil je het goedkoopst biologische producten aanschaffen, ga dan naar Dirk, want daar zijn de goedkoopste biologische producten te koop. Vomar-supermarkten staan op de tweede plaats. De bio-producten van Dirk en Vomar, liggen respectievelijk gemiddeld 13% en 11% lager dan gemiddeld.

Voormalig biologische boer Jaap Korteweg is de Vegetarische Slager.. Zijn bedrijf werd onlangs overgenomen door Unilever. Een bewijs dat de grote voedselreuzen JOUW uitgaven (moeten!) volgen.. Bilogisch verantwoord voedsel aanbieden dus..!

Biowinkels zijn natuurlijk geen grote supermarkt(en)ketens, en daarom iets duurder dan supermarkten, maar ze hebben bijna altijd een veel groter aanbod. Dan spreken we over duizenden biologische en biologisch-dynamische producten in het assortiment, terwijl een supermarkt er zo’n 1000 maximaal aanbiedt. (Aldi en Lidl hebben er elk ongeveer honderd in het assortiment).

Waarom zijn biologische producten überhaupt duurder..?
Natuurlijk worden veel industriële producten gemaakt van niet-biologische product(component)en, zoals toegestane industriële voedsel’onderdelen’ en worden ze massaal op industriële wijze gemaakt. Biologische producten daarentegen, zijn relatief duurder, doordat de productie ervan arbeidsintensiever is, de opbrengst per hectare vaak lager ligt dan de bespoten groenten/fruit en andere landbouwproducten. Je weet natuurlijk dat biologische producenten geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen gebruiken.

Ook is de productie-capaciteit van biologische producten kleiner, waardoor verpakking en distributie relatief duur zijn. En dat allemaal vergeleken bij de grote industriële conglomeraten, zoals inderdaad Unilever een hele grote is.

Bij de onderzochte biowinkels (Marqt, EkoPlaza, Natuurwinkel en Odin) lagen de prijzen tussen 15 – 28%  hoger dan gemiddeld. En toch hoeven consumenten niet altijd duurder uit te zijn als zij biologisch kiezen..

Bijzondere ontwikkeling..!
Biologische huismerkproducten zijn vaak goedkoper dan reguliere A-merkproducten, ontdekte de Consumentenbond. Sinaasappelsap van Appelsientje kost bij AH € 0,40 méér dan biologisch sap van het AH-huismerk. En wie een pak halfvolle melk van Campina koopt bij Hoogvliet is daarvoor € 1,21 kwijt, terwijl de biologische versie van Bio+ in dezelfde winkel € 1,02 kost.

Het viel de onderzoekers verder op dat de supermarkten vaak kleine verpakkingen in het schap hebben liggen. Grootverpakkingen zijn duurzamer (als je niet de helft weggooit omdat het niet opgaat). Biowinkels hebben die grote verpakkingen meel, rijst en noten vaak weer wel, waardoor klanten voor die producten weer minder kwijt zijn dan bij een supermarkt.

Nederlandse consumenten kochten in 2017 voor zo’n €  1,5 miljard aan biologische producten, volgens de cijfers van de branchevereniging Bionext. In absolute zin, gaat de hoogste omzet (Euro’s) naar kruidenierswaren zoals rijst, babyvoeding en koffie, aldus het rapport van de Consumentenbond. De hardste stijgers zijn biologische eieren (17%+) en zuivel (11%+). Niet zo vreemd met die eieren natuurlijk, wanneer we kijken naar het gruwelijke fibronil-schandaal van begin 2018…! Wil je meer weten over biologisch voedsel en aanbod, kijk dan HIER op de site van de Consumentenbond..!

* * *

7 gedachten over “Unilever-onrust? Biologische producten goedkoper..!

  1. Biologische producten zijn (veel) goedkoper dan de onbiologische, als je naar alle kosten kijkt, dus ook naar wat je via belasting betaalt aan voedsel.
    Te denken valt aan:
    – kosten i.v.m. gezondheidsschade als gevolg van bestrijdingsmiddelengebruik; vermindering van gezondheid (voorbeeld: biologisch voedsel blijkt het risico op kanker te verminderen; al zou het slechts om een paar procentjes gaan, dan scheelt dat al behoorlijk in de kosten);
    – duurdere waterzuivering als gevolg van kunstmest en bestrijdingsmiddel;
    – wat je via belasting bijdraagt aan onderwijs en onderzoek op het gebied van landbouw(producten); de biologische sector komt er verhoudingsgewijs bekaaid vanaf; we betalen veel meer aan de onbiologische.
    Lastiger in prijs weer te geven, zijn zaken als verlies aan biodiversiteit.
    Van tijd tot tijd wordt berekend wat de werkelijke kosten van ons voedsel zijn en steeds komt bio als goedkoopste naar voren. Is gangbare landbouw eigenlijk wel zo normaal?
    Zie ook: https://agrifood.futureproof.community/uitdagingen/de-echte-prijs-van-ons-voedsel

  2. Wat ik altijd heel jammer vind, is de discussie over de prijs van biologische producten. Deze discussies moeten ons er meestal van overtuigen dat het allemaal goedkoper wordt en dat dat een goede ontwikkeling is.

    “De lachende consument die bewust en gezond wil eten, is natuurlijk de gelukkige ‘derde’, degene die het meeste baat heeft bij deze ontwikkeling.”

    Is dat werkelijk zo? Er bestaan echter geen goedkope levensmiddelen en al helemaal geen goedkope biologische levensmiddelen! Dit is een sprookje welk ons de industrie (en haar handlangers in de politiek) graag wil laten geloven.
    Dus deze ontwikkeling van biologische producten, zou bij elke wakkere bio-consument grote twijfels en vraagtekens moeten oproepen.

    Zie ook dit artikel op https://wakkermens.info/wat-voedsel-echt-kost/

    1990 markeert een omslagpunt
    Toen de bio-trend zo lekker op gang kwam eind 1980-er jaren, volgde direct een doelgerichte destructie van deze ontwikkeling. De Europese Unie (en daarmee de staat) verteld ons sindsdien wat “bio” is en mag heten.

    Tot die tijd, bestond de biologische markt uit boeren, consumenten en aanbouwverbanden zoals bijvoorbeeld Demeter en EKO.
    Zowel de boeren en consumenten waren gedreven uit zorg voor het milieu. De consument was in eerste instantie uit zorg voor het milieu bereid meer geld voor biologische producten te betalen. Of deze ook gezonder zouden zijn stond bij de meesten op de tweede plaats.

    Men informeerde zich. Bekeek en vergeleek de verschillende richtlijnen die de boven genoemde aanbouw verbanden voor hun certificering hadden. Deze informatie hielp de consument om zijn keuzes te maken. De markt groeide met- en vol vertrouwen.

    De EU greep in. Zij bepaalt inmiddels voor ons wat biologisch is.
    Ondanks dat de Bio-EU-verordening er onder het mom van consumenten bescherming kwam, en dus ook vooral consument gericht is, was het eigenlijke doel om de weg vrij te maken voor de grote industrie.

    Het resultaat
    • Het resultaat is dat de meeste consumenten geen inzicht meer hebben, en dat is goed voor het groot bedrijf.
    • Dat een EU-gecertificeert worteltje uit de AH wel iets heel anders is en niet vergelijkbaar is met een Demeter worteltje uit bijvoorbeeld een biowinkel, ontgaat ook de meesten, en dat is goed voor de industrie.
    • Voor 1990: Boeren en consumenten werden voor het EU ingrijpen, gedreven uit de moraliteit en verantwoording voor het milieu. Dat belemmert de industrie.
    • Na 1990: Voor de meeste boeren is het een business model, in ieder geval geldt dit voor ca. 95% van de bio levensmiddelen die op de markt zijn. Dat is een goede voorwaarde voor de industrie.
    De meeste consumenten kopen, aangewakkerd door de bio-verordening, uit zelfzuchtige overwegingen. Ze hopen minder schadelijke stoffen binnen te krijgen.
    • Egoïsme als drijfveer is altijd en overal geweldig voor de industrie.

  3. En zoals te verwachten was, is deze biologische teeltsector ook niet vrij van fraude :
    https://www.groentennieuws.nl/article/165247/massale-fraude-met-biologische-groenten-en-fruit-op-sicilie//
    De fraude doet zich te andere bij tal van andere voedselmiddelen :
    https://www.foodlog.nl/artikel/de-12-meest-fraudegevoelige-levensmiddelen/allcomments/
    met kort citaat :
    “Rijst : In Azië, waar veel rijst wordt gegeten, zijn er ‘rijstkorrels’ van plastic aangetroffen in rijst. Het verschil is met het blote oog niet of nauwelijks te zien, pas na het koken kun je de fraude vaststellen. Plastic korrels zijn goedkoper dan echte rijst zodat deze fraude loont. “(=einde citaat). Plastiek rijstkorrels was mij tot hiertoe niet bekend. Je moet er maar op komen. Ik dien dan ook vast te stellen dat voedselfraude nooit is uit te sluiten… op welke manier ook. Er zijn immers in de voedselketen voldoende zwakke schakels…en om deze laatsten er uit te halen zal m.i. niet eenvoudig zijn.

  4. De verkoop van De Vegetarische Slager aan Unilever betreur ik in zeer hoge mate. Unilever komt op voor de belangen van de aandeelhouder en de directie incasseert vette salarissen (inclusief bonussen). Hun verdienmodel bestaat uit het toevoegen van zoveel mogelijk additieven als geur-, kleur- & smaakstoffen en laten we de E-nummers ook niet vergeten. Tropisch regenwoud moet verdwijnen, omdat het gunstigste verdienmodel momenteel is het exploiteren van palmolieplantages.

  5. Unilever zal TOCH wegen zoeken om MENSEN te verleiden om hun producten te kopen door MENSEN te misleiden. GELD IS GELANGRIJKER VOOR ZE DAN DE GEZONDHEID VAN MENSEN.

    1. Het verhaal is heel simpel… Een bedrijf volgt geil en omzethongerig ALTIJD de consument.. Deze wordt, zo weten we allemaal, steeds meer consuMENS, bewust van dit gegeven. DUS, zorg dat ELK bankbiljet in je portemonnee een STEMBILJET wordt en kies de wereld die JIJ wilt.. De bedrijven volgen je; ze kunnen niet anders.. WIJ ZIJN LEIDEND.. En daar kun je, als je het allemaal niet gelooft, ook WIJ ZIJN LIJDEND van maken..!

      Dus de hele transitie naar duurzaam-biologisch voedsel, hangt van ONS af en niet van wetgevers, politici, Rutte, niet-hebberige industrieën, etc. etc. VAN JOU!!
      Ook al ben je nog zó boos op ‘het systeem’, besef in vredesnaam, dat JIJ degene bent die de teugels in de eerste plaats in handen heeft.. STUUR!!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.