Advertentie

Nestlé: ‘Dagelijks drinkwater wordt ONZE cash-cow’


De natte droom van Nestlé: iedere wereldburger die uit HUN fles drinkt, in plaats van uit de kraan/bron..
De natte droom van Nestlé: iedere wereldburger die uit HUN fles drinkt, in plaats van uit de kraan/bron..

x

x

Nestlé: ‘Dagelijks drinkwater wordt ONZE cash-cow’

2014 © WantToKnow.nl/.be

x

Over de hele wereld is de firma Nestlé, van huis uit een keurige Zwitserse firma, bekend van veel consumentenproducten, bezig om het dagelijkse drinkwater van mensen zoals jij en ik onder controle te krijgen. Het gaat daarbij over de absolute controle over de drinkwaterbronnen en -voorzieningen. De voorzitter van de Raad van Bestuur vinden wij een in dit opzicht een behoorlijk enge man’, die de normaalste zaak van de wereld, namelijk vrij drinkwater voor iedere wereldburger, volledig omdraait..

Meneer Peter Brabeck is als een vos bezig de winst van Nestlé te vergroten, door een monopolie op het drinkwater te organiseren..!
Meneer Peter Brabeck is als een vos bezig de winst van Nestlé te vergroten, door een wereldwijd een krachtige grip op drinkwaterbronnen te organiseren..!

Meneer Peter Brabeck, zo heet die ‘hoogste baas’ van Nestlé, legt het allemaal uit met zijn filosofie: “De enige opinie over drinkwater die écht extreem is, wordt wereldwijd vertegenwoordigt door allerlei niet-gouvernementele-organisatie (NGO’s), die maar blijven verkondigen dat drinkwater een publiek recht is. Dat betekent dat je als mens het recht zou moeten hebben op water en dát is een extreme oplossing”.

Maar Brabeck komt steeds meer op heel laffe wijze terug op zijn standpunten, doordat er wereldwijd enorme tegenspraak is ontstaan. Maar Nestlé als bedrijf heeft allerminst rustiger aan gedaan en gaat volop -overal ter wereld- de strijd aan met gemeenschappen om de controle te krijgen over hun drinkwaterbronnen.

Nestlé: schoon water is geen universeel recht..!
Op het World Water Forum in 2000, waar onze prins Willem Alexander de voorzitter en initiatiefnemer was, bleek dat Nestlé succesvol een lobby-campagne had uitgevoerd om schoon drinkwater als universeel mensenrecht te classificeren. Daarmee was direct ook het jachtseizoen geopend op álle lokale waterbronnen door multi-nationals die probeerden deze onder controle te krijgen. Dat betekent voor elk bedrijf zoals Nestlé een winst van miljarden dollars op drinkwater dat volledig vrij hoort te zijn.

Prijsverhogingen van zo’n 2000% (!!) zijn geen uitzondering, waarbij dit drinkwater in een plastic fles wordt verkocht. Nestlé gaat namelijk door met het promoten van water in plastic (PET) flessen als een soort statussymbool. Water wordt met grote hoeveelheden extra opgepompt, hetgeen al in veel landen heeft geleid tot lagere grondwaterstanden en het uitdrogen van lokale bronnen. Het is hier al zo, dat veilig drinkwater een privilege is geworden, alleen haalbaar voor de rijken..

Schoon water zou natuurlijk gewoon voor iedere wereldburger beschikbaar moeten zijn. Het is een zogenaamd product dat UITSLUITEND door een overheids-nutsbedrijf aangeboden zou moeten worden, op basis van non-profit. We dienen er ook als gemeenschap voor te zorgen dat dit primaire water veilig is voor alle generaties die ná ons komen. Niet een stof die we met miljarden liters tegelijk oppompen, om korte termijnwinsten van particuliere bedrijven op te drijven. Nestlé op haar beurt speelt het spelletje keihard verder; zij roepen dat water-voor-iedereen een extreme opinie is en dat het zeker geen publiekelijk recht zou moeten zijn/blijven.

water brands NestleNestlé is als een dief in de nacht bezig..!
Terwijl de wereldpopulatie blijft groeien wordt schoon drinkwater een steeds schaarser middel voor het invullen van primaire levensbehoeftes. De Zwitserse film ‘Bottled Life’ toont de krankzinnige ontwikkeling die gebotteld water doormaakt, overal ter wereld. Het is een uiterst lucratieve, multi-miljard-grootte business, die vooral wordt geleid door het Zwitserse Nestlé. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 70 merken (flessen) drinkwater in handen, waaronder chique merken als Perrier, San Pellegrino en Vitel.

Geloof het of niet, maar dit bedrijf heeft alleen al in dit flessenwater een omzet -wereldwijd- van zo’n € 8 miljard, maar het bedrijf heeft zelfs op aandeelhoudersvergaderingen niet veel zin hierover te discussiëren.. De Zwitserse journalist Res Gehriger ontdekte dit ook, toen hij voor genoemde film bezig was met research; het management van Nestlé verdomde het om ook maar enige medewerking aan zijn onderzoek te geven.Gehringer hield echter vol en ontdekte dan ook hoe controversieel en vol conflicten de operaties van Nestlé zijn, op het gebied van drinkwater-‘productie’..

Eigenaar van de bronnen
Om geld te verdienen, veel geld, aan waterbronnen, dien je deze natuurlijk eerst in bezit te hebben. En voor waar het de VS betreft, verre de grootste markt voor drinkwater-in-flesssen ter wereld, is dit voor een groot deel al het geval. Degene die het land bezit, waarop een bron ligt, heeft ook het recht om zoveel water op te pompen als hem belieft. In de staat Maine is Nestlé al de grootste exploitant van waterbronnen en pomprechten.

Het grote in-slaap-sussen door de firma Nestlé, begint al bij de presentatie van haar slogan en logo..
Het grote in-slaap-sussen door de firma Nestlé, begint al bij de presentatie van haar slogan en logo..

Daar worden jaarlijks miljoenen en miljoenen liters water opgepompt, die met enorme tankauto’s, zoals in de olie-industrie, over de weg worden getransporteerd naar de bottelarijen van Nestlé. En het zijn vooral de indringende optredens van een leger van PR-mensen, advocaten en lobbyisten van Nestlé, die in kleine steden zoals Fryeburg, Newfield en Shapleigh proberen elke tegenstander het zwijgen op te leggen; zo ontdekte Res Gehriger.

De film ‘Bottled Life’focust met een uiterst kritische blik op de wereldwijde expansie van Nestlé’ in de wereld’markt’ van gebotteld water. In de VS en Europa verkoopt het bedrijf vooral ‘Spring Water’ (lentewater) met een verwijzing naar de bron. In andere landen, vooral ontwikkelingslanden, heeft het bedrijf een volledig ándere strategie, namelijk die van het concept ‘Nestlé Pure Life’… Het water dat in flessen wordt verkocht is niets anders dan gezuiverd grondwater, verrijkt met een mixje van mineralen, bedacht door Nestlé.. Dit merk, ‘Nestlé Pure Life’ was een geesteskind van CEO Peter Brabeck, die bijna zijn hele leven al bij Nestlé werkt. ‘Nestlé Pure Life’ is inmiddels uitgegroeid tot het meest verkocht flessenwater ter wereld.

Het onderzoek van Res Gehriger bracht hem in Pakistan, een testmarkt voor Nestlé’s Pure Life water. Ook hier kreeg Gehringer geen centje medewerking van Nestlé, maar opnieuw slaagde hij erin te ontdekken waar de daden van Nestlé toe leiden. Het grondwater in de dorpjes rondom ‘drinkwaterfabrieken’ is drastisch gedaald en in veel van deze dorpen is de dorpswaterplaats verworden tot een stinkende modderpoel.

slider-brabeck-enNestlé Pure Life is -zoals dat heet in ‘zakelijke kringen’, een slim businessconcept.. En succesvol vooral in de ontwikkelingslanden waar de watervoorziening gebrekkig is, of helemaal dreigt te bezwijken. Daar wordt het Nestlé-water als een veilig en gezondheidsbevorderend alternatief gepresenteerd. Maar voor de grootste deel van de bevolking, blijft dit gebottelde water een onbereikbaar alternatief. Ook in Lagos, de miljoenen hoofdstad van Nigeria, blijft water een duur product. In deze stad is dátgene werkelijkheid geworden, wat deze meneer Peter Brabeck kennelijk voor staat.. Iedereen moet betalen voor levens-essentieel water, het is een droeve realiteit. Families in de sloppenwijken van Lagos, besteden bijna de helft van hun schaarse budget aan een jerrycan water. En de upper class in Lagos..? Die kopen…. Nestlé Pure Life.

Green-washing..
Nestlé is er veel aan gelegen haar imago mooi strak te houden, zoals een Zwitsers bedrijf betaamt. En wanneer het over water gaat, is het CEO Peter Brabeck in het bijzonder, die de promotie doet voor Nestlé. Nadat hij in 2005 voorzitter van de Raad van Bestuur werd, ontwikkelde hij een communicatie-strategie die schuilgaat onder de valse-groene-smoelen-vlag van ‘Corporate Social Responsibility’ en het ‘Creëren van Waarde voor Belangengroepen’.. Kortom, meneer Brabeck preekt van alles, maar zijn daden laten het op dit gebied volledig afweten. Leugens dus, valse informatie en manipulaties..

Een bedrijf als Nestlé volkomen onwaardig.. Journalist/documentairemaker Res Gehriger komt in zijn film tot een droevige conclusie. Het beeld van Nestlé klopt als drinkwaterbronnenrovers, die wereldwijd hun klauwen om deze bronnen willen slaan; met maar één doel: dominantie op de globale werelddrinkwater markt in de nabije toekomst.. Neem even een momentje om ook dit verhaal te bekijken, van wereldverbeteraar Anny Leonard.

x

 

[bol_product_links block_id=”bol_53c2e380a3688_selected-products” products=”1001004002631990,1001004006552752,1001004002601167,1001004010312784,1001004002407092″ name=”water artikel” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”BAFAFF” border_color=”D2D2D2″ width=”746″ cols=”3″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

17 gedachten over “Nestlé: ‘Dagelijks drinkwater wordt ONZE cash-cow’

  1. We kunnen al geen schone lucht meer inademen, verdeeld te wijten aan de industrie, chemtrails en God weet wat nog meer voor troep, en nu wordt ons het recht op drinkwater ook nog ontnomen??? Wat is dit voor duivelse machinerie die gaande is, en het ‘volk’ maar niks in de gaten hebbende, uitgezonderd die wel wakker zijn als roependen in de woestijn

  2. Dat er grote bedrijven en monopolies kunnen zijn ligt in het huidige economisch systeem opgesloten zo heeft onderzoek aangetoond. Dat het bedrijfsleven soms ontzettend veel macht heeft kunnen verwerven als boven beschreven, je kunt het hen niet euvel duiden. En die bedoelde macht gaat maar door, zolang het collectief (wij mensen) niet aan een andere – prettiger – economie toe willen komen. Want de economie is anders in te richten. Wie meekijkt ziet dat het ook tijd voor andere prikkels en incentives moet zijn, simpel om dat er zaken zijn die te grensoverschrijdend zijn geworden. Dit geldt voor vele bedrijfstakken. De economie kan echt anders, evenwichtiger en rechtvaardiger, daar zijn oplossingen voor. (drs. Suuz Polman)

    1. Ja die macht gaat maar door. Zeker zolang ethiek en moraal niet worden onderwezen, behandelt alsof het om watjes-verhalen gaat.. Evenals Liefde, de verbindende factor die uit ELK WETENSCHAPPELIJK werk is gehaald. En geen wetenschapper die snapt dat de optelsom van al het geleerde dus 1 factor, ESSENTIËLE factor mist.. LIEFDE.
      In dit geval een afgeleide daarvan: MORAAL EN ETHIEK..!
      Ja Suuz, zo gaat het lekker door hoor.. Niet zolang het collectief… blabla.. Maar zolang er geen greintje ethiek en moraal bij de heren (vaak!) krijtstreep-flierefluiters tevoorschijn komt..

      Het spijt me, maar je reactie komt erg rationeel over.. Bedrijfstakken, evenwichtiger, rechtvaardiger.. blah… Rutte in notedop.. Blablablabla.. Kom op zeg mw. Polman, laat je ethisch kompas werken.. 🙄

  3. Grote concentraties zou verboden moeten worden die de natuurelementen kunnen exploiteren. Straks komt er nog een multinational die de zuurstof van onze planeet gaat verkopen. Moet er niet aan denken.

    1. Je moet gewoon ALLES van Nestlé laten staan Karel.. Niks officieel.. ZELF DOEN EN GEWOON DELEN, DAT JE DAT DOET..! Ik ben al begonnen..

    2. In het radioprograma, ‘Gedonder op Vrijdag’ onder de rubriek ‘Boycot van de Maand’, is Nestle ook al onder loep genomen met hetzelfde thema.
      Koop inderdaad NIETS meer van die schoften.
      Laat je portemonnee je wapen zijn!!!!
      Een organisatie die zich ‘De Kritische Massa’ noemt komt iedere maand met een voorstel tot boycot omdat er altijd wel een bedrijf in de schijnwerpers komt te staan omdat g e l d voor alles gaat.
      Ethisch besef is bij die lui VOLLEDIG afwezig.

  4. water is een universeel geschenk waar iedereen recht op heeft en mag nooit in handen vallen van 1 iemand. net als zuurstof noodzakelijk om te leven. stop deze man met zijn enge ideeën.

  5. Alle frisdrank en bier producerende fabrieken pompen enorm veel grondwater op voor hun productie. Maar ook vele andere fabrieken gebruiken veel grondwater bij hun (koel)processen. Hierdoor daalt het grondwaterpeil aanzienlijk vooral op plaatsen waar het niet regelmatig regent. De lokale overheid juicht vaak deze fabrieken juist toe, omdat ze voor werkgelegenheid zorgen en daarmee welvaart en inkomsten genereren, maar dat het grondwaterpeil extreem zakt hierdoor nemen ze op de koop toe. Enkel de plaatselijke boeren die de dupe zijn, worden vaak niet gehoord. Dat waterbottel bedrijven die dit ook massaal doen, blijft er weinig tot niets over voor normale consumptie. Bij de katoen verwerkende industrie gaat het meeste grondwater in op. Hiermee wil ik zeggen dat niet alleen Nestlé een kwaadaardige strategie heeft, er zijn er zoveel andere die nog meer grondwater verbruiken en deze niet eens als drinkwater gebruiken.

    1. Qvic het gaat er bij Nestlé om, om ALLEEN zich op drinkwater te richten. Simpel bronwater nog net binnen de mazen van de wet als ‘springwater’ op de markt te brengen. Monopolist te worden..!
      Bij al die markten die jij noemt, klopt het ook dat water wordt verkwist en gebruikt als machtsmiddel. Maar daar is het -hoe heftig ook- geen essentieel doel..

  6. Wanneer gaan ze die multinationals eens wat aan banden leggen, water is van de natuur, die is van iedereen!!!!!!! Waar en wanneer en hoe kunnen we die kopstukken die hun verrijken met het algemene goed ten kosten van de mensheid en de minder bedeelden hun geweten wakker schudden, zo ook die genetische manipulatie,dat gaat maar door, ik hoop oprecht dat de Europese regering zich niet laar omkopen en verleiden om die Amerikaanse troep te te laten.
    Nog veel succes met alles wat jullie doen en verdedigen. Warme Groet Rita

  7. Het werkt allemaal via de corruptie/lobby lijnen, waarom kopen de mensen flessen water, je kunt gerust kraan water drinken, of via een simpel filtertje, de brain f..k werkt ook hier, een paar kleine artikeltjes in de kranten of web, en de zaak is dik voor mekaar, de mensen drinken een vloeistof die op water lijkt, helder en doorzichtig, de rest doet de heilzame naam op de fles, die ook nog weer eens fijne stofjes afgeeft aan het water, de enorme palleten water saan heerlijk te koken in de zon.
    Je kunt bij je waterleiding bedrijf, opvragen wat de analijses aantonen, daar kun je dan eventueel je filter op aansturen, simpele roestvrij stalenbak, houdskool, laag fijn gewassen zand, af en toe flinke hoeveelheid zuiveringszout om de boel weer recht te trekken, flessen water afvullen, eerst enige druppels citroensap er in, heerlijk fris en gezond water.
    Maar natuurlijk is het wel een schande dat ze over ons water heersen, en er ook nog eens goud aan verdienen, maar uiteindelijk laten wij het toch gebeuren als zoveel andere criminele handelingen tegen de mensheid!

  8. Bijna alles wat wordt verhandeld is ooit, al is het lang geleden, onterecht eigendomsrecht op geclaimd. Dit is merendeels gebeurd door het doden of verdrijven van mensen of het mateloos exploiteren van natuurlijke bronnen en rijkdommen. Weinig van al deze economische activiteit wordt begaan zonder dat er bloed aan kleeft! Wij als consumenten moeten ons dan maar eens bezinnen in voor hoever ons consumptiegedrag deze activiteiten in de hand werken!

  9. Over water; in de Independent.co.us, te lezen, Drug resistand Bacteria , mutated microbes in British river.
    Ook de Tubercelose is terug in Engeland, en wel een variateit die niet te genezen is.
    We zijn straks terug in de middeleeuwen, wat ziekte bestrijding betreft.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.