* * *
Noodkreet van piloten:
‘Vaccinaties maken vliegen onveilig’
“Er is een gezondheidscrisis onder piloten. Luchtvaartmaatschappijen en vakbonden moeten in actie komen, zodat de vliegveiligheid kan worden hersteld.”
Deze coalitie waarschuwt dat de bijwerkingen van de coronavaccinaties tot gevaarlijke situaties leiden. Ook het Nederlandse Luchtvaartcollectief met 1400 leden heeft zich bij de actie aangesloten.
Voorzitter en ervaren piloot Mark Juch: “Een aantal collega’s heeft zich bij ons gemeld met vaccinatieschade, zoals hartproblemen. Als zoiets tijdens de vlucht gebeurt, is dat heel gevaarlijk. Het is een kwestie van tijd voordat het misgaat”.
x
Een aantal collega’s heeft zich bij ons gemeld met vaccinatieschade. Van anderen weten we dat ze thuis zitten en niet meer kunnen werken, door de bijwerkingen van het vaccin. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld hartschade door myocarditis, een erkende bijwerking. Maar ik ken ook een collega die een herseninfarct heeft gehad. Deze collega’s zullen waarschijnlijk nooit meer kunnen werken.”
De deelnemers aan de coalitie ontvangen regelmatig meldingen van piloten die vaccinatieschade opliepen, waaronder hartproblemen, bloedklonteringen en neurologische en gehooraandoeningen, stellen zij in hun verklaring. Ook piloten die bij KLM werkzaam zijn hebben zich gemeld met vaccinatieschade. Volgens de noodkreet worden de betrokken piloten niet gesteund of serieus genomen.
Het doel van de internationale coalitie én van het Luchtvaartcollectief is de coronavaccinaties van tafel te krijgen en dat dit nooit een verplichting zal kunnen worden. Juch hierover:
“Dat willen we vooral onder andere bereiken door bewustwording te creëren bij het publiek. Misschien gaat er pas iets veranderen als onze passagiers gaan eisen dat de gevaccineerde vliegers voorin goed en degelijk getest zijn op de mogelijke bijwerkingen van het coronavaccin? Ze moeten, terecht, gezonde vliegers eisen zodat ze met een gerust hart in een vliegtuig kunnen stappen. Er zijn al bijna-rampen geweest. Het is een kwestie van tijd voordat het een keer echt mis gaat.”
Verschillende piloten die ernstige bijwerkingen hadden na coronavaccinatie spraken zich hierover uit in een online publicatie van Children’s Health Defense. Bob Snow, een Amerikaanse piloot bij een commerciële luchtvaartmaatschappij, begon ongeveer twee maanden na zijn vaccinatie klachten te ervaren. Na een gezondheidscontrole werd er niets opmerkelijks gevonden. Maar op 9 april kreeg hij kort na het landen van een vliegtuig vol passagiers een hartaanval. Bob Snow hierover:
“Er ging absoluut geen waarschuwing vooraf aan mijn instorting in de cockpit. Het was letterlijk alsof iemand de stekker eruit trok. Ook in mijn familie komen geen hartproblemen voor, maar de reden dat ik de vaccinatie nam, was dat ik anders m’n baan zou kwijtraken. Waarschijnlijk zal ik nu nooit meer vliegen. Ik had mijn dochter willen leren vliegen, ze wil piloot worden. Dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren, door het vaccin”.
Voor zijn hartaanval had hij geen geschiedenis van hartproblemen, waarvoor hij als piloot al tien jaar, tweemaal per jaar gescreend werd. Sinds zijn hartaanval ontvangt Snow veel berichten van andere piloten en luchtvaartmedewerkers met gezondheidsklachten na vaccinatie, inclusief hartproblemen. Snow hierover:
“Veel bemanningsleden zijn terughoudend met het melden van significante gezondheidsproblemen omdat ze bang zijn hun medische certificatie, die ze nodig hebben om te kunnen vliegen, te verliezen”.
Landbouw piloot Cody Flint heeft een vergelijkbaar verhaal. In de tien jaar dat hij medische evaluaties onderging om zijn werk te kunnen uitvoeren is hij kerngezond bevonden. Binnen dertig minuten na zijn coronavaccinatie kreeg hij een extreme hoofdpijn en werd zijn zicht wazig. Twee dagen later moest hij werken, en tijdens zijn vlucht kreeg hij last van ernstige tunnelvisie. ”Ik draaide het vliegtuig om terug te keren en voelde een uitbarsting in mijn schedel en oren”, vertelt Flint.
Hij wist op een of andere manier zijn vliegtuig toch te landen. De artsen die hem onderzochten ontkennen dat er een verband is tussen zijn klachten en de coronavaccinatie. Net als Snow, zal hij waarschijnlijk nooit meer zijn werk als piloot kunnen uitvoeren. In het artikel komen verschillende andere piloten aan het woord, die vergelijkbare ervaringen delen. Children’s Health Defense schrijft:
“De piloten die met ons spraken beschrijven een cultuur van intimidatie die ertoe geleid heeft dat veel van hun collega’s bang zijn voor professionele of persoonlijke gevolgen als ze zich publiekelijk uitlaten over bijwerkingen die ze ervaren na hun coronavaccinatie. Het lijkt erop dat online activiteiten van luchtvaartmedewerkers buiten het werk gemonitord worden door hun werkgevers, die de verzamelde informatie gebruiken als excuus om werknemers te ondervragen en lastig te vallen”.
Om de veiligheid te herstellen roept de Global Aviation Advocacy Coalition op tot de volgende acties: Waar deze nog bestaat, moet verplichte vaccinatie van luchtvaartmedewerkers worden stopgezet. Toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen moeten weer gaan zorgen voor een cultuur waarin het melden van problemen geaccepteerd is. Grondige en objectieve medische screening van luchtvaartpersoneel moet een hoge prioriteit krijgen, en moet gericht zijn op veelvoorkomende bijwerkingen.
Luchtvaartmaatschappijen en toezichthouders hebben beschikking over data over ziekteverzuim en het opzeggen van medische certificaten, inclusief de redenen voor het opzeggen. Deze data moet aan onafhankelijke derde partijen beschikbaar worden gesteld, zodat zij deze kunnen analyseren.
Bronnen:
childrenshealthdefense.org/defender/pilots-injured-covid-vaccines-speak/
gaacoalition.substack.com/p/global-coalition-statement-commercial