Advertentie

Liefde en vrijheid als sleutel tot succes!


ricardo_semler_250

x

Liefde en vrijheid als sleutel tot succes!

2013 WantToKnow.nl/.be

x

De Braziliaan Ricardo Semler doet dingen graag anders. Teveel regels en druk van bovenaf staan volgens hem de creativiteit van de werknemer in de weg. Semler leidt een democratisch bedrijf waarin de werknemers hun eigen werktijden, baas en salaris bepalen. 

Ricardo Semler nam toen hij begin twintig was het klassieke, hiërarchische familiebedrijf Semco van zijn vader over. Enkele jaren daarna ging het mis. Tijdens een bezoek aan een Amerikaans bedrijf zakt hij in elkaar; hij was zwaar overspannen. Vanaf dan gaat hij alles anders doen: Semler ontslaat 2/3 van het management van zijn bedrijf. Op basis van zijn revolutionaire ideeën over democratische bedrijfsvoering transformeert hij Semco radicaal en bouwt het uit tot een succesvol zakenimperium.

Vrijheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid zijn de kernwaarden van het nieuwe Semco. Hoe beter werknemers het naar hun zin hebben, hoe productiever ze blijken te zijn. Ricardo’s ideeën kloppen..! Ook vanuit de gedachte als werknemer, dat als je geen zin hebt om te komen werken, je vooral thuis moet blijven..!

Maverick_Ricardo_SemlerTopondernemer Ricardo Semler werd dus schatrijk door zijn werknemers gelukkig te maken. Vertrouwen, openheid en liefde zijn begrippen die iedere manager doen huiveren. Toch werd Ricardo Semler er multi-miljonair van.. Hij bouwde een wereldimperium op met de simpele vraag: “Hoe worden mijn werknemers nou echt gelukkig?”

De visie van Semler
De werknemers van Semco kiezen niet alleen hun eigen baas en salaris. Ze beslissen ook mee over de productie, beslissen zelf hoe ze zich kleden en hebben volledige inzage in de financiële cijfers van het bedrijf. Het bedrijf heeft geen secretaresses, receptionistes of ander ondersteunend personeel. Zelfs Ricardo Semler heeft geen eigen kantoor. De veranderingen hebben Semco geen windeieren gelegd. De omzet steeg van $30 miljoen in 1988 naar $212 miljoen in 2003.

Volgens Semler is het tijdperk van macht en controle definitief voorbij en gaat het in de toekomst om het kapitaliseren van zachte waarden als liefde, vertrouwen en openheid. Semler gaat uit van de aanname dat ieder mens in principe eerlijk is en openstaat voor werk dat voldoening schenkt. Vanuit zijn ideeën over de samenleving en de mens heeft hij zijn aandacht verlegd naar het onderwijs. In Brazilië is hij begonnen met zijn Lumiar scholen, ingericht volgens dezelfde principes als zijn bedrijf.

Ricardo Semler studeerde rechten aan de universiteit van São Paulo en studeerde daarna aan Harvard Business School. In 1990 roept de Zuid Amerikaanse editie van Wall Street Journal hem uit tot Zuid Amerikaans zakenman van het jaar en in 1990 en 1992 wordt hij Braziliaans ondernemer van het jaar.

“The purpose of work is not to make money. The purpose of work is to make the workers, whether working stiffs or top executives, feel good about life.”

Ricardo Semler

Zijn boek Virando a Própria Mesa (in het Engels verschenen als Maverick) was het best verkopende niet-fictie boek van Brazilië en zijn boek The Seven Day Weekend’ werd een internationale bestseller. Semler is nog steeds directeur van Selmco, maar laat het besturen van het bedrijf over aan zijn werknemers. Hijzelf richt zich op zijn onderwijsproject en het geven van lezingen en schrijven van boeken over zijn visie op leren en werken. In Brazilië werkt hij momenteel aan de stad van de 21ste eeuw: een ideale samenleving waarin duurzaamheid, innovatie en democratie centraal staan.

Iedereen wil weten welke toverformule hij heeft gevonden om met geluk zoveel geld te verdienen. Hij kreeg een gastleerstoel in Harvard, werd twee keer uitgeroepen tot ‘Latin american businessman of the year’  en ‘global leader of tomorrow’ door Time magazine.  Tegenlicht daalt af in de wereld van Ricardo Semler, een wereld die draait om openheid, vertrouwen, en liefde.

X
Get Microsoft SilverlightBekijk de video in andere formaten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.